Verlenging of opzegging handelshuur frituur

frituurke
Topic Starter

Verlenging of opzegging handelshuur frituur

#1 , 19 jul 2010 11:24

Ik verhuur een frituur en de huurder wil verlengen tegen de huidge voorwaarden, die echter belachelijk laag zijn (wegens geen schriftelijk geindexeerd huurcontract).
Hij heeft een brief ter aanvraag van de verlening gestuurd tussen de 18e en 15e maand voor het verlopen van de eerste 9 jarige periode, maar tegen de huidige huur wil ik hem dat niet toekenen.
Wat zijn mijn opties? Kan ik een brief terug schrijven waarin ik de verlenging aanvaard tegen een hogere huur?
Als hij een redelijke huur wil betalen mag hij blijven. Als hij dat niet wil heb ik liefst dat hij vertrekt. Kan ik hem er dan uit zetten?

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2010 14:24

U kan inderdaad antwoorden dat u enkel bereid bent de huurverlenging toe te staan aan een hogere huur, waarbij u de prijs vermeldt. Als de huurder niet akkoord gaat kan hij zich tot de vrederechter wenden. Die zal een deskundige aanstellen en daarna de huurprijs bepalen.

Gelet op het formalistisch karakter van de handelshuurwetgeving, waardoor snel fouten gemaakt zijn, doet u er best aan zo spoedig mogelijk een advocaat te nemen en uw antwoord door hem te laten opstellen.

U moet antwoorden binnen de drie maanden en per aangetekend schrijven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2010 15:56

Pas zeker op met de handelshuurwetgeving: één komma of punt niet op zijn plaats en uw antwoord is ongeldig!!!!! en de huurder heeft zijn huurhernieuwing bekomen aan dezelfde voorwaarden.
Dus zeker via een advocaat gaan of een deskundige terzake. (bvb soms ook boekhouder)

Reclame

frituurke
Topic Starter

#4 , 25 jul 2010 13:55

Dank u voor uw raad!

Terug naar “Andere”