Annuleren wagen wegens late levering
Geplaatst: 03 jun 2020 01:34
Beste,
Ik kocht in 12 februari een auto aan bij een erkende dealer. De leveringsdatum was 13 mei.
Nu vandaag is het nog steeds niet geleverd. Daarbij hebben ze mij niet schriftelijk of telefonisch op de hoogte gebracht van de nieuwe leveringsdatum. Waarschijnlijk komt de vertraging door het coronavirus.
Nu wil ik mijn aankoop annuleren want dat was niet de afspraak.
Ik heb geen voorschot betaald.
Ben ik in mijn "recht" om de aankoop te annuleren?
Hier even een stuk van mijn overeenkomst.
1.2. Wanneer het autovoertuig niet is geleverd op de uiterste leveringsdatum die is overeengekomen, heeft de consument het recht om, behoudens in geval van overmacht: 1. wanneer de leveringsdatum voor de consument essentieel is en als dusdanig is opgenomen in de verkoopovereenkomst, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; 2. in de andere gevallen, een aan de omstandigheden aangepaste nieuwe leveringstermijn voor te stellen en, indien het autovoertuig bij het verstrijken van deze nieuwe termijn niet is geleverd, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; Bij beëindiging van de overeenkomst worden het voorschot en eventueel andere uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze beëindiging terugbetaald. De consument heeft eveneens het recht een vergoeding te eisen die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig. 1.3. Kan de koper het voertuig op de overeengekomen leveringsdatum of-termijn niet in ontvangst nemen, dan heeft de verkoper het recht om, na verloop van 10 kalenderdagen vanaf het verzenden van een ingebrekestelling per aangetekende brief behalve indien de koper bewijst dat het niet in bezit nemen van het voertuig het gevolg is van overmacht.
Een hele boterham. Alvast bedankt voor de hulp!
Ik kocht in 12 februari een auto aan bij een erkende dealer. De leveringsdatum was 13 mei.
Nu vandaag is het nog steeds niet geleverd. Daarbij hebben ze mij niet schriftelijk of telefonisch op de hoogte gebracht van de nieuwe leveringsdatum. Waarschijnlijk komt de vertraging door het coronavirus.
Nu wil ik mijn aankoop annuleren want dat was niet de afspraak.
Ik heb geen voorschot betaald.
Ben ik in mijn "recht" om de aankoop te annuleren?
Hier even een stuk van mijn overeenkomst.
1.2. Wanneer het autovoertuig niet is geleverd op de uiterste leveringsdatum die is overeengekomen, heeft de consument het recht om, behoudens in geval van overmacht: 1. wanneer de leveringsdatum voor de consument essentieel is en als dusdanig is opgenomen in de verkoopovereenkomst, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; 2. in de andere gevallen, een aan de omstandigheden aangepaste nieuwe leveringstermijn voor te stellen en, indien het autovoertuig bij het verstrijken van deze nieuwe termijn niet is geleverd, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; Bij beëindiging van de overeenkomst worden het voorschot en eventueel andere uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze beëindiging terugbetaald. De consument heeft eveneens het recht een vergoeding te eisen die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig. 1.3. Kan de koper het voertuig op de overeengekomen leveringsdatum of-termijn niet in ontvangst nemen, dan heeft de verkoper het recht om, na verloop van 10 kalenderdagen vanaf het verzenden van een ingebrekestelling per aangetekende brief behalve indien de koper bewijst dat het niet in bezit nemen van het voertuig het gevolg is van overmacht.
Een hele boterham. Alvast bedankt voor de hulp!