expertise bouw

Rebecca78
Topic Starter

expertise bouw

#1 , 11 mar 2016 22:47

Is het voldoende dat bij een eenzijdige expertise enkel het uurloon wordt opgegeven en geen raming van het aantal uren dat er zal aan besteed worden? Is de wet op de Handelspraktijken van toepassing op een interieurarchitecte die als experte optreed? Zo neen waarom niet? Is er dan geen andere wet van toepassing die de consument in dit geval beschermt?
Wij kregen namelijk een uurloon en er werden helemaal geen aantal uren opgegeven dat eraan besteed zou worden. Wij hebben niet geëist dat een raming van het aantal uren werd opgegeven. We waren te goeder trouw. Ondertussen komt men aan met 70 gepresteerde uren. Het 10 dubbele van het normaal aantal uren dat nodig is.
Het technisch verslag word niet afgeleverd voor de betaling wordt gedaan? Is dat de normale gang van zaken? Moet dit dan vooraf niet schriftelijk bepaald worden dat er geen verslag wordt afgeleverd voor de betaling wordt gedaan? Je hebt dus helemaal geen zicht op wat in het verslag staat en moet veel teveel betalen.
dank voor antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2016 08:58

Hoe kan een expert op voorhand weten hoeveel uren hij/zij zal nodig hebben om het probleem te onderzoeken en een oplossing te vinden? Komt daarna nog de taak dit allemaal op papier te zetten en uit te typen.
Hoe weet jij wat het normaal aantal uren is? iedere opdracht is anders.
Het is de normale gang dat het verslag pas wordt overgemaakt na betaling van de expert. Gebeurt ook bij een gerechtelijke expertise zo, anders zou de expert zijn centen nooit zien bij een in het ongelijk gestelde partij.

Rebecca78
Topic Starter

#3 , 12 mar 2016 09:53

In de wet op de handelspraktijken is bepaald dat een raming van de kosten dient gemaakt te worden. Daarom is mijn vraag of de wet op de handelspraktijken van toepassing is? De experte heeft een handelsvennootschap. Als een andere expert een expertise doet op 1/10 van de tijd en tot andere bevindingen komt en het verslag wel aflevert voor een betaling wordt gedaan lijken deze uren toch wel overdreven. Ik dacht dat bij een gerechtelijke expertise wel een raming wordt gemaakt ?

Reclame

mava105

#4 , 12 mar 2016 12:23

. Ik dacht dat bij een gerechtelijke expertise wel een raming wordt gemaakt ?
Heb wel meer dan 100 gerechtelijke expertises meegemaakt, en nooit geweten van een voorafgaandelijke prijsraming.
Men moet altijd een voorschot betalen, VOOR de expert zich wil bewegen, en dan het saldo als zijn verslag klaar is, maar hij zal het pas verzenden naar de rechtbank als de centjes op zijn rekening staan.

Rebecca78
Topic Starter

#5 , 12 mar 2016 15:52

Ik vind bij advocaat Elfri De Neve : Wet 15 mei 2007 mbt het deskundigenonderzoek zoals aangepast door de wet van 30 december 2010Art. 972.<W 2007-05-15/62, art. 9, 093; Inwerkingtreding : 01-09-2007 ; zie ook art. 34> § 1. De beslissing waarbij het deskundigenonderzoek wordt bevolen, bevat minstens :
- de vermelding van de omstandigheden die het deskundigenonderzoek, en de eventuele aanstelling van meerdere deskundigen noodzaken;
- de vermelding van de identiteit van de aangestelde deskundige of deskundigen;
- een [1 nauwkeurige]1 omschrijving van de opdracht van de deskundige

De rechter die het deskundigenonderzoek heeft bevolen of met de controle ervan is belast, zit de installatievergadering voor.
De na afloop van de installatievergadering genomen beslissing vermeldt :

4° de raming van de algemene kostprijs van het deskundigenonderzoek, of tenminste de manier waarop de kosten en het ereloon van de deskundige en de eventuele technische raadgevers zullen berekend worden;

Maar het betreft geen gerechtelijk onderzoek maar we moeten evenveel of meer betalen.

denlowie

#6 , 12 mar 2016 16:16

Ondertussen komt men aan met 70 gepresteerde uren. Het 10 dubbele van het normaal aantal uren dat nodig is.

Hoe weet u dit ??

Hoe kom ja aan het 10 dubbele ?

Op wat baseer u dit ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rebecca78
Topic Starter

#7 , 12 mar 2016 17:47

Omdat we een andere expertise lieten doen die slechts het 10de van het aantal uren betreft. Maar eigenlijk was mijn vraag vooral of een expertise onder de Wet op de Handelspraktijken valt?

scorpioen

#8 , 12 mar 2016 18:28

M.i. zijn de bepalingen van boek XIV van het Wetboek van Economisch Recht van toepassing. Althans als u consument bent.

Rebecca78
Topic Starter

#9 , 15 mar 2016 10:13

Mag ik u vragen wat u bedoelt "als u consument" bent. Ik ben particulier en het gaat hier over een expertise

Kali

#10 , 15 mar 2016 10:23

4° de raming van de algemene kostprijs van het deskundigenonderzoek, of tenminste de manier waarop de kosten en het ereloon van de deskundige en de eventuele technische raadgevers zullen berekend worden;

Maar het betreft geen gerechtelijk onderzoek maar we moeten evenveel of meer betalen.

De rechtbank zal inderdaad in zijn vonnis houdende aanstelling gerechtsdeskundige de kostprijs 'bepalen'; alsook het deel van de provisie dat kan worden vrijgegeven, doch in de praktijk kan de gerechtsdeskundige meermaals een verhoging en verdere vrijgave van deze provisie vragen (tot zij op een bepaald punt zelfs het 10-voudige van wat eerst geraamd werd kan zijn).

scorpioen

#11 , 15 mar 2016 12:02

consument : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen

Ik heb begrepen dat het geen gerechtelijk deskundigenonderzoek is. De deskundige werd niet door de rechtbank aangesteld.

Terug naar “Handelspraktijken”