Het is weer even geleden dat ik hier nog eens een vraag stelde (wel een wekelijkse lezer) maar nu is het weer zover...
Wij wonen in ons (eigen) huis en omdat mijn vriendin graag een Bed & Breakfast wil opstarten maar daarvoor een uitbreiding voor ons huis nodig is, gingen we naar de stedebouwkundige dienst te Antwerpen om te vragen of we die uitbreiding mochten doen en hoe we ze moesten aanpakken.
Het antwoord van die dienst was heel duidelijk : jullie kunnen je huis niet uitbreiden!
Niet naar boven, niet naar achter, niet naar voor, op geen enkele wijze, want uitbreiding is niet toegelaten door de verkavelingsvoorwaarden of zoiets, los van een B&B trouwens.
Vermits ik zelden zo'n snel en overtuigend antwoord kreeg van een overheidsdienst, was dit voor ons iets waar we niet langer over moesten piekeren.
Nu lees ik toevallig vandaag (ruim een jaar later) dat er zoiets bestaat als een 'bouwafwijking' (dat zal dan wel typisch Belgisch zijn zeker).
Mits de goedkeuring van een bepaald percentage bewoners die onder de bouwvoorwaarden van een bewuste wijk vallen, zou er uitzonderlijk een toestemming kunnen gegeven worden vanwege de overheid.
Wat houdt zo'n bouwafwijking precies in en mogen we nu terug een beetje hoop koesteren, en ook weer los van onze B&B hoor (lees we willen sowieso ons huis vergroten in de hoogte en naar de straatkant toe).