overlast tuin buren

Nele84
Topic Starter

overlast tuin buren

#1 , 31 mei 2013 03:34

ik heb een woning gekocht, de akte is nog niet verleden, compromis wel al.

Het moment dat de akte wordt verleden, zou ik graag in mijn tuin beginnen werken.

Helaas is de tuin van de buurvrouw volledig overwoekerd, bomen hangen over, stammen staan tegen de afsluiting, takken groeien erdoor, idem met struiken (waarvan de helft al bijna bomen geworden zijn)

Volgens het artikel in het veldwetboek moeten bomen op 2m afstand van de scheidingslijn geplant zijn, en struiken op 0,5m.

Ik wil de juiste volgorde van eventuele stappen die ik kan ondernemen weten.

Ik heb het haar ondertussen al vriendelijk gevraagd (lijkt mij de eerste stap) Ze lijkt niet bereid om er zelf iets aan te doen. Volgens haar is zij niet verplicht om iets weg te doen, en ik woon er nog niet, en als ik er dan wel woon, moet ik maar alles snoeien en overgooien. Moest het om 1 of 2 struiken gaan, zou ik daar geen probleem van maken, maar het is over bijna de volledige 100m lengte!!!

Volgens mij ben ik dus in mijn recht, en moet zij de bomen en struiken die te dicht staan verwijderen. Wat kan ik dus doen, of wat doe ik best?
Het is ondertussen al 3 weken geleden dat ik voor het eerst contact heb proberen op te nemen met de wijkagent. Na al een 4tal telefoontjes, nog steeds de wijkagent niet aan de telefoon gehad, ook nog geen telefoon terug gehad (nochtans telkens mijn telefoonnummer gegeven, en ik ging een telefoon terug krijgen.) Nu hoor ik daar overal in de gemeente wel dat 'de buurvrouw' een lange arm heeft, dus misschien heeft het daar wel mee te maken.

Ik laat het er alleszins niet bij, heb een email verstuurd naar de politie, dat ik graag antwoord wens. Benieuwd of ik nu een email of telefoontje terug zal krijgen.
Een aangetekende brief met het artikel uit het veldwetboek is natuurlijk ook een optie, ware het niet dat zij niet op dat adres gedomicilieerd staat (ze komt maar 1x per dag langs om de kippen en ganzen eten te geven) en ik weet uiteraard niet waar ze woont.

Ook is er overlast van ratten, andere buren vermoeden dat ze van daar komen.

Ook haar andere buren vragen haar al geruime tijd om iets aan haar tuin te doen, en blijkbaar geeft ze daar dus helemaal geen gehoor aan.

Ik wil zeker niet moeilijk doen, maar in deze situatie kan ik blijkbaar niet anders.
Er onmiddellijk een eigen advocaat op steken vind ik ook te ver gaan, of doe ik dit beter wel?

Ik hoop dat er iemand onder jullie me wijzer kan maken. Bedankt alvast! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2013 10:45

Ik denk dat je via het kadaster kan te weten komen wat haar volledige identiteit en adres is.

Laten oproepen in verzoening bij de vrederechter. Kost niets. Heb je geen advocaat voor nodig.

filiep

#3 , 31 mei 2013 11:25

"Volgens het artikel in het veldwetboek moeten bomen op 2m afstand van de scheidingslijn geplant zijn, en struiken op 0,5m."

Het is wel zo dat bomen die er langer staan dan 30 jaar hier niet onder vallen. Dus eerst nagaan hoe lang de bomen er staan. Wie weet was er zelfs een akkoord met de vorige eigenaars of die ervoor?

Maar zoals scorpioen aanhaalt kan je best een verzoening aanvragen bij de vrederechter. Kost niets en als er een overeenkomst is dan is deze ook bindend.

Wat je wel mag is de wortels afsteken die doorgroeien. Dit kan ook al een bepaald effect hebben op de boom ...

Reclame

archimedes

#4 , 31 mei 2013 12:28

mag je ook de overhangende takken wegsnoeien tot op de perceelsgrens?

filiep

#5 , 31 mei 2013 14:02

Ik dacht van wel en volgens mij mag je die ook bij de buur gooien. Wij hadden ook een mondelinge overeenkomst met de buren en het snoeien doen we zelf. De taken gooien we over en ze doen ze dan zelf weg.

