Toegang van derden naar onze zaak..

L.W.
Topic Starter

Toegang van derden naar onze zaak..

#1 , 01 okt 2010 16:37

Mijn echtgenote heeft een broodjeszaak,de achterzijde van de zaak is ook toegangkelijk via een certifitudeweg naar onze garageplaats.De certifitudeweg loopt ook via een appartementencomplex dat nadien daar gebouwd is geweest.
Nu is er een bewoner van het appartementencomplex die geen doorgang meer wil verlenen van mensen of wagens die gebruikt worden om broodjes te leveren aan bedrijven uit de regio.
Nu is mijn vraag,kan hij het verbod opleggen om nog gebruik te kunnen maken van deze doorgang (Certifitudeweg)?
Zou het verstandig zijn om deze zaak voor de vrederechter te brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 okt 2010 16:41

Alles hangt af van de wijze waarop de servitude is beschreven in de koopakte. (oa reden ervan, wie ervan gebruik mag maken, etc, etc..)

Lightning

#3 , 01 okt 2010 17:29

Het is niet toegestaan een bestaande erfdienstbaarheid te verzwaren.
Dat wil zeggen dat als de weg bedoeld is om uw garage te bereiken, u geen derden mag toestaan van die weg gebruik te maken.
De bewoner van het appartementencomplex heeft dus in dat geval recht van spreken.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2010 09:39

Niet altijd - ik herinner me een arrest waar aan eigenaar van achterliggend gebouw toelating werd verleend goederen via ander eigendom te transporteren.
Het feit dat vorige eigenaar geen firma had of vroeger geen bedrijvigheid had was geen reden om geen volstrekt gebruik te maken van zijn eigendom dus ook handelsactiviteiten en dus ook leveringen ... maar het hangt van zoveel dingen af.
Het appartementsgebouw kwam om te beginnen al LATER.

Lightning

#5 , 02 okt 2010 13:02

Niet altijd - ik herinner me een arrest waar aan eigenaar van achterliggend gebouw toelating werd verleend goederen via ander eigendom te transporteren.
Het feit dat vorige eigenaar geen firma had of vroeger geen bedrijvigheid had was geen reden om geen volstrekt gebruik te maken van zijn eigendom dus ook handelsactiviteiten en dus ook leveringen ... maar het hangt van zoveel dingen af.
Het appartementsgebouw kwam om te beginnen al LATER.
Zoals je zegt "aan eigenaar".

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2010 16:27

Maar het zal dan toch de leverancier zijn die het pallet met materiaal naar achter brengt hoor. De eigenaar of gebruiker mag en moet zijn activiteiten kunnen uitoefenen.
Wijzelf hebben trouwens ook erfdienstbaarheid op een achtergelegen pand en goederen worden onder het huis doorgebracht de nieuwe eigenaar was razend ( akte niet goed gelezen) en wilde zijn terrein afsluiten (dan nog op de verkeerde plaats)(plan niet goed bekeken). Ook al is de firma geen eigenaar er is een handelshuurcontract en de toegang voor AL de leveranciers en klanten moet openblijven voor gebruik en dat tot in het jaar stillekes.
Waarom wel omdat die rechten in alle akten EN in het huurcontract van de firma staan.
Eigenaar zei dat hij dan een overeenkomst ging afsluiten met de eigenaar van ons handelspand. Dat staat hem vrij en daar hebben we niets aan te zeggen.
Alleen hebben wij ook met onze eigenaar een kort gesprekje gehad. Hij mag dat doen tegen een geldelijke compensatie vb ons een ander en gelijkwaardig pand bezorgen in dezelfde straat vb + al onze kosten van herinrichting betalen gezien hij getekend heeft voor kennisname en....
Is dus niet doorgegaan.
En wij maken er geen punt van dat achterliggende eigenar ook grbruik maakt van onze parking en in de week-end daar een feestje geeft stoort ons totaal niet maar de doorgang kan en mag hij niet afsluiten.

L.W.
Topic Starter

#7 , 02 okt 2010 18:17

Ik heb onze advocaat geraadpleegd en deze liet ons het volgende:
Ofwel is er een erfdienstbaarheid en dan dient nagegaan op welke wijze deze erfdienstbaarheid is uitgewerkt.
Maar zelfs indien er geen erfdienstbaarheid is, is jullie gebruik enkel een daad van nabuurschap.
Ik adviseer u dus niet te laten ompraten.Desnoods kan de zaak voor de vrederechter al dan niet in verzoening beslecht waarbij u alle kansen maakt!

Dit is een schrijven dat ik van mijn advocaat mocht ontvangen.

j.demoor

#8 , 03 okt 2010 09:09

Een recht van OVERGANG is noch voortdurend(art.688 B.W.=Burgerlijk Wetboek) noch zichtbaar(art.689 B.W.) en kan dus enkel door een titel gevestigd worden..Onderzoek dus vooraf zorgvuldig die titel.

Vrijwel zeker behoort de grond waarop de erfdienstbaarheid van overgang zou rusten tot de ’gemeenschappelijke gedeelten’ van het appartementsgebouw. Wend u in dat geval tot de syndicus van dat gebouw.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”