Wat bij faling?

andre125
Topic Starter

Wat bij faling?

#1 , 07 mei 2015 18:04

Beste forumleden, een situatie:

- echtgenote heeft een eenmanszaak alleen op haar naam en gaat in faling
- getrouwd met het wettelijk stelsel
- het huis - gezinswoning staat op naam van echtgenoot 100 % en is gekocht met eigen middelen van echtgenoot voortkomende van een erfenis (staat ook zo in de akte vermeld), er is wel nog een hypotheek af te betalen, die op beide namen staat
- auto is gekocht tijdens het huwelijk door echtgenoot maar heeft daar geen echt bewijs van, geen factuur op naam echtgenoot, wel bewijs dat het geld van zijn rekening komt

Moest het tot een faling komen, op wat kan er beslag gelegd worden? Op de goederen van de zaak wel natuurlijk maar ook op de eigen goederen van de echtgenoot? Het huis, de auto, de meubels....

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 mei 2015 18:23

Op alles behalve het contant met eigen middelen van echtgenoot betaalde deel van het huis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

andre125
Topic Starter

#3 , 07 mei 2015 18:33

Bedankt voor je reactie Roharro, dus als ik het goed begrijp:

Kan men ook beslag leggen op het reeds afbetaalde stuk hypotheek van het huis, niet de som die met eigen middelen werd betaald?
Stel het huis kost 200.000 euro, er werd 100.000 betaald met eigen middelen, voor de 100.000 die restte werd er hypotheek genomen en daarvan werd er reeds 10.000 afbetaald, dan kan men beslag leggen op die 10.000?

Dat het huis in de akte alleen op naam van de echtgenoot staat, speelt dus geen rol?

Reclame

roharro

#4 , 07 mei 2015 18:40

Ik begrijp niet hoe het huis enkel op uw naam kon worden gekocht zonder dat het voor honderd percent door u, met eigen middelen van voor huwelijk of verkregen via persoonlijke erfenis, betaald werd.

Dat is een anomalie met uw huwelijksstelsel.

Alleszins zijn enkel de persoonlijke middelen die voor de aankoop werden gebruikt vrij van beslaglegging.
De hypotheeklening is immers per definitie gemeenschappelijk en wordt met gemeenschappelijke middelen afgelost.

andre125
Topic Starter

#5 , 07 mei 2015 18:50

Ja, toch is het zo, het huis staat alleen op mijn naam, meer zelfs, er bestaat zo iets als een bescherming van de gezinswoning, akte vrij van inbeslagname bij de notaris laten opmaken, kost 100.00 euro..... Maar de notaris zei dat dit niet nodig was, het huis staat op uw naam en er kan geen beslag worden opgelegd.

Ik weet het Roharro, het klinkt raar, maar dat werd mij verteld door de notaris, maar u begrijpt dat ik ook met twijfels zit....ik zou het toch graag zeker weten.

roharro

#6 , 07 mei 2015 19:08

Of heeft u het huis voor het huwelijk gekocht?
Zo niet dan weet ik het niet.
Misschien zullen anderen verder toelichten.

andre125
Topic Starter

#7 , 07 mei 2015 20:10

Het huis werd gekocht tijdens het huwelijk

bartvdv

#8 , 07 mei 2015 22:09

Die akte vrij van inbeslagname van 100 euro, is dat zo'n A4-tje waarin beschreven staat dat de meubels van jou zijn ? Een akte die de gezinswoning beschermt, kost namelijk al snel 1.000 euro. Bovendien zal dat niet gelden voor de bank, vermits de bank altijd wel een waarborg zal eisen, onder de vorm van het vastgoed. Tenzij er andere borgen werden gegeven. Bovendien zijn er toch een aantal uitzonderingen waarin die akte van geen tel blijkt.

andre125
Topic Starter

#9 , 08 mei 2015 09:29

Inderdaad die akte kost wel degelijk 1000 euro, 100 was een typfoutje, te rap willen zijn....

Toch nog even verduidelijken, er zijn GEEN bankschulden noch leveranciersschulden, de schulden bij eventuele faling zouden enkel zijn: sociale bijdragen en belastingen.

Terug naar “Handelspraktijken”