Zelf ben ik een tiental jaar arbeidsongeschikt en ontvang ik een invaliditeitsuitkering.
Vermits ik een tamelijk hoog inkomen had, ontving ik geen 60% van mijn inkomen maar werd dat begrensd tot het toenmalige maximum.
Nadat mijn dochter niet meer ten laste was en zelf een inkomen verdiende na haar studies, bleek ik ineens "samenwonend" te zijn zolang haar domicilie op hetzelfde adres bleef staan. Doordat ik de toenmalige maximum uitkering ontving, maakte het geen verschil uit of ik samenwonend was of alleenstaand: beide maxima waren gelijk.
Recent (1/1/2010) werd de wet aangepast en bleek ik recht te hebben op een verhoging van mijn uitkering (wat neerkwam op bijna 30%) indien ik alleenstaand ben. Mijn dochter is dus verhuisd van zodra ik hiervan op de hoogte werd gebracht (april!!!!).
-------------------------
Echter, wat blijkt?
Ik heb geen enkele authoriteit om zèlf over te gaan tot het uitschrijven van mijn dochter. De verandering van domicilie gaat pas in voege vanaf dat zijzelf actie neemt EN VANAF DAT HAAR WIJKAGENT HAAR NIEUW ADRES HEEFT ONDERSCHREVEN.
Tot dan blijf
IK als "samenwonend" beschouwd en
ontvang ik dus 30% minder uitkering.
Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat MIJN inkomen afhangt van de snelheid waarmee de wijkagent van een stad beslist om de adressen van nieuwkomers te gaan controleren!
Ik belde CGKR met melding van discriminatie (natuurlijk ben ik volgens CGKR niet gediscrimineerd) en daar kreeg ik als antwoord dat ik "geluk" had want dat het in Brussel zes maanden duurt vooraleer de wijkagent het adres verifieerd. So? Hallo? Als mijn dochter beslist had om naar Swaziland te verhuizen, hoelang moest ik dan wachten tot ikzelf als alleenstaand werd beschouwd?
Bovendien blijk ik dus in de onmogelijkheid te verkeren om vb. een kamer te verhuren. Niet dat dit normaliter een verandering in mijn uitkering teweegbrengt (ik mag gerust 20 appartementen verhuren) maar als ik een kamer verhuur in het huis dat ik ook zelf bewoon, ook al is dat mijn eigendom, dan blijk ik ineens weer samen te wonen en..... verlies ik 30% van mijn inkomsten?
Kan iemand me vertellen aan welke criteria ik moet voldoen om een deel van mijn eigendom te kunnen verhuren, terwijl die huurder zijn domicilie daar zet, ZONDER dat ik daardoor als "samenwonend" wordt aanzien en bestraft?
Ik zou vb. eventueel een hulp kunnen inhuren die dan kan intrekken in een vrijstaand deel van mijn woning, maar die kan ik dan niet betalen omdat..... mijn inkomen met een derde wordt ingekort vermits ik dan "samenwoon" met mijn huishoudster (in geval die nog een aparte job heeft)???
Indien een man echter effektief gehuwd of wettelijk samenwoont met zijn niet-buitenshuiswerkende vrouw, die fungeert als poetsvrouw, kok, verpleegster etc... dan krijgt die een uitkering als GEZINSHOOFD!(wat dus aanzienlijk meer is dan een alleenstaande en nog veel meer dan een "samenwonende" die zelf ten laste schijnt te zijn van doodvreemden die op hetzelfde adres zijn ingeschreven terwijl die wèl de poetshulp, kookhulp, verpleegster etc moet betalen.
Dit is toch Kafka boven? Of bezie ik het verkeerd?
Anderzijds is het ook zo dat aan mij zelfs geen toestemming wordt gevraagd indien iemand zijn domicilie bij mij wil laten zetten. Geef ik de sleutel aan iemand terwijl ikzelf ga overwinteren in Spanje en ik kom terug dan is het best mogelijk dat die "huisoppassers" zich hebben laten domicilieren, waardoor ikzelf weer... "samenwonend" ben én dus één derde van mijn inkomen kwijt ben! Natuurlijk kan ik dan naar de vrederechter stappen, maar ondertussen ben ik wel "samenwonend" en gekort op mijn inkomen!
Hallo?
-------------------
Mijn vraag: welke zijn de criteria om in één woning te wonen zonder als samenwonend te worden beschouwd. (aparte inkomdeur? aan de straat? nee want een app.blok heeft ook maar één deur), aparte bel? aparte badkamer? (hoeft ook niet, men kan gemeenschappelijke ruimtes hebben).
Maar ik weet dus niét aan welke criteria ik zou moeten voldoen. Kan iemand me daarbij helpen?
Ik heb gisteren allerlei instanties gecontacteerd (van stedebouw tot vlaamse gemeenschap tot huurdersbond) en blijkbaar weet NIEMAND hoe ik uit deze warboel kan uitgeraken.