Wat zijn mijn rechten ivm opzeg huurwoning

Juffertje
Topic Starter

Wat zijn mijn rechten ivm opzeg huurwoning

#1 , 28 jul 2010 23:26

Ik hoop dat ik langs deze weg wat meer informatie kan krijgen want zelf weet ik niet meer goed wat ik nog mag en kan doen.

Ik ben ongeveer 6 maanden geleden in een huurwoning ingetrokken. Na enkele maanden waren er al een aantal zwarte plekken
onder het behang aanwezig die alleen maar groter werden.
Ik heb de huisbaas verschillende keren gecontacteerd en hij had altijd een of ander excuus omtrent dit probleem.
Bij het zelf weghalen van een stukje behangpapier, was het meteen duidelijk dat de muren vochtig waren en er zwarte schimmel op de
muren groeiden.
De huisbaas heeft de plekken behandeld, maar ze komen steeds terug. We hebben voorgesteld om de muren te laten injecteren met een
product (speciaal tegen vocht), maar daar was hij niet voor te vinden (kost te duur).
We hebben nu een aangetekende zending opgestuurd waarin we de huurovereenkomst opzeggen omdat de huurwoning niet voldoet aan de basisnormen. Normaal loopt ons contract voor een jaar, waarbij we om het jaar kunnen verlengen. Als we uit de woning gaan, zouden we er dan 10 maand gewoond hebben.
Ondertussen zijn we volop op zoek naar een nieuwe woning/appartement. Mogen we ondertussen al een ander contract tekenen, terwijl we nog
steeds geen nieuws hebben van de verhuurder? Want als hij niet akkoord gaat, vragen we ons af welke stappen we dan nog kunnen ondernemen...?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen...

met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jul 2010 18:17

Eenzijdige ontbinding is altijd riskant.
Vooraleer je die aangetekende zending had gestuurd, had je hem beter eerst in gebreke gesteld. Heb je dat ooit gedaan of was het altijd mondeling?
Heb je ook de nodige bewijzen verzameld dat de huurwoning niet voldoet aan de basisnormen? Heb je gecontroleerd bij een instantie of dat effectief ook zo is?
De woninghuurwet laat u inderdaad toe de overeenkomst te ontbinden MET schadevergoeding, maar wanneer de verhuurder niet akkoord gaat zal u toch een bezoekje moeten brengen aan de vrederechter.

Juffertje
Topic Starter

#3 , 29 jul 2010 18:42

Bedankt voor de reactie.

We hebben wel een aantal foto's gemaakt van de muren met de zwarte plekken erop en ook waarvan het behang verwijderd is
en waarop dus het vocht en de zwarte schimmel zichtbaar is.
Ook hebben we een staaltje van de schimmel genomen en naar het labo opgestuurd. We zijn al te weten gekomen dat deze schimmel
zeer hoog scoort in de aanwezigheid van sporen, dus dat het zich blijft vermenigvuldigen in de muren.
De huisbaas is hiervan op de hoogte en bij de aangetekende zending staken deze documenten + foto's ook erbij.
Natuurlijk zijn altijd alle gesprekken mondeling verlopen... :(
Ik heb ook al eens naar de huurdersbond gebeld en ze hebben me toen laten weten dat vocht, schimmel en een slechte afvoerleiding van het toilet met een onaangename geur tot gevolg, niet kan en er ook stappen moesten ondernomen worden. Dus heb ik nu aan de huisbaas laten weten dat ik het huurcontract opzeg, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen... .
Als dit dan voor het vredegerecht moet komen, mag ik dan ondertussen al naar iets anders uitkijken en eventueel een contract ondertekenen, of wacht ik beter af?

Met vriendelijke groeten

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2010 10:15

U had hem in gebreke moeten stellen voor de schade en hem tijd gegeven om in orde te brengen.
Bij niet in orde brengen binnen de x dagen - dagvaarding in verzoening voor de vrederechter in kortgeding.
Daarvoor al de bouwpolitie/milieu-inspectie laten komen - deze kunnen bij onmiddellijk gevaar de woning procedure onbewoonbaarheid opstarten. Kan onmiddellijk zijn bevel tot ontruiming getekend door stadsingenieur en bestuurlijk officier (politiecommissaris). Gemeente moet dan zorgen voor andere woonst.

PS niet vergeten uw verzekering in kennis te stellen mogelijk recht op advocaat

Door de verbreking van contract stelt u zich bloot aan 1- schadevergoeding - 2 de rest van het contract te moeten betalen.
Vergeet niet te zorgen dat de 'normale' opzeg ook gegegeven wordt.
lees ook eens deze brochures

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vob-vzw.be/tabid/63/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”