familielid met domicilie het huis uit zetten

kathleen.vw
Topic Starter

familielid met domicilie het huis uit zetten

#1 , 07 aug 2010 02:35

Goede avond,

Ik heb mijn neef onderdak gegeven in het huis dat ik huur.
Alle contracten staan op mijn naam, wel betaald hij maandelijks een bijdrage voor de huur en kosten. Dit stort hij op een rekening op beide namen. Dit was bedoeld om een transparant beeld te krijgen van de kosten. Hij heeft zichzelf ook ingeschreven op dit adres.

Het probleem nu is dat we het totaal niet meer kunnen vinden met elkaar, hij wordt aggresief en doet niets in het huis, ook betaald hij te weinig, te laat of niet.

Ik zou mijn neef, die blijkbaar bezetter van het pand is zonder recht nog titel is, graag asap de toegang tot het pand willen verbieden. Wat zijn de stappen die ik hiervoor kan ondernemen en wat kan ik juist doen? Mag ik een ander slot steken?
Ik heb hem een aangetekende brief verstuurd met de melding dat hij eind deze maand het pand moet verlaten, helaas wilt hij dit niet doen en begint te dreigen met het gerecht etc. Hij vraagt me zelfs een schadevergoeding van 700€.

Het lijkt me al te gek dat ik iemand in huis neem om die persoon te helpen en er nadien er mee vast zit omdat deze niet wilt vertrekken? En dat ik zelfs nog een schadevergoeding zou moeten betalen.

Ik voel me absoluut niet veilig met hem in mijn omgeving en wil hem dan ook zo snel mogelijk weg uit mijn huis.

Het is zelfs zo hard geescaleerd dat de politie vandaag is moeten komen doordat hij een deur wou openbreken met een hamer en de muziek extreem luid heeft gezet en dit om 2h 's nachts.

Kan iemand me aub zo hierbij helpen, ik begin radeloos te worden. :(

Bedankt.

Mvg,

Kathleen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 07 aug 2010 07:58

Je moet een uithuiszettingsprocedure starten bij de vrederechter.
Je stelt een hoofdvordering in op basis van art. 1344ter Ger.W. en je dagvaardt je neef. Een voorafgaandelijke poging tot verzoening is niet verplicht.

JPV

#3 , 07 aug 2010 08:24

Je moet een uithuiszettingsprocedure starten bij de vrederechter.
Je stelt een hoofdvordering in op basis van art. 1344ter Ger.W. en je dagvaardt je neef. Een voorafgaandelijke poging tot verzoening is niet verplicht.
is er geen mogelijkheid gezien de bedreigingen (als ze die enigszins kan bewijzen) om hem direct het huis uit te zetten? Via politie ofzo?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2010 09:47

Politie is daar niet toe bevoegd - trouwens de man woont daar.
Dus mag politie zelfs niet binnen als hij dat niet wenst.
Als u mij de wet en artikels kunt opgegeven waarmee politie dat kan ....ik hou mij aanbevolen

Dat hij met een hamer de deur wil forceren is zijn probleem want hij woont daar.
Dat er overdreven lawaai is is evenzo zijn probleem.

Wat zijn de gevolgen bij deur - hij zal tgo de eigenaar de deur terug in oorspronkelijke staat moeten brengen
tgo lawaai hij kan indien gemeten door politie beticht worden van lawaaihinder ( milieuwetgeving) - indien niet gemeten lawaaihinder als overtreding en een GAS sanctie.

Indien politie vaststellingen heeft gedaan in Kort Verslag of in PV kan de andere bewoner deze gegevens gebruiken in een procedure voor de vrederechter.

Het parket zal indien er IFG indicaties zijn - dus slagen - geestelijke dwang enz betrokkene kunnen voorgeleid en doorverwijzen naar onderzoeksrechter. Deze laatste kan voorwaarden opleggen oa contactverbod en dus verbod om daar te verblijven.

Maar dat doet niets af aan feit dat betrokkene daar woont en ingeschreven is - eens periode gedaan ....

Enkel de vrederechter kan een definitieve beslissing nemen gezien hij daartoe de bevoegdheid heeft.

PS gemeenschappelijke rekening dat is niet zo slim want dan kan/mag hij dat geld er ook afhalen

float

#5 , 07 aug 2010 09:48

Iemand die daar niet woont, dan gaat dat. Maar iemand die zijn hoofdverblijfplaats daar heeft, dan gaat dat zo makkelijk niet.
Is hetzelfde met al die krakers, asielzoekers, etc die panden inpalmen. Ook daar is een vonnis nodig van de vrederechter.

Franciscus

#6 , 07 aug 2010 09:54

aan float,

En wie bepaald dat hij er niet woont....
en wie kan daar over beslissen?? :)

float

#7 , 07 aug 2010 11:13

Dat was een antwoord op JPV zijn vraag hé ;))
Vb: als een vriend/familie op bezoek komt en die wil het pand niet verlaten

Franciscus

#8 , 07 aug 2010 15:10

en wie gaat die vriend buitenzetten??

float

#9 , 08 aug 2010 08:18

De politie? Stel je laat hem binnen, maar op dat moment begint hij te dreigen, etc. Je wilt hem buiten maar hij wil niet. Huisvredebreuk?

