vastgoedmakelaar probeert contractverbreking in te roepen

arie percelle
Topic Starter

vastgoedmakelaar probeert contractverbreking in te roepen

#1 , 06 dec 2012 23:00

Het zal u soms verbazen hoe mensen zaken doen en het archetype van de vastgoedmakelaar zie ik bevestigd in mijn ervaring.

Een tijd terug beslis ik mijn woning op eigen houtje te verkopen. Ik kan rekenen op redelijk veel belangstelling en bijna komt het tot een overeenkomst voor verkoop.
Ondertussen wordt ik stellig belaagd met telefoontjes van immo-kantoren die hun diensten aanprijzen. De ene al overtuigender dan de andere. Eentje blijft echter aandringen en maakt een mooi verhaal. De persoonlijkheid van de verkoper leek me niet-aggressief, integendeel heel intelligent en na lang aandringen, besluit ik er het erop te wagen met dit redelijk ongekend kantoor.
Verkoper laat me standaard BIV-kontrakt tekenen waarbij ik toezeg voor 3 maanden. Direct daarna vertrekt hij op verlof en de eerste maand hoor ik niks meer. Op hun site komen twee bedenkelijke fotos (een van mijn toilet en een van mijn living) te staan met bijna geen uitleg. Ik merk ook dat op het contract toch 4 maanden is ingevuld. Ik dubbelcheck met mijn vriendin en die beaamt dat we 3 maanden hadden gezegd. Dus toch snel op een onbewaakt moment er 4 maanden in gezet. ?!
Er volgt in de weken daarna 1 bezoek zonder verder gevolg. Daarna krijg ik nog te horen dat mr. X geinteresseerd is, maar terug geen bezoek. Zo kabbelt de tijd rustig verder. Ondertussen komen de fotos die ikzelf heb gemaakt op de site te staan. Nog wat foute informatie links en rechts, maar daar maal ik niet om. Uiteindelijk begin ik me toch zorgen te maken en bel het kantoor om te vragen waarom er zo weinig respons is (terwijl ik 5 bezoeken per week deed, toen ik zelf verkocht). Er wordt wat geleuterd over slechte economie en de start van het schooljaar, maar dat alles beter zou worden. Ik vraag hen of het niet beter is om de verkoop uit te stellen tot betere tijden. Ook maakte ik me op dat moment zorgen om de wankele gezondheid van mijn vriendin. Voor mijn werk ben ik ook veel op verplaatsing. Ik deel hen mee dat het soms voor mij ook moeilijk is om om het even wanneer ter beschikking te zijn, maar dat was in het begin afgesproken dat we een oplossing zouden zoeken. Echter niet op dat moment, want dan komt de bazin op de proppen met de insinuatie of ik misschien het contract wil verbreken? Ze maakt een voorstel waarbij ze de helft van de verschuldigde verbrekingsvergoeding zou aanvaarden. Ik heb echter nooit een verbreking gevraagd. Ik merk dat het een dovemansgesprek is en besluit wijselijk te vertrekken. Dit feit en de ervaring tot nu toe doet me besluiten dat dit kantoor geen goede partij is en stuur een aangetekend schrijven waarbij ik de wens uitdruk het verkoopscontract niet te willen verlengen. Dit volledig conform de vormvereiste zoals vermeld in het contract.
Terug veel stilte. Kantoor doet alsof hun neus bloedt en weer een mailtje de avond voor een potentieel bezoek (ik had gevraagd om een paar dagen te respecteren, zodat ik mijn agenda zou kunnen plannen). Deze keer had ik de mail te laat gezien. Ook was er een gemiste oproep tijdens de kantooruren (ja ik werk), maar ze hebben niet teruggebeld. Ondertussen leg ik me neer bij het feit dat het met deze mensen niks wordt.
Dan krijg ik een gewoon en aangetekend schrijven waarin de bazin mij in gebreke stelt voor het niet toelaten van bezoeken. Dat ze mij herhaaldelijk contacteerden, maar dat ik weiger mee te werken.
Buiten die ene gemiste call en dat ene mailtje, heb ik niks gekregen. Dit nog terzijde. Men beoordeelt in de brief mijn persoonlijke houding en herhaalt de aantijging dat ik feitelijk het contract verbreek door mijn gebrek aan medewerking. Dit slaat nergens op.

Ik heb plaatsvervangende schaamte. Ik weet dat ik geen handelingen heb gesteld die het contract in gevaar brengen, integendeel ik heb de vorm gerespecteerd bij de opzeg.
Het contract verloopt over 14 dagen (ja zelfs met de extra maand erbij). Ik heb geen zin om in een nodeloos welles/nietes spelletje verzeild te geraken. Ik heb eigenlijk ook geen zin om op die aantijging in te gaan. Ik wordt ahw verplicht om me te verdedigen tegen foute beweringen.
Ik vrees wel voor iemand die nog op het laatste het onderste uit de kan wil halen en daartoe tot veel in staat is.

