Hoe anoniem is anoniem?

pbtkd2
Topic Starter

Hoe anoniem is anoniem?

#1 , 13 jul 2010 22:55

Ik erger me verschrikkelijk aan een hele hoop overtredingen door een buur tegen alle mogelijke regels van ruimtelijke ordening, stedenbouw, handelspraktijken, ...

Het gaat om het zonder vergunning inrichten en gebruiken van een landbouwperceel voor paintball-evenementen, in een voor het overige ongerept glooiend open akkerlandschap. Vanuit landschappelijk standpunt onaanvaardbaar, om nog maar te zwijgen van de overlast voor buren op mooie zomernamiddagen.

De onmiddellijke buren roeren zich niet, wrschnlk om de lieve vrede te bewaren.

Ik overweeg klacht in te dienen, maar wens dit anoniem te doen.

Mijn vragen:
1. kan ik anoniem (bv via anonieme email) klacht indienen bij de politie en zal de politie op mijn vraag PV opmaken? is zij hiertoe verplicht of mag ze doen wat ze wil?
2. als ik me bekend maak bij de politie is ze wel verplicht PV op te stellen, maar welke garantie heb ik dat mijn naam niet wordt doorgegeven aan de geverbaliseerde?
3. kan ik anoniem klacht indienen bij een andere instantie (inspectie?) die het dan 'van mij overneemt'?

Dank voor elk antwoord

(als deze vraag beter elders op het forum past, graag te verplaatsen aub)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 17 jul 2010 15:25

1. Neen, zij zullen geen PV opmaken.
2. Normaal mogen zij dat niet, maar er is geen 100% garantie
3. Ja, elke inspectie kan dat op basis van een anonieme klacht tenzij zij dat niet toestaan.

FrankV

#3 , 17 jul 2010 16:31

Zoals ik al vaak heb beweerd : ga naar een advocaat. Dat kost echt geen fortuinen.
Stap daar binnen met foto's, zet alles eerst voor jezelf op papier.
Geef hem de opdracht om die brief te schrijven. Hij weet de juiste stappen, de juiste diensten.
Draag je zorgen over aan je advocaat. Daarvoor betaal je hem.
Een last valt van je schouders, om de woorden van Marie-Rose Morel te gebruiken,
je voelt je honderd kilogram lichter. :D
Dit lijkt me gewoon een zaak met te veel emoties en te veel papperassen
om zelf de nodige rationele afstand te bewaren.
Ik spreek gewoon uit ervaring. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 jul 2010 17:48

Ik moet je hierin tegenspreken Frank.
Mijn ervaring is dat advocaten hieraan een ferm slok verdienen.
Dergelijke zaken laten aanslepen waardoor; ook hun nota aanzienlijk aangroeit natuurlijk.
Handige documenten voor Personenrecht

lucgescheiden

#5 , 18 jul 2010 19:02

Ik zou Mariette hier willen bij treden.
Uiteindelijk is het je buur die investeerde in dat "ongerept glooiend open akkerlandschap", hij mag op zijn manier genieten van zijn eigendom.
Dit genot 'anoniem' willen afnemen, zonder dat daar een wettelijke basis toe is, maakt je niet tot de betere buurman lijkt me.
De vraag is dan ook wie daartoe enige medewerking gaat willen verlenen? Zelfs indien het tot een P.V. komt?
Zoals het spreekwoord zegt beter een goede buur dan een verre vriend.
Dus beter je buur een uitnodigen en dit uitpraten, je mag dan mss meespelen in een patijtje paintball, een manier om je ergenis eens af te reageren?
Handige documenten voor Personenrecht

pbtkd2
Topic Starter

#6 , 19 jul 2010 00:46

Dank voor alle reacties

@float: 1+2: daar vreesde ik al voor
3: wat voor inspectie? (milieu? ruimtelijke ordening? stedenbouw? arbeids-?...), hoe te contacteren?

@frank: anonimiteit is mijn probleem, een advocaat behoort dus niet tot de mogelijkheden

@mariette: op UW EIGENDOM doet u NIET wat u wilt, u moet rekening houden met uw buren. Punt.
Dat geldt niet alleen in landbouwgebied, maar ook woon-, industrie-, natuur- etc...
Waar gaan we verdorie naartoe als alles zomaar overal mag?
Er zijn regels die bepalen wat in landbouwgebied mag en wat niet.
Zonder vergunning met 4 meter hoge palen en 3 meter hoge doeken 1 Ha open akkerperceel omheinen en inrichten als paintballterrein mag niet. Punt.
Zonder vergunning een paintballterrein uitbaten in landbouwgebied, zonder verzekering, zonder sociale lasten te betalen, mag niet. Punt.
Het is oneerlijk tegenover de buren (uitzicht + overlast), legale paintballterreinen (oneerlijke concurrentie) en de gemeenschap (lelijk landschap).

