Omheining met klimop

Jugo
Topic Starter

Omheining met klimop

#1 , 21 sep 2006 23:37

Hi. Zit met een probleempje met de buren :p
Het huis waar ik woon is van mijn ouders (vroeger grootouders).
De buren hebben vlak naast de scheiding (dus op hun stuk) een draad staan van 2 meter hoog.
Hiervoor hebben mijn grootouders 10 jaar geleden hun akkoord gegeven.
Nu hebben zij daar een paar geleden klimop tegen gezet en die groeit natuurlijk over de draad hetgeen geen probleem is.
Nu heb ik van mijn buurman een aangetekende brief gekregen waarin staat dat als ik de klimop niet onderhoud (bijscheer) zijn draad het door het gewicht van de klimop zal begeven en dat hij dan deze kosten aan mij zal aanrekenen.

Mijn vraag = ben ik verplicht van deze klimop te onderhouden en zo nee kan hij ingeval dat de draad het begeeft deze kosten op mij steken?

Mijn vader is info gaan vragen bij de politie en deze zeggen dat ik normaal gezien deze haag niet moet onderhouden en dat hij zelfs zijn draad een x aantal cm van de scheiding moet plaatsen.

Kunne jullie dit bevestigen want zou niet graag een rekening in de bus krijgen voor zijn draad.

ALvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 sep 2006 09:21

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...(Veldwetboek)

Men mag aannemen dat klimop juridisch niet verschilt met dat van bomen. Schade veroorzaakt door de klimop van uw buur 'is ten laste van uw buur'

(Biologische oorlogsvoering op kleine schaal.... prettig wonen...)

Jugo
Topic Starter

#3 , 27 nov 2006 20:31

Kan iemand mij dit met zekerheid zeggen?
Heb namelijk vandaag een brief gekregen van het vredegerecht met een uitnodiging voor een minnelijke schikking omtrent:
hondengeblaf - niet snoeien van klimophaag op draad met als gevolg te belastend voor de draad en nefast voor de groei in het algemeen.
Sinds mijn laatste bericht hier is de klimop ook al een goeie 20-30 cm in mijn tuin aan het groeien (op en in de grond)
En het hondengeblaf is ook overdreven aangezien mijn 2 honden binnen in huis zitten als ik werken ben en dus enkel van 17 uur tot 22 uur buitenzitten.
Mijn honden blaffen wel telkens een klant bij mijn buur stopt en uitstapt. Hij is namelijk kinesist. Maar bv in het weekend als hij niet werkt dan hoor ik de hond niet van de ganse dag. Maar ik heb mij laten vertellen dat een hond mag blaffen zolang dit niet aanhoudend is en hij niet jankt. Hij doet dus geen van beide maar mijn buurman is een gevoelig man. Krijg zelfs klachten van hem omdat mijn kat soms in zijn tuin rondloopt.
Is er reden tot paniek ivm die minnelijke schikking bij de vrederechter?

Reclame

koen999

#4 , 27 nov 2006 21:21

een minnelijke schikking is vrijblijvend en gratis, u kan eens gaan om te horen wat de vrederechter ervan denkt , als het tot een proces komt zal hij ook de zaak beoordelen, hou daar dus rekening mee

dieke

#5 , 03 dec 2006 23:35

Begrijp ik het goed dat die klimop door jouw ouders geplaatst werd?

Waarom in godsnaam ga je dan niet gewoon in op de vraag om die klimop te onderhouden? Ik vermoed dat die klacht wegens hondengeblaf wel eens zou kunnen voortkomen uit uw weigering die klimop te onderhouden.

Als jouw ouders destijds akkoord gegaan zijn met de plaatsing van die omheining, staat die reglementair en kan jij daar niets op aan te merken hebben. Hebben zij er achteraf klimop tegenaangezet zonder een akkoord, mogen ze blij zijn dat die buur niet klaagt en zou het logisch zijn dat je braafjes die klimop onderhoudt zodat ie niet hinderlijk is voor de begroeiing in de tuin van de buur (want ik vermoed dat dat bedoeld wordt).

Je moet potverdrie blij zijn dat je op deze manier eigenlijk een beetje extra tuin hebt gekregen omdat de omheining op hun stuk staat. Doe toch niet moeilijk en knip gewoon die klimop. Wedden dat er dan over jouw honden ook niet meer gezeurd zal worden? Verdraagzaamheid is iets schoons :-)

PS Je weet natuurlijk niet hoeveel je honden blaffen als jij van huis wegbent. Wie weet horen ze hen wel constant tot buiten blaffen?

koen999

#6 , 04 dec 2006 00:15

--------------------------------------------------------------------------------
Begrijp ik het goed dat die klimop door jouw ouders geplaatst werd?
nee door de buren

Jugo
Topic Starter

#7 , 04 dec 2006 05:13

Zij hebben die klimop geplaatst , niet ik of mijn ouders.
Mijn ouders waren akkoord voor de omheining maar er is nooit gesproken over klimop.
Nu ben ik navraag gaan doen bij politie en pro deo advocaat en deze zeggen aleebei dat een draad met klimop als een vaste haag beschouwd word en dus 60 cm uit de scheiding moet staan.
Mijn buurman mag blij zijn dat ik geen klacht indien of hij kan zijn omheining afbreken. Het enige da ik vraag is dat hij zijn klimop onderhoud maar blijkbaar heeft mijn buurman het in zijn hoofd gekregen dat ik moet opdraaien voor zijn klimop.
En ivm het hondengeblaf ben ik navraag gaan doen bij mijn andere buur en mijn achterbuur en zij zeggen van nooit last te hebben van mijn hond.

