domicilie

tinebl
Topic Starter

domicilie

#1 , 25 aug 2010 19:09

Ik heb een huis gekocht waarbij de lening ingaat in november. Voor het ogenblik huur ik nog een woning, maar deze wens ik op te zeggen, om maandelijks niet tegelijk en een lening en een huur te moeten betalen.
Vanaf november zou ik dus mijn domicilie willen plaatsen op de nieuwe woning. Daar er echter nog renovatiewerken aan de gang zullen zijn, zal ik er niet volop wonen en waarschijnlijk even logeren bij mijn ouders.
Kan dit? Of dien ik te wachten met mijn domicilie daar te plaatsen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 aug 2010 19:25

Tijdelijk uw domicilie terug bij uw ouders?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2010 10:38

Als u uw domicilie plaatst op het aangekochte huis, dan zal de wijkagent even langs komen om te verifiëren dat u daar ook daadwerkelijk woont. Ik veronderstel dat dit al een praktisch probleem gaat opleveren.

Wettelijk dient u uw domicilie te plaatsen, daar waar u ook werkelijk woont.

Zijn er redenen waarom u uw domicilie niet bij uw ouders zou plaatsen? Bijvoorbeeld verminderde uitkeringen van u of uw ouders, of verminderde registratierechten van het huis met domicilieverplichting?

Reclame

float
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 aug 2010 12:11

't Is eerder omgekeerd, de hoofdverblijfplaats wordt vastgesteld waar de leden van een huishouden dat uit verscheidene personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft. De keuze van de hoofdverblijfplaats is dus in principe vreemd aan de wil van de betrokkene.

eylis

#5 , 26 aug 2010 16:54

vermits de periode tussen huurhuis en intrekken in het nieuwe huis slechts tijdelijk is vanwege herstellingswerken, kan u gerust de domicilie reeds plaatsen op het nieuwe adres. U verwittigt de gemeente wel dat u omwille van verbouwingen een logeeradres (2de verblijfplaats) zal hebben; dit is een gangbaar gebruik; Denk maar aan mensen die uit hun huurappartement moeten voor een tijdje omdat er grote werken worden gedaan. Die wijzigen hun domicilie ook niet heen en weer.

Of mensen die samen bouwen: Die moeten voor de premies en fiscale voordelen ook al hun domicilie op dat adres hebben.
Leg het gewoon uit aan de gemeente. De agent zal ook wel kunnen zien dat je er voorlopig aan het breken en herstellen bent. Trouwens: dan is het pans toch even "onbewoonbaar".
Om zeker te zijn, plaats je een bed, een wasmand met wat kleren, een handdoek en je toiletzak in één van de kamers; Het is niet je bedoeling om er niet te wonen en de boel te bedonderen, dus de gemeente zal daar wel begrip voor opbrengen;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2010 12:26

tandenborstels niet vergeten

Terug naar “Andere”