Rechten in agrarisch gebied Wallonie

jillgrooten
Topic Starter

Rechten in agrarisch gebied Wallonie

#1 , 08 aug 2010 22:45

Beste meneer,

ik zit met enkele vragen over de rechten die mijn man en ik hebben in Wallonie.
We hebben 1,5 jaar geleden een bouwvallige boerderij gekocht in Wallonie en zijn dit aan het renoveren. Ons huis ligt ingesloten door weilanden die allemaal van onze buurman zijn die er niet woont, maar wel een paardenstalling in bezit heeft.
Deze buurman heeft vanaf het begin veel te eisen en niks is goed wat we doen voor hem.

We moeten voor een afscheiding zorgen op ons perceel, wat er nu staat in de vorm van een houten hek met draad en een gedeelte is meidoorn haag, maar mogen geen prikkeldraad onderlangs zetten (dit heeft hij tot 2x toe weggehaald zonder ons te vragen), omdat zijn paarden dan verwond kunnen worden en wij dan de rekening van hem gepresenteerd krijgen, omdat dit ons probleem is.
Toen hebben wij gezegd dat onze hond onder het hekwerk door kan graven en op zijn perceel te vinden is. Dit vond hij niet erg, maar vandaag kwam hij opeens dat zijn honden loops zijn en als deze zwanger zouden zijn dat wij de rekening zouden krijgen.
Mag hij zomaar prikkeldraad verwijderen van ons hek omdat hij paarden heeft? Kan en mag hij dit eisen van ons?
Hij vond het best als we een taxushaag zouden planten, maar ik vraag mij af of dit in agrarisch gebied mag en dit is toch schadelijk voor zijn paarden of niet?
Mag onze hond eigenlijk wel op zijn grondgebied lopen?
Tevens moesten onze bomen 4 meter van onze haag geplant worden ipv 2 meter, klopt dit?
En hij heeft enkele weken geleden zeker 12 á 15 hooibalen direct aan ons hekwerk gelegd (2 balen hoog) dit is maar een paar centimeter van ons hekwerk af, mag dit eigenlijk wel? Zijn hier regels aan verbonden? Naar onze mening doet hij dit alleen maar om ons dwars te zitten, want handig is het voor hem niet, omdat ze nu erg ver van de stal af liggen. Daarnaast staan naast de hooibalen direct een oplegger een tractor en een autowrak. Een eindje verderop staat nog een autowrak.
Met hem praten lost niks op helaas, want hij heeft ons al verteld dat hij niks gaat opruimen.

Mag deze meneer zomaar dingen eisen en zelfs dreigen?

Met vriendelijke groet,

Jill Grooten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 aug 2010 22:54

Wie is eigenaar van de omheining?
U moet beletten dat uw hond op zijn grond geraakt.
Behoudens plaatselijke afwijking is de plantafstand van hoogstammige bomen 2 meter.
Aangezien het agrarisch gebied is mag hij zijn hooi daar plaatsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 08 aug 2010 23:11

Taxus is zelfs in kleine hoeveelheid dodelijk voor paarden.

Als eens gedacht aan milieudienst voor wrakken?

Reclame

Mariette

#4 , 09 aug 2010 16:37

men hoeft toch niet persé taxus te zetten?
geen probleem voor buurman? paard eet ervan, paard gaat dood, jullie mogen betalen!

Coniferen of laurierstruiken kan toch ook?

jillgrooten
Topic Starter

#5 , 11 aug 2010 20:52

De omheining is van ons, dit staat in het koopcontract en wij moeten hiervoor zorgen voor een omheining conform normen/eisen, maar niemand weet aan welke eisen/normen een omheining moet voldoen, weet u dit misschien?

We hebben de hond op dit moment aangelijnd liggen, omdat we onze omheining niet verder kunnen afmaken, omdat er beslag is gelegd door de politie op een van de tractoren van onze buurman, de politie heeft een lint gespannen rond de tractor en bevestigd aan onze omheining. We durven dit lint niet los te maken om de omheining te vernieuwen.

Taxus gaan we niet zetten, leek mij al niet zo een sterk plan, het zal gewoon meidoorn haag worden. Bedankt voor jullie antwoorden en visies.

Vandebos

#6 , 11 aug 2010 21:52

Als u de wijkagent gewoon eventjes aanspreekt ivm dit lint kan hij dat rechtsgeldig dermate verplaatsen dat jullie in alle rust kunnen verder werken aan de omheining. Als hij of hiervoor langskomt is dit eveneens de ideale gelegenheid om eens diplomatisch te wijzen op de wrakken die omgeving sieren en wat daaraan kan gedaan worden voordat jullie over het hoofd van de gemeente de milieudienst dienen in te schakelen...

Vraag ineens een kopie van het gemeentelijk politiereglement, daarin staat meestal beschreven aan welke vereisten een omheining dient te voldoen om ze zonder vergunning te mogen plaatsen.

eylis

#7 , 25 aug 2010 12:42

@jill
Ik geloof te weten wat je kan/mag met je omheining (agrarisch gebied in Wallonie)
Je mag je erf omheinen met palen waarin ook prikkeldraad verwerkt is. Als ik me niet vergis mag jij op jouw erf het soort omheining gebruiken om te beletten dat jouw erfdieren ontsnappen, maar ook dat er andere op jouw erf binnenkomen. dus als dat voor jou pinnenkensdraad is, is dat ok (denk ik toch)
als de buurman paarden heeft lopen op de weide naast je erf. Moet hij zijn schrikdraad + palen op voldoende afstand van je erfomheining plaatsen dat zijn paarden NIET kunnen knabbelen aan je erfomheining of hagen. (want dat is schade aan jouw erf) EN dat ze zich zo ook niet kunnen kwetsen aan jouw omheining.
Konkreet is dat dan bijvoorbeeld 1 meter.

enne; lig er niet wakker van, welkom in Walloniê... vooral een leuke babbel met de wijkagent bij een kopje koffie en alles loopt op rolletjes 8_) Reglementen en regels worden hier ruim geinterpreteerd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2010 18:09

""Reglementen en regels worden hier ruim geinterpreteerd."""

Waar horen we dat tegenwoordig elke dag :?

Terug naar “Andere”