Beste
Ik ben eigenaar van een woning binnen een verkaveling van 3 loten. Deze verkaveling dateert van eind 90er jaren en voorziet de maximale kroonlijsthoogte op 4m (landelijk karakter gemeente) en dat er geen dakterras mag zijn. Recentelijk zijn de 2 andere loten verkocht. Een van de eigenaars is de bouw gestart en volgt de voorwaarden. De andere eigenaar wenst de kroonlijsthoogte naar 6m te brengen om zo een kubuswoning op te richten. Gezien het feit dat deze woning aan de zuidkant komt te liggen van mijn woning hebben berekeningen (obv de zonnestand) uitgewezen dat vanaf 15/10 tot 15/04 mijn woning heel wat hinder zal ondervinden van invallend licht ('s winters betekent dit totaal geen invallend zonlicht meer in mijn woonkamer). Tevens wenst de eigenaar achteraan de woning een plat dak dat toegankelijk is via terrasdeuren.
Inmiddels heb ik beroep aangetekend tegen deze wijziging maar de gemeente lacht alles weg (weet dat de architect van de eigenaar die de woning tekent gemeenteraadslid is). In hun brief vermelden ze ook nog dat volgens Stedebouw er een consistentie moet zijn kwa woningtypologie, maar verder niks. Weet dat in het ganse dorp 85% van alle recente open bebouwingen een dergelijk lage kroonlijst hebben.
Ik overweeg nu een beroep bij de Bestedige Deputatie met de vraag naar een openbaar onderzoek.
Wat zijn mijn slaagkansen volgens jullie?
Heeft de gemeente alle procedurevoorschriften met het oog op een wijziging van de verkavelingsvoorschriften gerespecteerd? Zo ja dan kunt u niets doen.
De procedure die moet gevolgd worden om de voorschriften van een verkavelingsvergunning te wijzigen is ongeveer als volgt. Confronteer het College van Burgemeester en Schepenen hiermee indien ze de voorwaarden aan hun laars hebben gelapt:
De aanvraag tot wijziging van de verkavelingsvergunning moet ingediend worden op het gemeente- of stadhuis van de gemeente of stad waar de percelen die deel uitmaken van deze verkaveling gelegen zijn. Om volledig te zijn moet de aanvraag o.a.bevatten:
-een vergunningsaanvraag in drievoud die eventueel meeondertekend is door de eigenaars van (een) kavel(s) in de vergunde verkaveling een document waaruit blijkt dat de aanvrager eigenaar van de grond(en) is
-een situatieplan op schaal 1/10.000ste of 1/5.000ste
-een kaart op schaal met voorstelling van de bestaande toestand
-
de postbewijzen van afgifte van de aangetekende zendingen, gericht aan alle eigenaars van een kavel die de aanvraag niet meeondertekend hebben (het ministerieel besluit van 6 februari 1971 stelt de voorwaarden vast waaraan een dossier betreffende een verkavelingsaanvraag moet voldoen om als volledig te worden beschouwd) Wanneer de dienst ruimtelijke ordening oordeelt dat de aanvraag volledig is, zal ze een ontvangstbewijs hiervoor afleveren;
-in een aantal gevallen zal deze aanvraag tot wijziging van de verkavelingsvergunning ook nog openbaar moeten worden gemaakt. Artikel 3 §4 van het Besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2001 en 08 maart 2002 bepaalt immers dat bij gebrek aan een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of een bijzonder plan van aanleg de verkavelingsaanvragen en de aanvragen tot wijziging van een verkaveling dienen onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek. Zo'n openbaar onderzoek duurt dertig dagen. Een bericht van dit openbaar onderzoek wordt uitgehangen aan het gemeentehuis en op de plaats waar de verkaveling gelegen is.
Opgelet: een aanvraag tot wijziging van een verkavelingsvergunning is echter nog aan een bijkomende openbaarmaking onderworpen.
Vooraleer je de aanvraag kan indienen, dien je als aanvrager een eensluidend afschrift van jouw aanvraag per aangetekende brief te verzenden naar alle eigenaars van een kavel die deze aanvraag niet mee ondertekend hebben. Dit dient te gebeuren vooraleer de aanvraag wordt ingediend. De postbewijzen van de afgifte van deze aangetekende zendingen worden bij het aanvraagdossier gevoegd. Die eigenaars hebben dan de mogelijkheid om binnen de dertig dagen, te rekenen vanaf de datum van de afgifte van deze aangetekende zendingen op het postkantoor, hun bezwaren en opmerkingen schriftelijk te laten weten aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente of stad waar de verkaveling gelegen is.
Door te verwijzen naar het ontbreken van een wijziging van verkavelingsvergunning ben ik er een aantal jaren geleden in geslaagd om een volledige ruwbouw te laten afbreken die deels buiten de rooilijnen werd gebouwd op een aangrenzend perceel.