homeparty's stopzetten: enkele vraagjes

Innana
Topic Starter

homeparty's stopzetten: enkele vraagjes

#1 , 20 dec 2008 16:35

Ik werkte tot voor kort als zelfstandige in bijberoep voor een firma die home party's verzorgt. Ik heb hier nu enkele vraagjes over:

- Zij beweren dat ik een attest van hen nodig heb om mijn inschrijving bij de sociale kas stop te zetten maar als zelfstandige beslis ik toch zelf wanneer ik stop en heb ik toch geen bewijsje nodig van een firma waar ik een contract mee had of waar ik dus diensten voor leverde op zelfstandige basis? (ook het boekhoudkantoor waar ze mee samen werken zegt dat ze dit formulier nodig hebben om me uit te schrijven uit hun bestanden en mijn inschrijving stop te zetten).

- Ze vragen nu ook om allerlei spullen terug te bezorgen (uitnodigingsfolders, geschenkjes, bestellijsten e.d.). Deze producten zijn echter allemaal gefactureerd aan 0€. Ze staan dus op mijn factuur, alleen heeft de firma er niets voor aangerekend. Als ze op mijn facturen staan ben ik toch niet verplicht die terug te brengen? (Niet dat ik ze nog nodig heb maar het steekt me op de moeite om er naar de andere kant van het land voor te rijden).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2008 18:51

niet helemaal een antwoor dmaar
als zelfstandige biedt u diensten aan of activiteiten of verkoopt produkten aan particulieren of firma's - daarvoor hebt u een kasboek - in en uitgaande facturenboek en een inventarisboek

U zoegt ervoor dat uw financieel statuut en sociaal statuut en fiscaal statuut in regel - u kan aan een boekhouder opdracht geven om een antal zaken voor u te regelen

de firma die home partys 'levert' om zo te zeggen is uw leverancier

daarvan krijgt u facturen die betaalt dienen te worden of een nul factuur -
(gratis)

maar

u hebt wel een contract vermoed ik dat er bepaalde zaken in bruikleen zijn gekregen of dat er bepaalde zaken tegen een kleine vergoeding zijn gekregen en die u enkel mag gebruiken voor die firma haar produkten - o wee als u ze voor iets anders gebruikt

dus ik vermoed dat er een contractuele verbintenis is voor bepaalde zaken - lees dus deze contracten is goed na - want die moet u wel nakomen- al volstaat het dikwijls te zeggen - Kom de toonbank maar terughalen - dan zijn ze plots niet meer geintresseerd.

Als zij beweren dat zij u bepaalde zaken moeten geven zeggen ze in feite dat u naar hen moet luisteren - dus band van ondergeschiktheid dus was er een arbeidscontract nodig dus zijn ze vermoedelijk zwaar in de fout gegaan

Als zelfstandige bepaald uzelf wat en met wie u werkt als bediende ( ondergeschikte) niet en bent u een schijnzelfstandige en dusonderhevig aan het sociaal statuut van werknemer

Neem eens contact op ( als zelfstandige) met vb unizo uw zelfstandige belangenorganisatie

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”