Recht van bewoning

pauline
Topic Starter

Recht van bewoning

#1 , 15 jun 2010 22:07

Na het overlijden van mijn partner kreeg ik bij testament het levenslang recht van gratis bewoning (geen vruchtgebruik) van het huis van mijn partner. Zijn kinderen hebben al verschillende malen aangedrongen om het huis te mogen verkopen om te kunnen beschikken over hun aandeel. Omdat zij het mij steeds lastiger maken en ik van die psychologische druk afwil, zou ik willen verhuizen. De notaris heeft mij laten weten dat ik in dat geval recht heb op een redelijke vergoeding, volgens tabellen zou dit 42% van de opbrengst van het huis zijn, maar dat dit niet wettelijk is vastgelegd. Met andere woorden: dat de kinderen kunnen weigeren mij die vergoeding toe te kennen. De woning die ik indertijd verlaten heb om hier te komen wonen, was een zeer goedkope huurwoning, ik vrees dat ik voor die prijs nu niets meer vind. De vergoeding zou dus een welkome aanvulling zijn om een andere (huur)woning te kunnen vinden.
De notaris zal dit nu met de kinderen bespreken. Mijn vraag is: wat als zij niet accoord gaan met de vergoeding? Kan ik dan, eventueel via een gerechtelijke procedure, nog stappen ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jun 2010 22:24

Er blijven wonen en de kinderen via AS laten weten dat bij verdere niet aflatende psychologische druk u verdere gerechtelijke stappen zal ondernemen om ongestoord van het wettelijk genot van het pand te kunnen genieten zoals de grondwet zelf u middels artikel 21 toestaat is geen optie? Kinderen eraan herinneren dat er nog zoiets als respect voor ouders bestaat? Ik schaam me in hun plaats.

pauline
Topic Starter

#3 , 18 jun 2010 23:02

Dank voor uw reactie. Maar hier blijven wonen is eigenlijk geen optie meer, ik ben nu zover dat ik dit alles achter me wil laten en hier vertrekken. Gerechtelijke stappen ondernemen tegen de kinderen ivm het lastig maken is niet mogelijk, ze doen niets onwettelijks, het is te ongrijpbaar.
Mijn vraag heeft betrekking op het toekennen van de ´redelijke vergoeding´, zoals de notaris die mij beschreven heeft. Als de kinderen daar niet mee akkoord gaan, is die dan eventueel via een gerechtelijke procedure af te dwingen?

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jun 2010 23:13

Neen er zijn zelfs verschillende sterftetabellen die kunnen gebruikt worden om uit te rekenen wat de uitkoop van vruchtgebruik dient te bedragen. Het staat jullie ook volledig vrij om een ander bedrag te bepalen.

Het is een procedure die niemand kan afdwingen van de andere partij; ofwel zijn beide akkoord ofwel verandert er niets.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jun 2010 23:45

Neen er zijn zelfs verschillende sterftetabellen die kunnen gebruikt worden om uit te rekenen wat de uitkoop van vruchtgebruik dient te bedragen. Het staat jullie ook volledig vrij om een ander bedrag te bepalen.

Het is een procedure die niemand kan afdwingen van de andere partij; ofwel zijn beide akkoord ofwel verandert er niets.
Vragensteller heeft GEEN vruchtgebruik. Bijgevolg kan het ook niet omgezet worden in een geldsom.
Ze mag er gratis wonen. Dat geeft veel minder rechten dan vruchtgebruik. Vruchtgebruiker kan zich laten uitkopen (tabellen van Ledoux) of de woning verhuren. Diegene die slechts gratis recht van bewoning heeft kan dat niet en verliest zijn recht wanneer hij de woning verlaat.
Maar als je een gratis bewoner weg wil uit je huis kan je hem natuurlijk trachten te overtuigen uit vrije wil zijn biezen te pakken door met voldoende Euros te zwaaien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 19 jun 2010 01:07

Excuses. :oops:

Terug naar “Andere”