En inderdaad: het uitzicht is mijn grootste probleem, een mens zou verdorie voor minder..., op een goede tweede plaats de onrechtvaardigheid van iemand die het recht in eigen handen neemt en teert op de goede wil van zijn buren die voor de lieve vrede de stilte bewaren, terwijl meneer zijn gang gaat... De geluidsoverlast valt nog mee, en al zeker na 22.00h.
Als hij persé een paintballterrein wil uitbaten, waarom doet hij dat dan niet met de nodige vergunningen??
(geeft ook meer zekerheid voor hem...)

Ik heb geen zin om te gaan praten met iemand die zijn buren op een dergelijke manier voor voldongen feiten zet, ik ken dat soort gasten...

float

#7 , 19 jul 2010 07:52

Niet letten op Mariette, is de nieuwe troll ;-)

Bouwovertredingen en alles rond ruimtelijke ordening/stedenbouw: http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12737" onclick="window.open(this.href);return false;
(Handels)Marktpraktijken: http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan alvast eens bellen om te kijken of je anoniem iets kan doen.

Mariette

#8 , 19 jul 2010 08:03

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#9 , 19 jul 2010 09:41

Beste het uitbaten van een paintballterrein behoort NIET tot de standaard toegelaten activiteiten op landbouwgrond. U spreekt op dat ogenblik over een commerciële uitbating, niet een bewerken van grond en verbouwen van gewassen of kweken van vee.

De kwestie is niet dat de poster kan bepalen wat een ander met zijn akkergrond doet, de kwestie is wel dat die andere zich aan de regels en wetten houdt zoals die voor iedereen gelden.

Ik zou het bovendien enorm appreciëren indien u uw posts richt op het probleem en niet op de poster. Persoonlijke aanvallen worden niet geduld.

Mariette

#10 , 19 jul 2010 09:45

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#11 , 19 jul 2010 10:14

• Geen continu gebruik van terrein voor paintball

Blijkbaar worden er geen gewassen geteeld, het plaatsvinden van verscheidene evenementen wijst op continue gebruik.

• Evenement kent geen commercieel karakter

Verscheidene evenementen reeds plaatsgevonden. Poster zal zelf kunnen bepalen of commercieel uitgebaat worden of niet.

• Er zijn voldoende veiligheidsmaatregelen getroffen

Voldoende veiligheidsmaatregelen houdt in dat deze evenementen op ruime afstand van bewoning dienen te gebeuren. Voldoende veiligheidsmaatregelen houdt eveneens in dat indien verplicht de juiste vergunningen worden aangevraagd vooraleer deze maatregelen te installeren. Dit wil ook zeggen dat de organisator zich afdoende zal dienen te verzekeren tegen ongevallen met participanten én derden.

float

#12 , 19 jul 2010 10:19

Wie zegt dat dat gaat over Belgisch recht? Die website is eigendom van een Nederlands bedrijf.

Mariette

#13 , 19 jul 2010 10:24

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#14 , 19 jul 2010 10:45

Er rekening mee houdend dat dit bedrijf niets anders doet dan materiaal verhuren voor paintball events zijn ze, begrijpelijkerwijs, nogal laks met de informatie die ze geven met betrekking tot het terrein. (wat ook logisch is, zolang de boel maar verhuurd is...)

float

#15 , 19 jul 2010 17:20

Wie zegt dat dat gaat over Belgisch recht? Die website is eigendom van een Nederlands bedrijf.
paintball-verhuur.be ?
Iedereen, niet enkel Belgen, kunnen .be domeinen registreren.
Op de website staat:
Paintball-verhuur.nl is eigendom en onderdeel van Wild@Heart V.O.F. (NL)
1.
‣KvK Nr. 24.38.26.27 Rotterdam
2.
‣BTW-nummer 8148.40.553.B01
3.
‣BIZNER-bank 3228.64.070
4.
‣IBAN NL97RABO0322864070
5.
‣BIC RABONL2U

Terug naar “Andere”