Hallo,
Ik stel mij even voor, ik ben Annabel, en ik heb samen met mijn man en 3 kinderen een huis gekocht, 2maand geleden hebben wij ons huis te koop gezet met makelaar X, daar wij om bepaalde redenen ons huis snel moeten verkopen, en makelaar X eigenlijk geen inspanning leverde (en zelfs kopers wegjaagde van ons huis, niet reageerde op mails van potentiele kopers enz...) zijn wij naar het kantoor gegaan en gevraagd of we zelf mochten helpen verkopen, we hebben toen gevraagd of we het op immoweb mochten zetten en hebben dan terwijl ook de prijs verlaagd. Ze vertelden ons in het kantoor dat dit geen probleem was (het was de secretaresse, en ze ging het doorgeven aan de makelaar).
Enkele dagen later kreeg ik een brief in de bus (niet eens aangetekent): met een schadevergoeding voor de makelaar omdat wij zijn werk onmogelijk hebben gemaakt door zelf ons huis te koop te zetten en dit tegen een lagere prijs?!
We hebben een advocaat een brief laten terug schrijven, deze advocaat kwam ook tot de vaststelling dat makelaar X met bepaalde zaken niet in orde is, volgende zaken werden vastgesteld:
1) er staat geen wederzijdig schadebeding in het contract
2) het contract wordt stilzwijgend verlengd
3) wij hebben geen lastenboek ondertekent, dit werd ons ook niet voorgelegd, en we zijn hiervan dus ook niet op de hoogte
4) wij werden niet maandelijks schriftelijk op de hoogte gehouden van de stand van zaken
Volgens onze advocaat zou daarom dit contract moeten beschouwd als nietig? Ook hebben wij het huis niet verkocht en staat het ondertussen nog altijd te koop, dus kan makelaar X niet aantonen dat hij schade heeft opgelopen. Daar hij niet kan bewijzen dat hij zowizo het huis ging verkopen en zijn winst hebben.
Onze advocaat zij dus het bedrag dat ze vroegen (ongeveer 6000 euro) niet te betalen, dit hebben wij niet gedaan, enkele briefwisselingen later (tussen de2advocaten) werd ons een laatste maal gevraagd een schadevergoeding te betalen ( nu slechts 2500 euro) ook dit hebben wij op aanraden van de advocaat niet gedaan, (nu zat er enkele dagen geleden een dagvaarding in de bus.(geen enkele van deze brieven en dagvaardingen werd ons aangetekent verstuurd, maar gewoon met de post) nu moeten wij volgende week voor de rechter verschijnen en vragen zij een schadevergoeding van deze keer 4000 euro en alle kosten van de rechtzaak.
mijn vraag is, hoe komen zij aan die 3 verschillende bedragen? en hoe zien jullie dit?
Ik weet niet wat te denken en ben enorm angstig, onze advocaat wil zijn mening niet kwijt omdat hij ons geen valse hoop wilt geven, maar nog een grote week wachten op de resultaten.....ik kom zot. Wij zijn een jong gezin, en hebben dat geld helemaal niet liggen!