Beste,
Ik werk al enige tijd zelfstandig in de IT (vooral diensten) als eenmanszaak.
Omdat ik een nogal eenvoudige structuur heb, doe ik mijn administratie zelf.
Nu ben ik mij de laatste weken aan het voorbereiden om een deel van mijn activiteiten ook via e-commerce te doen.
Ik ben zelf in België gevestigd, maar moet veel zaken noodgedwongen in Nederland aankopen omdat de prijzen daar stukken lager liggen.
Als het correct gebeurt, dan moet ik een factuur krijgen met verlegging van heffing, dus zonder btw. Dat doe ik al jaren zo.
Maar nu heb ik drie webshops waar ik bepaalde zaken moet aankopen (ze aankopen in belgië is geen optie, prijs is x3), maar zij geven mij een factuur inclusief Nederlandse BTW. Ze willen de facturen ook niet veranderen.
Nu goed, zelfs inclusief Nederlandse BTW zijn de producten nog goedkoop genoeg, dus in principe maakt het mij niet uit.
Het probleem is echter, hoe ik die facturen in mijn boekhouding stop.
Is het OK als ik het bedrag incl. Ned. BTW beschouw als bedrag Excl. BTW (neem nu dat dit € 50 is)? Geef ik die factuur van € 50 in als intracommunautaire verwerving (vak 86)? Maw betaal ik dus BTW op die € 50 en trek ik die BTW nadien weer af (nuloperatie), zoals ik dat ook zou doen met een correcte factuur, alleen dan zonder de btw.
Ten tweede een gelijkaardige vraag.
Voor de ontwikkeling van de webshop moest ik enkele plug ins aankopen voor het webshop systeem (contradictorisch genoeg een plug-in die er voor zorgt dat ik zelf wel correct kan factureren aan Nederlandse bedrijven). Nu, die ontwikkelaars zitten in HongKong, dus ook hier krijg ik een factuur in dollar waar helemaal niets van btw vermeld is. Mag ik die factuur op dezelfde manier inboeken als hierboven?
Dank voor de hulp, ik wil graag mijn boekhouding zelf blijven doen, maar ze maken het er niet makkelijker op, en dan spreek ik nog niet over MOSS. Dat ben ik ook nog aan het bekijken.