Nele84
Topic Starter

#6 , 31 mei 2013 14:13

volgens mij mag je niet zomaar overhangende takken snoeien, niet zonder akkoord.
gaan ze niet akkoord, kan je dit dan ook afdwingen, maar zomaar snoeien mag volgens mij niet.

ik probeer eerst eens aan haar adres te raken om een aangetekend schrijven te sturen, met het artikel van het veldwetboek.

vind het wel erg dat ik niets hoor van de wijkagent.

Kan ik dit al voor het vredegerecht brengen, voor de akte is verleden? het is officieel nog niet mijn eigendom hé. maar aangezien ik weet dat dit een tijdje kan aanslepen, wil ik er nu al werk van maken...

Nele84
Topic Starter

#7 , 31 mei 2013 14:14

@filiep, de bomen zijn volgens mij (en de andere buur die er al heel zijn leven woont) niet ouder dan 30 jaar, dus dat zou geen problemen mogen geven.

filiep

#8 , 31 mei 2013 14:19

volgens mij niet want eigenlijk ben je nog geen betrokken partij dus volgens mij kan je zelfs niet klagen bij de politie. Je klacht is eigenlijk dat de takken van de buur over je eigendom komen maar 't is je eigendom nog niet. Zolang de akte niet is getekend kan de politie en de vrederechter niets doen.

Een verzoeningspoging gaat heel snel. Een week tot twee weken na aanvraag.

'k Denk dat je beter wat geduld hebt tot je echt eigenaar bent.

bartvdv

#9 , 31 mei 2013 14:38

Wat de minimale afstand is tussen boom/struik en perceelgrens is niet noodzakelijk 2 meter zoals in het Veldwetboek staat. Er bestaan plaatselijk uitzonderingen of er is een schriftelijk akkoord tussen de eigenaars i.v.m. de afstand. Je mag zélf geen overhangende takken afzagen of wegsnoeien, tenzij je daar de toestemming voor krijgt. Je moet het dus altijd vragen. En mag je niet, dan rest je alleen de vrederechter. In ieder geval zullen minstens alle overhangende takken moeten worden gesnoeid, tenzij de vrederechter daar anders over beslist. Voor het rooien van bomen heb je in de praktijk altijd een rooivergunning nodig. Politie zal zich niet moeien. Zelf maatregelen treffen zonder eerst de vrederechter te consulteren is dus uit den boze.

Nele84
Topic Starter

#10 , 31 mei 2013 14:50

ik vreesde daar al voor, dat ik niets kan doen voor het mijn eigendom is. das wel minder natuurlijk...
ik zal het vredegerecht eens opbellen met die vraag.
als ik dan pas kan starten met alles, zal het nog maanden duren eer alles gesnoeid of weg is :(

bartvdv

#11 , 31 mei 2013 15:02

Als er al gesnoeid moet worden van de vrederechter, dan zal dat in het juiste seizoen gebeuren om te vermijden dat er nodeloos schade wordt berokkend, dus ja, dat kan nog maanden duren.

Nele84
Topic Starter

#12 , 31 mei 2013 15:23

als ze het artikel van het veldwetboek toepassen, dus alles die te dicht staat moet worden gekapt, is het dan niet seizoensafhankelijk toch?
als ze niet zelf wil snoeien, dan ga ik onmiddellijk door, en wil ik dat alles dat te dicht staat wordt verwijderd.

nuja, net eens notaris aan de telefoon gehad, en advocaat en ikz al moeten wachten tot akte is getekend.
vredegerecht ook gebeld, en zij zeggen dat een verzoeningspoging meestal op niets uitdraait, en ik mss best dan onmiddellijk haar dagvaard.

afwachten dus. ik hou jullie op de hoogte en bedankt alleszins!

Nele84
Topic Starter

#13 , 11 jun 2013 21:43

heb vandaag eindelijk een telefoontje gehad van de wijkagent, ze is eens met de mevrouw gaan praten, en ze heeft beloofd om alles te snoeien.
tjah, eerst zien en dan geloven, en zal ook maar tijdelijke oplossing zijn hé.. binnen paar maanden weer van dat, en zie haar niet om de zoveel maand alles snoeien!
nuja,is al iets, en ik kan voorlopig toch niets doen.

Terug naar “Andere”