Mariabeeldje?

Random
Topic Starter

Mariabeeldje?

#1 , 03 sep 2010 19:42

Hallo iedereen,

ik hoorde onlangs dat, wanneer je zo'n typisch oud huis koopt met een mariabeeldje in een nis boven de voordeur of in de voorgevel, het bij wet verboden is om dat te verwijderen. De persoon die me dit vertelde is al wel een dagje ouder, dus kan het zijn dat het hier gaat om een oude wet? Heeft zo'n wet überhaupt ooit bestaan. Of, en ik kan het bijna niet geloven maar, bestaat die nog steeds? Voor alle duidelijkheid : het gaat hier niet om een geklasseerd gebouw, gewoon een doorsnee huis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 03 sep 2010 19:47

geen idee. Maar als overtuigde atheist zou ik het in IEDER GEVAL laten hangen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 sep 2010 19:50

Als de gevel niet geklasseerd is en ook niet als erfgoedkundig waardevol is aangemerkt kan niemand verbieden dat te verwijderen. Het kan er ook spontaan uitvallen, gestolen worden of ten hemel verrijzen. Wie zal zeggen wat er juist geschied is?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2010 20:14

Pas op hiermee. In Antwerpen bvb zijn dergelijke mariabeeldjes beschermd, zelf zonder dat het gebouw zelf beschermd of waardevol is. Er is zelfs een vereniging die er op toezit dat deze beeldjes in goede staat blijven, niet verdwijnen of beschadigd raken.
Best eens navragen in uw eigen gemeente als je een konkreet geval hebt.

Random
Topic Starter

#5 , 03 sep 2010 20:46

Dank je voor de info. Het gaat niet om een concreet geval. Het leek me gewoon onwaarschijnlijk dat zo'n wet bestond, nu blijkt er op z'n minst toch IETS van te kloppen.
Ik vind -een vereniging die VRAAGT om de beeldjes te verzorgen en bewaren, en ze, bij geen interesse van de eigenaar, zelf in bewaring neemt = ok.
-een wet die je VERPLICHT het beeldje te laten staan en het te verzorgen = niet ok.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2010 12:59

In een aantal gevallen zijn de mariabeeldjes GEEN eigendom van de huisbaas ook al hangen ze tegen ZIJN gevel.
(soort van eeuwige erfdienstbaarheid :D )

Terug naar “Andere”