Ja, maar ze mogen er ruim één week blijven. Wij moesten als de bliksem de caravan verwijderen van onze eigendom. Ik veronderstel niet dat zij zoals wij destijds een PV aan hun been zullen hebben.Hmm, als ik mij niet vergis dan gaat het om neergestreken zigeuners die wel degelijk moeten vertrekken.
toch wel . Alleen kan je er voor kiezen om geen gevolg te geven aan de vraag van een politie-agent . En dat doen zij én worden zij voor de rechtbank veroordeeld (vandaag of gisteren).Ja, maar ze mogen er ruim één week blijven. Wij moesten als de bliksem de caravan verwijderen van onze eigendom. Ik veronderstel niet dat zij zoals wij destijds een PV aan hun been zullen hebben.Hmm, als ik mij niet vergis dan gaat het om neergestreken zigeuners die wel degelijk moeten vertrekken.
klopt. Is gevaarlijk, maar daarentegen ook nuttig: Stel je voor dat 1 buur van de weide van Werchter het volledige plein kan doen stilleggen omdat hij bvb ergens een oude wet zou vinden waarin staat dat op zondag in Werchter absolute stilte geldt. Lijkt me logisch dat een rechter dit niet verplicht voor een popconcert van die allure, maar bvb er geen bezwaar zou hebben dat deze wet gebruikt wordt tegen iemand die op zondag het gras afrijdt.Eigenlijk stelt zich hier een dieper en gevaarlijker probleem waarbij deze situatie als voorbeeld kan dienen:
Regels en wetgeving houden op te bestaan als voldoende grote en/of invloedrijke groepen deze gewoon naast zich neerleggen.
Zo had ik het nog niet bekeken! Misschien moeten we dit voorval eens toetsen aan de Conventie van Genève...Zigeuners hebben recht op hun nomadisch leven, maar dat past niet echt in onze samenleving waar iedereen een vaste, sedentaire verblijfplaats heeft.
Moet iemand zich aanpassen? Nee.
Maar dit leidt tot de nodige conflicten, o.a al dan niet zelf gekozen sociale uitsluiting.
En inderdaad, de macht van het getal, soms schrikwekkend, maar anderzijds ook de basis van de democratie, met respect voor minderheden, de basis voor veranderingen.
Een wet die niet (meer) wordt nageleefd is geen wet. Wordt die wet toch afgedwongen, dan is er repressie, mogelijkerwijs een autoritair regime.
Gewoon die boer voor zijn mindere opbrengst vergoeden. Wie betaalt dat? De gemeenschap. Wie anders?
Zolang deze zigeuners mij maar niet willen bekeren, ik ben atheïst. In geloofsnood keer ik mijtot The Church of The Flying Spaghettimonster.
Alle kwaad in de wereld spruit voort uit het feit dat The Flying Spaghettimonster niet genoeg grond creëerde. ( bedankt H.Heine & roharro voor de voorzet )