Hoi,
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij begin dit jaar online offertes opgevraagd voor schilderwerken.
Er kwamen verscheidene aanbiedingen binnen waaronder 1 van x.
De persoon komt een eerste maal op plaatsbezoek, kijkt eens rond en meldt dat hij pas in september zal kunnen
beginnen maar dat we dan herfstkorting krijgen.
We krijgen hiervoor via mail een offerte maar de prijs ligt te hoog waarna ik vraag of er nog wat marge is.
Er volgt een 2de plaatsbezoek waarbij x laat blijken dat er wel wat kan "gesleuteld" worden aan de BTW.
Wij geven tijdens dit 2de plaatsbezoek aan dat we op vakantie zijn tijdens de eerste week van september waarop
ons verzekerd wordt dat we vlak hierna door hen gecontacteerd zullen worden mbt. welke werken met welke materialen/kleuren op
welk exact tijdstip gaan plaatsvinden.
Een aangepaste offerte met lagere prijs wordt opgestuurd waarop ik via mail aangeef dat we op 1 lijn zitten.
Na onze vakantie horen wij 3 weken lang niets meer van dit bedrijf.
Er wordt ook niet meer gereageerd op mails van ons waarin we nog om uitleg vragen of zelfs nog eens verzoeken de offerte op te sturen.
We voelen ons in de steek gelaten en gaan in zee met de eerstvolgende aannemer... wanneer deze bijna klaar is met de werken
worden we plots terug gecontacteerd met de melding dat ze ons even bellen omdat er vochtproblemen zijn op een ander project
en daarom bij ons willen beginnen schilderen.
Wanneer ik de persoon mede deel dat wij in de indruk waren dat deze werken niet meer gingen doorgaan omdat er nooit
concrete details zijn afgesproken wordt het gesprek al gauw vulgair en volgt er een mail waarop we gewezen worden dat
we eenzijdig het contract zouden hebben verbroken en dat ze ons juridisch zullen vervolgen omdat mails rechtsgeldig zijn.
Dat laatste trek ik niet in twijfel maar wij hebben nooit ter kwader trouw willen handelen en staan werkelijk perplex dat dit
bedrijf onmiddellijk de rechtszaak aanspant terwijl wij nog volledig uit de lucht komen vallen.
Wij hebben nooit een offerte ondertekend.
De offerte zelf was maar een maand geldig waardoor we zelfs op een gegeven moment een nieuwe hebben opgevraagd maar nooit hebben gekregen.
Gedurende al deze tijd was er onduidelijkheid over wanneer juist de werken gingen aanvangen.
Er was ons wel beloofd dat vlak na onze vakantie wij gingen gecontacteerd worden aangaande belangrijke zaken zoals materiaal en kleurenkeuze,
De aard van de werken en vooral het exacte tijdstip van aanvang der werken.
Ik kan me zelfs niet van de indruk ontdoen dat, mochten ze niet ergens anders vochtproblemen hebben, we tot op heden nog steeds niets van deze schilder zouden hebben vernomen.
We wisten nooit wat er juist gingen gebeuren, er werden nooit kleuren besproken en nooit werd ons een duidelijk tijdstip van de aanvang der werken doorgegeven.
Ondanks dat ons dit tijdens het 2de plaatsbezoek duidelijk werd beloofd.
Ik vermoed dat wij hier misleidend in een val zijn gelopen waar we juridisch erg zwak in staan.
De online offerte werd nooit aanvaard.
De opgestuurde offerte werd nooit gehandtekend.
Maar dat ik heb aangegeven via mail dat akkoord zijn met de 2de prijs is blijkbaar juridisch bindend om met de volledige werkzaamheden akkoord te zijn gegaan.
Na een maand wachten op response ben ik er van uitgegaan dat de werken niet meer doorgingen...
Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen?
- Er is nog niets officieel eenzijdig opgezegd. Ook ben ik zelf niet officieel in gebreke gesteld.
Wel wordt er al volop gedreigd met een rechtszaak.
- Buiten 2 vrijblijvende plaatsbezoeken zijn er geen kosten of aangekochte materialen door de schilder.
Zit ik hier vast en zo ja? Wat kan ik het beste doen?
Alsnog de overeenkomst officieel beëindigen en wat kan met dit dan kosten?
Alsnog de overeenkomst laten doorgaan voor het bedrag van de offerte?
Alvast bedankt!