Mijn vraag: moet ik wettelijk gezien antwoorden en de beschuldigigen weerleggen of kan ik dit gewoon naast mij neer leggen. Als het ooit tot een rechtzaak zou komen, wat zal de rechter opmaken uit het feit dat ik de stilte bewaar?

... en ik had getekend voor een beetje service :cry:
immo-makelaars, nee bedankt! 1000 redenen om ze niet in vertrouwen te nemen. vraag het me en ik zeg je waarom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2012 11:05

Zorg in ieder geval al van copie's van hun site met de foute of onvolledig info over uw huis.
Wettelijk moeten ze u ook een lijst kunnen voorleggen met namen en adressen van kandidaat kopers die ze naar u zouden hebben doorgestuurd. Die mensen zou je ook altijd kunnen kontakteren om te informeren of ze wel enige intresse hebben gehad voor uw pand.
Dergelijk soort immo kon je nog veel te veel tegen.
Ik zou zeker al eens een klacht neerleggen bij het BIV. Mogelijks zijn er nog andere mensen in uw geval, die en dan ook een klacht doorsturen. Daarmee kan het BIV dan tegen hen optreden.

freelance

#3 , 07 dec 2012 14:12

Als u denkt dat u aan alle ( schriftelijke ) voorwaarden van het contract hebt voldaan , en de opzegging contract is correct gebeurt , kan er u weinig gebeuren.
Voor de zekerheid , op de laatste aangetekende brief , ook een aangetekende brief terugsturen met het korte antwoord , waarbij u verwijst naar hun brief , en hun beweringen betwist .
Ga niet in op details .
Het is dan aan hen om bewijs te leveren , en niet aan u .
Verder zie commentaar hierboven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Sint-Joris

#4 , 20 dec 2012 11:13

Eentje blijft echter aandringen en maakt een mooi verhaal. De persoonlijkheid van de verkoper leek me niet-aggressief, integendeel heel intelligent en na lang aandringen, besluit ik er het erop te wagen met dit redelijk ongekend kantoor.
Lijkt me een duidelijke inbreuk op art. 11 van de Plichtenleer:
http://www.biv.be/admin/userfiles/file/ ... enleer.pdf
Kun je dit hard maken? (mails, lijst van inkomende telefoongesprekken...)

Je kunt dan in een schrijven naar hem of een klacht bij het BIV naar zijn aandringen verwijzen en motiveren dat je nooit met deze makelaar in zee was gegaan had hij je niet aanhoudend lastig gevallen.

arie percelle
Topic Starter

#5 , 26 dec 2012 19:09

er is naar mijn mening voldoende reden om niet teveel vertrouwen te hebben in de doelteffendheid van het BIV, want ze zijn een beroepsvereniging ter bescherming van de vastgoedmakelaars zelf. blijkt nu ook dat meer recentelijk de tuchtkamer van het BIV "voorlopig" geen voorzitter heeft, wat maakt dat de klachten alleens maar liggen te composteren op de stapel.

een mooi voorbeeldje:
6. Bij een doorverwijzing wordt de vastgoedmakelaar opgeroepen om voor de Uitvoerende Kamer te verschijnen. Hij wordt tijdens een zitting van de Kamer gehoord (eventueel bijgestaan of vertegenwoordigd door een raadsman). De zittingen van de Uitvoerende Kamer zijn openbaar. Als klager word je op deze zitting uitgenodigd, wat niet betekent dat je ook als partij kan optreden. Tenzij de voorzitter je daartoe de toestemming geeft, heb je niet het recht om het woord te nemen. De vastgoedmakelaar die voor de Uitvoerende Kamer moet verschijnen heeft het recht om een behandeling met gesloten deuren te vragen. In dat geval dien je de zaal te verlaten en kan je de zitting dus niet bijwonen.
http://www.biv.be/NV_3_D.php?lingua=NL" onclick="window.open(this.href);return false; (C.6)

m.a.w. consument betekent omzeggens niks in het BIV verhaal. Het feit ook van een "parallel" rechtsysteem met optie op doofpot en vooral los van het publieke op te zetten, doet al vermoeden.

mijn kontrakt is onderstussen verlopen. het immokantoor heeft de gegevens van mijn woning nog niet verwijderd van hun eigen webstek en ook niet van de immosites allerlei. ik vraag me af of dit geen inbreuk is op de wet op de privacy ter bescherming van de persoonlijke gegevens?
Laatst gewijzigd door arie percelle op 01 feb 2013 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
immo-makelaars, nee bedankt! 1000 redenen om ze niet in vertrouwen te nemen. vraag het me en ik zeg je waarom.

