Kan iemand mij heel concreet het vershil uitleggen tussen volgende verkoopsvormen?
- Commissionair: voor zover ik versta: een persoon die handelt in zijn eigen naam maar voor rekening van een principaal of opdrachtgever. De commissionair kan fysiek persoon zijn (in mijn geval een cvba). Kan een principaal een natuurlijk persoon zijn (privé boseigenaar)?
Dus als de commissionair een overeenkomst sluit om met een boseigenaar om het hout uit dat bos te verkopen, is deze commissionair? En is het wettelijk als de commissionair zijn commissie laat betalen door de KOPER van het hout?
Ik lees ook dat er geen rechtstreekse contractuele relatie is tussen klant en principaal (of boseigenaar) maar wel een rechtstreekse juridische eigendomsoverdracht is van de aangekochte goederen tussen klant en principaal. Wat wordt hiermee bedoelt?
- Koper/Verkoper: vanaf wanneer wordt je als koper en verkoper gezien. Ook weer in hetzelfde geval van een boseigenaar die zijn hout wil verkopen.
- Bemiddelaar: wat typeert een bemiddelaar en vanaf wanneer is iemand juridisch betrokken partij? Is dat vanaf het moment dat er geld op rekening terecht komt (om door te sluizen van koper naar verkoper) of is dat als een vzw aan een boseigenaar een voorbeeldcontract geeft om met een of andere koper af te sluiten of...?
Alvast bedankt