Bijgebouw in achtertuin palend aan perceelsgrens

ogrodnik
Topic Starter

Bijgebouw in achtertuin palend aan perceelsgrens

#1 , 14 mar 2012 02:37

In mijn achtertuin bevindt zich op een tiental centimeter van de perceelsgrens een kleine vrijstaande tuinberging die daar volgens de vorige bewoner rond 1990 zonder vergunning en zonder schriftelijke toestemming van de buur zou zijn opgetrokken.

Het is duidelijk dat dit in strijd is met het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is, volgens hetwelk namelijk de afstand tot de perceelsgrens minimaal 1 meter moet bedragen (Art. 2.1, 11°).

Het is momenteel nog niet aan de orde, maar ik vroeg mij af of de buur mij kan verplichten die tuinberging te verwijderen.

Het genoemde Besluit trad in werking op 1 december 2010. Bestond er voordien al een gelijkluidende bepaling en, zo ja, waar is die te vinden ? Of was er toen sowieso een vergunning nodig voor het plaatsen van vrijstaande bijgebouwen ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 mar 2012 10:24

“Art.6.1.1. Met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 400.000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die : 1° de bij de artikelen 4.2.1 en 4.2.15 bepaalde handelingen hetzij zonder voorafgaande vergunning, hetzij in strijd met de vergunning, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de vergunning, hetzij in geval van schorsing van de vergunning, uitvoert, voortzet of IN STAND HOUDT... De strafsanctie voor het instandhouden van inbreuken, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3°, 6° en 7°, geldt niet voorzover de handelingen, werken, wijzigingen of het strijdige gebruik niet gelegen zijn in de ruimtelijk kwetsbare gebieden. Voor de strafbare instandhouding is uitsluitend vereist dat de wederrechtelijke handelingen op het ogenblik van de instandhouding gelegen zijn in ruimtelijk kwetsbaar gebied. Een HERSTELVORDERING die door de stedenbouwkundige inspecteur of het college van burgemeester en schepenen is ingesteld op grond van de instandhouding van handelingen, kan vanaf 1 september 2009 niet langer worden ingewilligd indien deze instandhouding op het ogenblik van de uitspraak niet meer strafbaar is gesteld.
“(15 mei 2009 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ogrodnik
Topic Starter

#3 , 16 mar 2012 03:22

Bedankt, J.. Ik riskeer dus niets door de tuinberging te laten staan. Het wil ook zeggen dat, in het hypothetische geval waar de buur onopzettelijk schade aan het bouwsel zou veroorzaken, diens familiale verzekering probleemloos aangesproken kan worden.

Reclame

Terug naar “Andere”