Mariette

#8 , 11 aug 2010 14:20

Is het niet zo dat indien men een gezamenlijke afscheiding (draad) heeft, die dan ook gezamenlijk wordt begroeid (weze het klimop of weze het haag op de scheidingslijn) dat elke buur dan moet instaan voor het snoeien van het gedeelte aan zijn tuin?

Als men de struiken op 60cm moet zetten en die dan volledig zelf snoeien dan heeft buurman wel lekker een halve meter (of meer) meer ruimte in zijn tuin, zonder dat hij er enige moeite voor moet doen.

Vandebos

#9 , 11 aug 2010 14:56

De klimop staat hier niet op een gemeenschappelijke draad doch op één die op 10 cm van de nullijn is geplaatst door enkel de buur.

Mariette

#10 , 11 aug 2010 15:01

De klimop staat hier niet op een gemeenschappelijke draad doch op één die op 10 cm van de nullijn is geplaatst door enkel de buur.
De buren hebben vlak naast de scheiding (dus op hun stuk) een draad staan van 2 meter hoog.
Hiervoor hebben mijn grootouders 10 jaar geleden hun akkoord gegeven.
Nu hebben zij daar een paar geleden klimop tegen gezet en die groeit natuurlijk over de draad hetgeen geen probleem is.
Dit lijkt er toch op dat het géén 60cm van de scheiding is?

---------------

Ik ben gewoon geinteresseerd omdat ik jaren geleden op eigen kosten ook een afscheiding (houten paaltjes) OP de afscheiding heb gezet, deze laten begroeien met klimop.

Nu heeft een buur die klimop dus in die mate vernietigd dat het gedeelte dat bij mij stond volledig naar beneden is gevallen en bijgevolg moest worden verwijderd.
Ik werd dus driemaal op kosten gejaagd (eerst installatie houten afscheiding, dan verwijderen vernietigde klimop, dan nieuwe aankoop van matten om inkijk tegen te gaan).

Vandebos

#11 , 11 aug 2010 15:08

Klopt,

In dit geval is het meest gerede dat de kinesist per AS vriendelijk wordt uitgenodigd zijn buur minstens 3 weken op voorhand te verwittigen wanneer deze wenst toegang te hebben tot de tuin van de buur om zijn eigen klimop te onderhouden...

Lex dura, sed lex.

Vandebos

#12 , 11 aug 2010 15:10

Ik ben gewoon geinteresseerd omdat ik jaren geleden op eigen kosten ook een afscheiding (houten paaltjes) OP de afscheiding heb gezet, deze laten begroeien met klimop.

Nu heeft een buur die klimop dus in die mate vernietigd dat het gedeelte dat bij mij stond volledig naar beneden is gevallen en bijgevolg moest worden verwijderd.
Ik werd dus driemaal op kosten gejaagd (eerst installatie houten afscheiding, dan verwijderen vernietigde klimop, dan nieuwe aankoop van matten om inkijk tegen te gaan).
Je had in feite met de buur dienen af te spreken wanneer je de klimop aan zijn kant van de scheiding had kunnen gaan onderhouden.

Mariette

#13 , 11 aug 2010 15:19

Je had in feite met de buur dienen af te spreken wanneer je de klimop aan zijn kant van de scheiding had kunnen gaan onderhouden.
hoho neenee. dit zijn buren die "geen afscheiding" willen in tuintjes van 10m breed die schuin op de grote ramen van de living van de buren uitgeven.
Hun linkerbuur heeft eraan toegegeven en heeft de haag dus op zijn grond gezet en onderhoudt die langs twee kanten. Als ik hetzelfde doe hebben de buren "wij willen geen afscheiding" gewoon de beschikking over 10m+ 2x50cm zonder enige onderhoud! (maar ze kunnen wèl direct bij mij binnenkijken)

Dan zet ik nog liever een windzeil met bloemekesmotief achter de struiken die ik op 60cm afstand zet.
Maar geen nood hoor, ze hebben 50% bijbetaald bij de "nieuwe" afsluitingsmatten nadat ze de vorige afscheiding hebben gedemolesteerd, alleen hangen die vast aan mijn houten afscheiding die ondertussen versleten is, maar wel nog had kunnen blijven staan als er klimop begroeiing der op was blijven staan die mede ondersteuning gaf.

Enfin, binnen een paar jaar zijn dat dus weer kosten.

Vandebos

#14 , 11 aug 2010 15:25

Waar die haag staat tov de nullijn heeft geen belang in dit geval.

De buur dient u indien u dit wenst de mogelijkheid te geven ze te onderhouden. Niet meer, niet minder. Klimop is trouwens een apart geval, het mag, net als zeildoek, geplaatst worden tegen inkijk zonder toestemming van de buur.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 aug 2010 19:47

De afsluiting staat niet op de scheiding dus IS niet gemeen en KAN niet gemeen zijn.
De buur doet dus met zijn afsluiting wat hij wil - er is geen probleem dat hij er klimop tegen zet.
Hij moet die klimop onderhouden gezien op zijn grond op zijn afsluiting..

U dient hem wel op zijn vraag toegang te verlenen om de klimop te scheren langs uw kant - als hij er anders niet aan kan. Hij moet wel alles opruimen en mag geen schade toebrengen aan uw planten.
U mag zelfs niet aan die afsluiting komen gezien geen gemene.

Of heb ik het mis

De honden duiken ineens op - is daar ooit een vaststelling gebeurd door de politie?

Terug naar “Andere”