Beste meneer,
ik zit met enkele vragen over de rechten die mijn man en ik hebben in Wallonie.
We hebben 1,5 jaar geleden een bouwvallige boerderij gekocht in Wallonie en zijn dit aan het renoveren. Ons huis ligt ingesloten door weilanden die allemaal van onze buurman zijn die er niet woont, maar wel een paardenstalling in bezit heeft.
Deze buurman heeft vanaf het begin veel te eisen en niks is goed wat we doen voor hem.
We moeten voor een afscheiding zorgen op ons perceel, wat er nu staat in de vorm van een houten hek met draad en een gedeelte is meidoorn haag, maar mogen geen prikkeldraad onderlangs zetten (dit heeft hij tot 2x toe weggehaald zonder ons te vragen), omdat zijn paarden dan verwond kunnen worden en wij dan de rekening van hem gepresenteerd krijgen, omdat dit ons probleem is.
Toen hebben wij gezegd dat onze hond onder het hekwerk door kan graven en op zijn perceel te vinden is. Dit vond hij niet erg, maar vandaag kwam hij opeens dat zijn honden loops zijn en als deze zwanger zouden zijn dat wij de rekening zouden krijgen.
Mag hij zomaar prikkeldraad verwijderen van ons hek omdat hij paarden heeft? Kan en mag hij dit eisen van ons?
Hij vond het best als we een taxushaag zouden planten, maar ik vraag mij af of dit in agrarisch gebied mag en dit is toch schadelijk voor zijn paarden of niet?
Mag onze hond eigenlijk wel op zijn grondgebied lopen?
Tevens moesten onze bomen 4 meter van onze haag geplant worden ipv 2 meter, klopt dit?
En hij heeft enkele weken geleden zeker 12 á 15 hooibalen direct aan ons hekwerk gelegd (2 balen hoog) dit is maar een paar centimeter van ons hekwerk af, mag dit eigenlijk wel? Zijn hier regels aan verbonden? Naar onze mening doet hij dit alleen maar om ons dwars te zitten, want handig is het voor hem niet, omdat ze nu erg ver van de stal af liggen. Daarnaast staan naast de hooibalen direct een oplegger een tractor en een autowrak. Een eindje verderop staat nog een autowrak.
Met hem praten lost niks op helaas, want hij heeft ons al verteld dat hij niks gaat opruimen.
Mag deze meneer zomaar dingen eisen en zelfs dreigen?
Met vriendelijke groet,
Jill Grooten.