Goederen van de vorige eigenaar, hoe zit dat nu?

Nouske
Topic Starter

Goederen van de vorige eigenaar, hoe zit dat nu?

#1 , 03 nov 2010 16:50

Hallo,

ik heb een vraagje;

wij hebben dit jaar een huis gekocht van 'kennissen' van ons.
Op 1 augustus hebben we de sleutel gekregen maar bij de overhandiging van de sleutel bleek dat er hier nog een machine van de vorige eigenaar stond (een grote ploegmachine,niet goedkoop dus) hij zou die komen ophalen zei hij.
Wij hebben ondertussen niks meer van die mensen gehoord en wensen er ook geen contact meer mee te hebben.

Hoe zit dat nu? Mogen wij die machine als zijnde onze eigendom beschouwen of kan de vorige eigenaar dit nog altijd komen opeisen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nouske
Topic Starter

#2 , 03 nov 2010 22:30

Niemand die hierop een antwoord weet?

Kan ik met mijn vraag kosteloos bij een advocaat terecht of gaat die daarvoor aanrekenen?

eylis

#3 , 04 nov 2010 10:08

ik vermoed dat juridisch gezien u een huis gekocht heeft MET een ploegmachine!
U moet niets ondernemen.
Ik zou het geval zelfs verkopen.
Hoe willen ze bewijzen dat het bij u stond?
Zo kunnen ze overigens nog wel een paar vergeten goederen bedenken héé
oeps, ... we komen de auto ophalen , enne onze boot, en het paard van mijn dochter en ons schoonmoeder...
en we willen die terug!!

Reclame

Nouske
Topic Starter

#4 , 04 nov 2010 10:23

hallo,

dank u voor uw antwoord.

Mijn man denkt er ook zo over.
Andere mensen wiens mening we gevraagd hebben denken dat ze er nog aanspraak kunnen op maken dmv eigendomspapieren (ik denk dat het ding zelfs een chassisnr heeft).

Tuurlijk willen we ze verkopen :mrgreen: de tuin is piccobello aangelegd, zou niet weten waarom we dat ding nog nodig zouden hebben.

Het geld dat we ervoor ontvangen is dan een mooie compensatie voor alle gebreken die we achteraf ontdekt hebben :evil: (en dan koop je een huis van goeie kennissen).
Jammergenoeg kunnen we daar niks tegen beginnen aangezien in onze akte duidelijk staat dat het goed verkocht is met alle zichtbare en onzichtbare gebreken (die notaris is familie van hun).

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2010 10:26

Er is een verschil tussen onzichtbare gebreken en verborgen gebreken, maar dat moet U dan ook kunnen bewijzen.

Lightning

#6 , 04 nov 2010 10:41

Die ploegmachine is een roerend goed die, tenzij uitdrukkelijk vermeld in de akte, geen deel uitmaakt van de aan/verkoop van het onroerend goed. De machine is en blijft eigendom van de vorige eigenaar.

Nouske
Topic Starter

#7 , 04 nov 2010 11:06

Die ploegmachine is een roerend goed die, tenzij uitdrukkelijk vermeld in de akte, geen deel uitmaakt van de aan/verkoop van het onroerend goed. De machine is en blijft eigendom van de vorige eigenaar.

maar die ploegmachine staat wel op onze grond, in onze garage.

Kan ik dan huurgeld vragen of gaat dat zo gemakkelijk niet?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2010 11:11

Stuur ze eens een AS (met kopie via gewone post) met de melding dat die machine er nog steeds staat na XX maanden, en als ze niet wordt opgehaald tegen xxxxx je ze zal laten ophalen door een opkoper van oud ijzer.

eylis

#9 , 04 nov 2010 11:12

maar!
de eigenaar kan met de eigedomspapieren bewijzen dat de ploeg van hem IS
De eigenaar kan NIET bewijzen dat de ploeg bij u STAAT........
Mensen horen bij verkoop woning hun spullen mee te nemen of anders een overeenkomst op te stellen dat ze iets in bewaring laten.
Overigens: daar hoort een stallingsvergoeding bij...en een verzekering....(het ding zou eens gestolen moeten worden, of mee afbranden...

dus...Wel we stellen vast dat de ploeg WEG is.
:shock: Gestolen? ontploft? gedématerialiseerd???
we weten het niet,
de ploeg is weg.
U heeft hem niet als een goed huisvader beheerd...
en wij moeten het niet als een goed huisvader beheren....
dit zou zo ongeveer de argumentatie kunnen zijn als ze over een paar maanden aan je duer komen kloppen 8_)

Nouske
Topic Starter

#10 , 04 nov 2010 11:23

maar!
de eigenaar kan met de eigedomspapieren bewijzen dat de ploeg van hem IS
De eigenaar kan NIET bewijzen dat de ploeg bij u STAAT........
Mensen horen bij verkoop woning hun spullen mee te nemen of anders een overeenkomst op te stellen dat ze iets in bewaring laten.
Overigens: daar hoort een stallingsvergoeding bij...en een verzekering....(het ding zou eens gestolen moeten worden, of mee afbranden...

dus...Wel we stellen vast dat de ploeg WEG is.
:shock: Gestolen? ontploft? gedématerialiseerd???
we weten het niet,
de ploeg is weg.
U heeft hem niet als een goed huisvader beheerd...
en wij moeten het niet als een goed huisvader beheren....
dit zou zo ongeveer de argumentatie kunnen zijn als ze over een paar maanden aan je duer komen kloppen 8_)

:mrgreen:

oke, ik lees dat de meningen hierover verdeeld zijn, ik wil niet het risico lopen dat ik aangeklaagd wordt, kzal eens contact opnemen met een advocaat :wink:

eylis

#11 , 04 nov 2010 11:24

enne...ik zou voorlopig die lui niets sturen, daarmee levert u zelf het bewijs dat het ding bij u staat.
U bent helemaal niets verplicht te ondernemen momenteel.
Stel dat hij 'm dan komt halen en dat het ding niet meer werkt (na zolang stilgestaan te hebben) ! Dan is het nog uw verantwoordelijkheid ook...
Men laat géén ploeg achter in een verkochte woning en men laat m' nog veel minder 3 maanden staan zonder te verwittigen.
Als ze binnekort komen opdagen zou ik wel een stallingsvergoeding vragen....
Maar volgend jaar zou ik het onding verkopen...dan hebben ze ruimschoots de kans gehad.

Terug naar “Andere”