riolering na verkaveling van een stuk grond met woning

JVK
Topic Starter

riolering na verkaveling van een stuk grond met woning

#1 , 29 nov 2010 22:30

Een oude woning is in 1979, na het overlijden van de ouders, opgesplitst in twee woningen via een verkavelingsvergunning.
Beide dochters kregen elk een deel.
In 1986 werden beide woningen verkocht aan een en dezelfde koper.
Een woning werd verhuurd en de andere werd bewoond door de eigenares.
In 1996 werden beide woningen verkocht en ik heb een deel daarvan gekocht in een openbare verkoop met de normale bedingingen qua verborgen gebreken, erfdienstbaarheden, etc.
Nu blijkt in de zomer 2010 wanneer de buren werken verrichten dat een rioleringsbuis van in mijn deel onder de garage van de buur door naar de gemeentelijke riolering loopt. Een deel van de afwatering van zijn dak is eveneens op deze buis aangesloten, zij het dan op zijn terrein.
Via een kleurstof hebben we gezien dat het afvalwater dat door de buis liep van bij mij kwam.
Ik heb diezelfde dag nog de buis afgedicht aan mijn kant. Ik kon dit zo snel omdat in de toezichtsput waar de oude buis "richting buur" vertrok er al een nieuwe verbinding lag naar de riolering, al over mijn terrein. Waarschijnlijk heeft men bij de aanpassingswerken in 1979 de oude buis vergeten af te suiten.
Nu wil de buurman dat ik de rioleringsbuis onder zijn garage op mijn kosten laat verwijderen of opvullen, omdat hij vreest dat de vloer kan verzakken als de oude buis het begeeft.

Kan de buurman de kosten voor het verwijderen, opvullen of eventuele schade aan de vloer op mij verhalen?
Mij lijkt het dat de fout in 1979 gemaakt werd en dat de fout ongeveer 30 jaar na datum ontdekt werd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2010 23:17

Aangezien de buis op zijn grond ligt is het zijn buis en niet de uwe. Hij moet zelf instaan voor die buis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Andere”