uithuiszetting niet hurende gast

mendokusei
Topic Starter

uithuiszetting niet hurende gast

#1 , 26 jun 2010 23:53

Ik heb een Studio gekocht enige tijd geleden, met klein beschrijf, ik ben daar nu ook al een jaar gedomicilieerd. Nu heb ik ondertussen een kind gekregen en ben met mijn vriendin iets groter gaan wonen, maar mijn domicilie staat nog op die studio (moet daar nog 2 jaar staan).

Nu was er enkele maanden geleden een oude vriend komen aanbellen, om te vragen of ik onderdak voor hem had, hij was vroeger drugsgebruiker, maar beweerde afgekickt te zijn, hij had een tijdje in de psychiatrie gezeten. Nu heb ik hem dan in die studio laten wonen omdat ik er zelf eigenlijk effectief geen gebruik van maak. Nu blijkt dat hij toch veel drugs gebruikt, en hij zorgt ook voor overlast voor de buren, ik heb hem gevraagd om daar te vertrekken en hij weigert te vertrekken. Ik had gedreigd om de politie te bellen om hem te verwijderen als hij tegen donderdag niet weg is. Maar hij beweert dat als hij gaat zeggen dat hij dat in het zwart huurde van mij, dat ik dan een boete zal krijgen.

Klopt dat? Kan hij mij zomaar in de problemen brengen terwijl ik het niet eens verhuurde aan hem?

En kan ik eigenlijk wel de politie inschakelen om hem eruit te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 jun 2010 00:38

Volgens mij kan je die man zelfs niet dakloos maken zonder vonnis van de rechtbank.
Je zal dus eerst de rechter moeten vragen om deze persoon uit te wijzen.
Pas dan kan je politie-assistentie inroepen om je toegang te verschaffen, de aanwezige eigendommen (b.v. post)van je gast vast te stellen en te verwijderen,enz.
Normaliter wordt dan het slot vervangen, een zegel aangebracht op de deur en een briefje gehangen voor je gast dat hij zijn spullen kan gaan ophalen op een politiebureel.

Al bij al ben je daar een tijdje mee zoet en het kost je alvast de nodige centen...

Mss toch eerst proberen met daar een buurtwerker of iets dergelijks op af te sturen?
Handige documenten voor Personenrecht

float

#3 , 27 jun 2010 08:15

Je zal een uithuiszettingsprocedure moeten starten voor de vrederechter. Op geen enkele andere manier kan hij er worden uitgezet.

Reclame

mendokusei
Topic Starter

#4 , 27 jun 2010 08:33

Serieus? Het is mijn eigendom, en hij is niet eens een huurder of zo, gewoon een tijdelijke gast.

Vandebos

#5 , 27 jun 2010 09:56

UItzettingsprocedure voor de vrederechter is de enige wettelijke mogelijkheid.

mendokusei
Topic Starter

#6 , 27 jun 2010 10:10

En wat gebeurt er als ik hem aangeef als cocaïne gebruiker? Wordt hij dan opgepakt? Dan ben ik ook van hem af

lucgescheiden

#7 , 27 jun 2010 10:49

Heb je bewijzen van die cocaïne?
Je zou dan wel eens als medeplichtige kunnen gezien worden!

- Door je aangifte zou blijken dat jij van de drugs op de hoogte was,
- Bovendien heb jij geen enkele huishuur verkregen, de vraag die dan rijst is; welke tegenprestatie je gast leverde voor jouw gastvrijheid...

Opgepassen daarmee, dacht ik zo

Vandebos

#8 , 27 jun 2010 11:04

2 dingetjes:

- aan de ene kant versterkt u uw dossier voor de vrederechter
- aan de andere kant is het moeilijker iemand in de cel te laten uitzetten.

Het allereerste wat u dient te ondernemen is de bewoner een aangetekende brief te zenden waarin u hem mededeelt dat u zijn bewoning ter bede van het pand gelegen te x, in uw bezit opzegt met een termijn van dertig dagen die ingaat op 1 juli om te eindigen op dertig juli. Dat indien hij na de opzeg het pand blijft bezetten de brief geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich het recht voorbehoudt om zonder verdere waarschuwing de nodige gerechtelijke stappen te ondernemen om tot ontruiming van het pand over te gaan.

Constateert u als bezorgde eigenaar ondertussen illegale praktijken dan kan u hiervan melding maken bij de politie. bij bevestiging zullen deze uw mogelijk dossier versterken.

mendokusei
Topic Starter

#9 , 27 jun 2010 11:33

dank U voor de reacties mensen.

