Volgende situatie doet zich voor.
Een appartement is al jaren in familiaal bezit van de familie van mijn vriendin. Bij overlijden van de grootvader ging het vruchtgebruik volledig naar de grootmoeder. De eigendom ging voor de helft over naar de grootmoeder en voor de helft naar de dochter. In deze situatie bevindt het zich op heden.
Momenteel worden verbouwingswerken uitgevoerd door de kleindochter en mezelf. We wensen er dan ook (uiteraard met toestemming van 'grootmoeder' en 'moeder') te gaan wonen. De situatie is mij wat onduidelijk:
- wat is de voordeligste manier voor ons om te gaan wonen in een onroerend goed dat niet onze eigendom is. Dient dit ergens vastgelegd te worden? Momenteel zijn wij noch eigenaar, noch vruchtgebruiker, noch huurder, ...
- kunnen wij als niet-eigenaars werken laten uitvoeren in een appartement dat het onze niet is.
- ik veronderstel dat het 6% BTW-tarief geldig is op facturen op mijn naam maar voor werken in een woning die de mijne niet is. Hetzelfde geldt voor de talrijke premies van de overheid.
met dank voor jullie mening