Sint-Joris

#6 , 27 dec 2012 17:50

er is naar mijn mening voldoende reden om niet teveel vertrouwen te hebben in de doelteffendheid van het BIV, want ze zijn een beroepsvereniging ter bescherming van de vastgoedmakelaars zelf.
'Vastgoedmakelaar' is een wettelijk beschermde titel.
Het BIV is er niet ter bescherming van vastgoedmakelaars, maar een controle-orgaan dat er op toeziet dat niemand dit beroep onwettig uitoefent.
Ze ziet er o.a. op toe dat de Plichtenleer, een bundel regels waaraan elke vastgoedmakelaar zich dient te houden, wordt nageleefd.
http://www.biv.be/NV_1_B.php?lingua=NL
mijn kontrakt is onderstussen verlopen. het immokantoor heeft de gegevens van mijn woning nog niet verwijderd van hun eigen webstek en ook niet van de immosites allerlei. ik vraag me af of dit geen inbreuk is op de wet op de privacy ter bescherming van de persoonlijke gegevens?
Print-screens nemen van al deze sites.
Als de opdracht is afgelopen, dan mag hij die niet zomaar verder zetten.
Is in overtreding met art. 17 van de hiervoor vermelde Plichtenleer.

kvermeersch

#7 , 27 dec 2012 18:10

Ik zou zeker veel informatie bewaren; en ik zou zelfs zo ver gaan om een deurwaarder in te schakelen om de informatie op de website vast te laten stellen zodat ze die informatie na uw klacht niet kunnen veranderen. In ieder geval (heb dat ik het verleden gedaan), mocht ik een probleem hebben met een vastgoedmakelaar zou ik dat doorgeven aan een advocaat (een kwestie van vroegere ervaring) en niet in de eerste plaats aan het BIV. Zij zijn een belangenvereniging voor vastgoedmakelaars en als ze moeten kiezen tussen de belangen van een consument of van één van hun leden is de keuze waarschijnlijk voor hun zeer duidelijk. Er zijn trouwens veel blogs waar je informatie terug vindt hoe je moet omgaan in geval met problemen met een vastgoedmakelaar, kijk maar eens naar http://blogeurope.billionhomes.com/klac ... edmakelaar daar staat toch zeer veel uitleg. Ik zou aanraden een brief naar het BIV te sturen, een brief naar FOD economie maar zeker zelf stappen te ondernemen met een advocaat.
Hoop dat je eruit komt.
Karel

arie percelle
Topic Starter

#8 , 26 jan 2013 03:55

mijn gegevens zijn pas 2 dagen na verstrijken van het contract van alle sites gehaald. ik heb screenshots met datum.

vandaag een aangetekend schrijven gekregen van de advokatenbureau dat het immokantoor als klant heeft. ze stellen me een maand na het verstrijken van het contract in gebreke om alsnog de verbrekingsvergoeding te betalen. als daar binnen 8 dagen niet aan voldaan is, gaan ze over tot dagvaarding (dit is me ook telefonisch bevestigd door de advokaat van het kantoor).

dit is pure waanzin! het is toch niet omdat je iets blijft herhalen, dat het waarheid wordt?
mijn grote vrees is overgeleverd te zijn aan de willekeur van een rechter.
Laatst gewijzigd door arie percelle op 01 feb 2013 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.

arie percelle
Topic Starter

#9 , 26 jan 2013 04:08

Eentje blijft echter aandringen en maakt een mooi verhaal. De persoonlijkheid van de verkoper leek me niet-aggressief, integendeel heel intelligent en na lang aandringen, besluit ik er het erop te wagen met dit redelijk ongekend kantoor.
Lijkt me een duidelijke inbreuk op art. 11 van de Plichtenleer:
http://www.biv.be/admin/userfiles/file/ ... enleer.pdf
Kun je dit hard maken? (mails, lijst van inkomende telefoongesprekken...)

Je kunt dan in een schrijven naar hem of een klacht bij het BIV naar zijn aandringen verwijzen en motiveren dat je nooit met deze makelaar in zee was gegaan had hij je niet aanhoudend lastig gevallen.
helaas kan ik dat niet hardmaken, want het zijn mondelinge gebeurtenissen. wel hebben ze me nooit ingelicht over de door hen ondernomen stappen (maandelijkse rapportering, edm)
moeilijk te bewijzen dat je iets niet hebt gekregen ...

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 17 sep 2015 12:53

RECLAME IS VERBODEN OP HET FORUM!!!
Haal liever mijn eigendomen van jullie klootwebsite!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002

#11 , 18 sep 2015 16:45

RECLAME IS VERBODEN OP HET FORUM!!!
Haal liever mijn eigendomen van jullie klootwebsite!!!!!