verkopen of verhuren?

karolienc
Topic Starter

verkopen of verhuren?

#1 , 19 mei 2012 21:49

Hallo

Misschien kunnen jullie me helpen.
Ik heb vorig jaar in juni een appartement gekocht en een lening aangegaan voor 15 jaar.
Ik ben van plan om vanaf volgend jaar ( de zomer ) samen met mijn vriend een huis te kopen .
Ik stel me nu de vraag wat ik het beste kan doen, mijn appartement verder verhuren en daarmee een deel van de lening betalen voor het huis of het appartement verkopen en dan minder moeten gaan lenen.
We zijn er zowiezo uit dat het allemaal op papier wordt gezet zodat mijn deel (als het misloopt de som van de verkoopprijs) terug naar mij gaat, of dat als ik het verhuur er zelf terug ga wonen.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RfP

#2 , 27 mei 2012 09:17

Uw vraag is financieel-economisch van aard, niet juridisch. Vandaar dat u er geen antwoord op krijgt.

Wat u moet doen is uw huiswerk maken, en beide scenario's eens goed uitrekenen.

Wellicht zullen fiscale aspecten de doorslag geven.
Houd rekening met meeneembaarheid van registratierechten, aftrekbaarheid van de lening, etc...
Houd er ook rekening mee dat verhuren niet altijd van een leien dakje verloopt, en tegenover de inkomsten werk, onderhoud en onzekerheid staan.

Indien u niet thuis bent in deze materie, kan u dit misschien bespreken bij uw bank.
Ze zijn sowieso betrokken partij indien u de panden via leningen moet financieren.

Turaki

#3 , 27 mei 2012 09:31

Heel belangrijk: kan u een wanbetalende huurder financieel opvangen, en toch uw huis blijven afbetalen?

Reclame

Vandebos

#4 , 27 mei 2012 10:46

Vraag werd enige weken geleden al eens gesteld. Tracht voor uzelf deze vraag te beantwoorden: kan ik het pand gedurende zes maanden blijven afbetalen zonder enige vorm van extra onkosten? Als het antwoord daarop neen is verkoopt u best.

Terug naar “Andere”