Ik weet wat ik moest weten

@lucgescheiden, 1 van de buren vertelde me gisteren dat de jongen met cocaïne bij hem wou binnen komen, verder zijn er enkele schuldeisers daar geweest die aan de buren hadden gevraagd waar hij zat toen hij niet thuis was. En dat waren volgens de buren geen koosjere mensen.

spijtig allemaal, ik dacht echt dat hij zijn leven gebeterd had, daarom liet ik hem daar ook logeren.

bartvdv

#10 , 27 jun 2010 12:52

Waarom zou je een procedure moeten opstarten om iemand die je onderdak verschaft buiten te zetten? Er is niet eens een huurcontract/domicilie. Wil dat dus zeggen dat als een vriend bij mij op bezoek komt, te zat is om naar huis te rijden en 's anderendaags zegt dat hij geen zin heeft om te vertrekken zomaar kan blijven? Ik die niet kan buiten zetten? De man kan ook niet beschouwd worden als een kraker en ook niet als een huurder. Dus over welke rechten zou hij kunnen beschikken?

lucgescheiden

#11 , 27 jun 2010 14:49

Bart als je vriend enkele dagen zou blijven, moet hij toch wel echt goed zat zijn geweest
In dat geval had jij hem niet te veel drank mogen toediende, voorts had jij hem de eerste nacht dan reeds naar het hospitaal moeten brengen om zijn maag te laten ledigen....

Oeps verontwaardigd? Stel dan even dat de gast hier niets te verwijten zou zijn, dat hij je eigendom zelfs degelijk onderhoudt, dan betekent dit een meerwaarde voor je eigendom (uiteindelijk staat dit niet leeg en te verkommeren). Mogelijk is jouw gast tevens je eigen zuster of broer...
Zou het dan van jou redelijk zijn om die persoon van de ene dag op de andere je eerst verleende 'gastvrijheid' te weigeren en
hem/haar van de ene dag op de andere buiten te schoppen?
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 28 jun 2010 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#12 , 27 jun 2010 15:25

hmmm als je te zat om naar huis te rijden gelijkstelt met de noodzaak van een ziekenhuis om je maag leeg te pompen lijkt er me zich toch een fundamenteler probleem te zijn. Te zat om te rijden --> meer dan .22mg alcohol per liter bloed. Noodzaak tot leegpompen maag --> patiënt in comateuze toestand of ernstig risico op comateuze toestand door hoeveelheid ingenomen alcohol.

Trouwens hier valt weinig te stellen:

De bewoner is geen huurder, de bewoner mag er ter bede blijven van de eigenaar --> de eigenaar zegt de bewoning ter bede op. is geen verhaal tegen, zelfs gemeen huurrecht is niet van toepassing bij een bewoning ter bede.

Uit de tekst van de post valt duidelijk af te leiden dat het hier niet gaat om een modelbewoner, heeft dus weinig nut om van deze positie uit te gaan. Kloppen de gerapporteerde feiten niet met de realiteit dan is dat de verantwoording van de poster.

lucgescheiden

#13 , 27 jun 2010 15:32

hmmm als je te zat om naar huis te rijden gelijkstelt met de noodzaak van een ziekenhuis om je maag leeg te pompen lijkt er me zich toch een fundamenteler probleem te zijn. Te zat om te rijden --> meer dan .22mg alcohol per liter bloed. Noodzaak tot leegpompen maag --> patiënt in comateuze toestand of ernstig risico op comateuze toestand door hoeveelheid ingenomen alcohol
Als je de tweede dag nog steeds niet naar huis kan...???
Comateuze toestand: vergeet dat maar. Eerste hulp neemt geen risico's op dat vlak!
Laatst gewijzigd door Vandebos op 27 jun 2010 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote afgesloten.

roharro

#14 , 27 jun 2010 23:45

Als die man geen huurder is en daar ook niet is gedomicilieerd mag je hem sommeren onmiddellijk zijn spullen te pakken en te vertrekken. Aangezien hij zich misdraagt is hij voortaan een ongenode gast. Hij heeft geen enkel recht om te kunnen blijven. Weigert hij dan het slot veranderen en niet meer binnenlaten.
Hiervoor is gelukkig nog steeds geen vonnis nodig! Stel je maar eens voor dat je telkens naar de rechtvank moet gaan als schoonmoeder wat te lang blijft logeren!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#15 , 28 jun 2010 00:58

Als je gast zijn hebben en houden daar staat denk ik niet dat de politie enige medewerking zal verlenen om dit te ontruimen.
Maar niemand weerhoud je om te proberen natuurlijk... graag nadien je wedervaren even posten, want ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Terug naar “Andere”