Verkoop appartement verhindert door medeeigenaars

lev
Topic Starter

Verkoop appartement verhindert door medeeigenaars

#1 , 02 nov 2010 22:03

Hallo,

Ons appartement is eindelijk na 1 jaar verkocht, of allezins dachten we. We wonen in een blok met 2 gelijkvloers en 6 appartementen. De kopers van ons appartement zouden hiervan burelen maken en zouden eind dit jaar willen hun intrek nemen. Nu willen de meedeeigenaars dit niet omdat zij vinden dat dit "de geest" van het gebouw teniet doet. Wij wonen op het eerste verdiep , boven een nachtwinkel en boven een afrikaanse winkel. In mijn logica is dit juist wat de waarde van ons gebouw naar beneden haalt.

Dit is waar de syndicus en de meedeeigenaar zich op baseren:

In het reglement van inwendige orde van dit gebouw vind ik volgende artikels hieromtrent terug :

Bestemming der lokalen

Artikel 62.

Er mag in het gebouw geen enkele groot- of kleinhandel in geest van een winkel of klein-industrie uitgeoefend worden ter uitzondering voor het gelijkvloers dat zal mogen aangewend worden voor handelsdoeleinden. Zijn echter verboden : viswinkels, beenhouwer, kruidenier, café, restaurant.

Artikel 63.

Alle appartementen moeten in beginsel bestemd zijn om te wonen. Het residentieel karakter zal steeds moeten behouden blijven. Nochtans mogen de appartementen dienen tot de uitoefening van een vrij beroep.

De privatieve kavels mogen ook gebruikt worden tot andere beroepsdoeleinden op voorwaarde dat dit gebruik niet schaadt aan de standing van het eigendom (zo zijn bijvoorbeeld verboden : dans- en muziekscholen, clubs).

Artikel 64.

Het is verboden publiciteit te maken op de gevel van het gebouw tenzij voor het commercieel gelijkvloers die zelfs een lichtreklame mag aanbrengen tot onder het raam van het eerste verdiep

Kunnen zij deze verkoop tegenhouden ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 nov 2010 22:20

Betreft het een zelfstandig beroep? Zo ja dan is het door de statuten toegelaten.
Zoniet dan zal u de AV moeten overtuigen dat het niet afdoet aan de standing van het gebouw.
Zijn ze van oordeel dat het de standing van het gebouw aantast dan is de enige resterende mogelijkheid de zaak voor te leggen aan de vrederechter. Zijn oordeel zal dan beslissend zijn voor het gebruik dat van het appartement mag worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door roharro op 02 nov 2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2010 22:36

Kleine nuance: de medeeigenaars kunnen de verkoop op zich niet verhinderen, wel het gebruik. Is er al een compromis getekend en wat zijn de eventueel opschortende voorwaarden?

Reclame

lev
Topic Starter

#4 , 03 nov 2010 14:04

Compromis is deze ochtend ondertekend en we hebben een maand tijd om dit op te lossen zoniet vervalt de compromis. Wat mij enorm stoort is het feit dat er niemand een punt maakt van een marginale nachtwinkel en een marginale afrikaanse winkel maar dat een eigenaar van een nachtwinkel mij wel kan zeggen dat er geen kantoor mag komen.(is een expeditiekantoor met 4 medewerkers) Dit terwijl ik eerder denk dat de twee andere winkels een serieus minpunt zijn voor het gebouw. Probleem is ook dat 1 eigenaar de meerderheid van de stemmen heeft daar hij 6 appartementen heeft en wij slechts 2.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2010 14:15

De basisakte bepaalt dat het op het gelijkvloers wel handel mag worden uitgeoefend.

Indien de beslissing van de ander mede-eigenaars in strijd zou zijn met de basisakte zou u de beslissing kunnen aanvechten bij de vrederechter. Ik heb echter de indruk dat uw vraag in strijd is met de basisakte, de aanwezigheid van winkels op het gelijkvloers niet.

lev
Topic Starter

#6 , 03 nov 2010 14:26

Alvast bedankt voor de reacties, ik heb het dossier aan advocaat doorgegeven en dan kan hij zien in hoevere we hier mee kunnen doorgaan.
daar de basisakte volgens art 63 volgens mij ruim interpreteerbaar is ?
ben eens benieuwd.

gebruiker

#7 , 03 nov 2010 16:59

Art. 62 bepaalt dat er geen handelsactiviteiten mogen gebeuren in appartementen die zich niet op het gelijkvloers bevinden.

Art. 63 bepaalt dat er wél een vrij beroep mag uitgeoefend worden in de appartementen (wat géén handelsactiviteit is).

De basisakte medeëigenaars is niet zo overduidelijk omdat er niets voorzien staat inzake een dienstenactiviteit hetgeen toch een expeditiekantoor is, er worden geen materiële zaken aangeboden en verkocht.

Het is een kluwen die enkel een rechter zal kunnen beoordelen en in beslissen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Andere”