JPV

#10 , 08 aug 2010 22:34

Als u mij de wet en artikels kunt opgegeven waarmee politie dat kan ....ik hou mij aanbevolen
het was een vraag, geen antwoord ;).

Ik vroeg me gewoon af wat de politie doet met een situatie waarbij bvb (om maar fictieve namen te gebruiken) bij een bejaarde alleenstaande vrouw Yvette Leterme, een medebewoonster van een huis genaamd Eliane Di Rupo het leven zuur maakt. Op welke manier kan deze laatste de andere het huis uitkrijgen indien ze er volledig zot van wordt (of zich fysiek bedreigd voelt) (in het geval bvb dat de ene 's nachts in een extern uitstekend geïsoleerd huis voor de slaapkamer van de andere een concert van AC/DC afspeelt op maximaal volume)

roharro

#11 , 08 aug 2010 22:42

Ik vroeg me gewoon af wat de politie doet met een situatie waarbij bvb (om maar fictieve namen te gebruiken) bij een bejaarde alleenstaande vrouw Yvette Leterme, een medebewoonster van een huis genaamd Eliane Di Rupo het leven zuur maakt. Op welke manier kan deze laatste de andere het huis uitkrijgen indien ze er volledig zot van wordt (of zich fysiek bedreigd voelt) (in het geval bvb dat de ene 's nachts in een extern uitstekend geïsoleerd huis voor de slaapkamer van de andere een concert van AC/DC afspeelt op maximaal volume)
Zolang er geen strafbaar feit kan aangetoond worden zal de politie niet tussenbeide komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#12 , 09 aug 2010 08:07

Zolang er geen strafbaar feit kan aangetoond worden zal de politie niet tussenbeide komen.
kan men geluidsoverlast ook tussen bewoners van dezelfde woning gebruiken?

Mariette

#13 , 09 aug 2010 10:30

Ik zou veronderstellen dat
- ofwel de eigenaar van de woning
- ofwel degene die het huurcontract heeft onderschreven

toch wel enige vorm van authoriteit kan laten gelden in geval van het uitzetten van een medebewoner? Ook al werd er ooit een goedkeuring gegeven aan het mede-bewonen van die woning.

Stel: ik ontmoet de man van mijn leven, krijg een coup de foudre en beslis against all odds dat de mens zich bij mij mag komen inschrijven en wonen. Drie maanden later blijkt hij me het bloed vanonder mijn nagels te halen. Ik woon in mijn eigendom (hij mocht er dus gratis bij komen)... Kan ik die pipo dan op geen enkele manier buitenkrijgen?

roharro

#14 , 09 aug 2010 12:17

Ik zou veronderstellen dat
- ofwel de eigenaar van de woning
- ofwel degene die het huurcontract heeft onderschreven

toch wel enige vorm van authoriteit kan laten gelden in geval van het uitzetten van een medebewoner? Ook al werd er ooit een goedkeuring gegeven aan het mede-bewonen van die woning.

Stel: ik ontmoet de man van mijn leven, krijg een coup de foudre en beslis against all odds dat de mens zich bij mij mag komen inschrijven en wonen. Drie maanden later blijkt hij me het bloed vanonder mijn nagels te halen. Ik woon in mijn eigendom (hij mocht er dus gratis bij komen)... Kan ik die pipo dan op geen enkele manier buitenkrijgen?
Ja, dat is een "bewoning ter bede". Daaraan kan op elk ogenblik een einde worden gesteld desnoods via vrederechter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kathleen.vw
Topic Starter

#15 , 09 aug 2010 20:25

Bedankt allen voor jullie antwoorden!!

Ik ben er al een heel stuk mee geholpen.
Ik hoopte wel dat er een weg zou zijn zonder naar een rechter te moeten stappen, maar dat is er dus niet. :(
De wetgeving is toch soms vreemd hoor. Al zou hij hier de allergrootste junkies binnenhalen, al mijn spullen kort en klein slagen, dan nog kan ik niks doen.

Spijtig.

Ondertussen heb ik ook ontdekt dat hij in een rechtzaak zit met zijn vorige huisbaas.

Het is te hopen dat hij nu niet nog grotere schulden gaat maken ergens en dat er hier meerdere deurwaarders aan mijn deur komen te staan. Want het zijn mijn spullen die ze komen halen, hij heeft echt niets.
Hij kan ook zomaar alles weghalen op een dag, en daar heb ik toch ook een beetje schrik voor.

Ondertussen heb ik ook al eens gedacht om ergens op een hotel te gaan slapen, puur om me veilig te voelen. Dit weekend komt mijn vader hier logeren waar ik zeer blij voor ben. Aangenaam o zo te leven is het niet.

Zonde, in mijn eigen huis, wat ik allemaal betaal kan ik niet beslissen wat er gebeurd. 1 ding heb ik geleerd, ik ga niet meer zo snel mensen helpen, ook al is het familie.

Weet er iemand toevallig hoe lang dat kan duren als ik naar de vrederechter ga?
Of kan ik best eerst naar de griffie gaan voor een verzoeningsgesprek?

Terug naar “Andere”