Oppervlakte recreatiegrond/bosgrond

Comte
Topic Starter

Oppervlakte recreatiegrond/bosgrond

#1 , 12 mei 2010 17:31

Beste,
meer dan 20 jaar geleden hebben we een stuk recreatie-/bosgrond gekocht.
Bij de verkoop was een plan van een landmeter. Dit plan is begin jaren '70 opgesteld.
De oorspronkelijke afsluiting (paaltjes met 3 evenwijdige prikkeldraden) werd door de vorige eigenaar samen met de buur geplaatst. (We hebben die afsluiting ondertussen wel al vervangen door een "Bekaert"-afsluiting die op dezelfde plaats staat als de oorspronkelijke.)
Onlangs hebben we bericht gekregen van de buur dat hij een landmeter heeft gecontacteerd die de grond opnieuw heeft opgemeten en nu blijkt dat de afsluiting -die dus oorspronkelijk meer dan 30 jaar geleden geplaatst werd- niet juist loopt: maar schuin zodat er een driehoekig stuk grond van de buur bij ons stuk grond gekomen is.
Heeft de buur nu het recht om (na meer dan 30 jaar!) dit stuk grond op te eisen en de afsluiting op onze kosten te laten verplaatsen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 12 mei 2010 19:50

"Heeft de buur nu het recht om (na meer dan 30 jaar!) dit stuk grond op te eisen en de afsluiting op onze kosten te laten verplaatsen?"

Hij kan dat natuurlijk eisen.
Maar eerst; heeft U een proces-verbaal van afpaling of een proces-verbaal van opmeting uit de jaren '70?

Het verschil: opmeting = gaat alleen over uw grond /
afpaling = gaat over de grens tussen uw grond en die ernaast. Een pv van afpaling is waardeloos indien er geen grenspalen op vermeld staan en indien die grenspalen ook niet werkelijk in de grond steken. En het bevat de handtekeningen van de eigenaars van de betrokken percelen.

Comte
Topic Starter

#3 , 12 mei 2010 23:52

We hebben enkel een PV over de oppervlakte van de grond met een plan uit de jaren '70.
We hebben vandaag het nieuwe opgemaakte plan opgestuurd gekregen met daarop de huidige afpaling en ook de perceelafbakening.
De omheining aan de straatzijde (met de extra meters) is ook begin jaren '70 geplaatst door de vorige eigenaar.
We willen gerust geloven dat het stuk grond in ons bezit enkele meters straatbreedte te veel heeft, maar deze "fout" is meer dan 30 jaar geleden gebeurd, toen wij nog geen eigenaar waren van de grond: de vorige eigenaar heeft met goedkeuring van de buur de scheidings afsluiting gezet. Moeten wij dan alle kosten dragen voor het verplaatsen van de omheining? (rooien van bomen, verplaatsen van de haag die aan onze kant van de omheining staat,...)
Alvast bedankt!

Reclame

wolf2

#4 , 13 mei 2010 11:53

"We hebben enkel een PV over de oppervlakte van de grond met een plan uit de jaren '70."
Dat is waardeloos in uw relatie met een buur.

"We hebben vandaag het nieuwe opgemaakte plan opgestuurd gekregen met daarop de huidige afpaling en ook de perceelafbakening."
Dat kan geen afpaling of afbakening zijn want dat zou betekenen dat U daarmee akkoord gaat.
Het kan hoogstens een plan zijn waarop de huidige afsluiting staat.
AFPALING = GRENSPALEN in de grond met wederzijds akkoord; AFSLUITING = een draad boven de grond; OPMETING = eenzijdig document.

Alles "aan de straatkant"... kan toch niets te maken hebben met uw buur maar hoogstens met de grens met het openbaar domein (van de gemeente of gewest).

Wat de scheiding betreft van uw perceel en dat van uw buur, laten we eens veralgemenen.
A zegt: mijn perceel eindigt x meter voorbij de huidige afsluiting; deze afsluiting staat op mijn grond; doe ze weg of ik doe ze zelf weg
B zegt: nee, mijn perceel eindigt daar waar de afsluiting staat. De afsluiting is de perceelsgrens.

Wie heeft er dan gelijk?

Als er geen overeenkomst bereikt wordt, zal de rechter moeten beslissen.
Maar een EENZIJDIG plan van een landmeter van toen of van nu dat niet door de andere partij getekend is, is waardeloos.

Nogmaals: ik snap niet wat de "enkele meters straatbreedte" er aan te pas komen.

de vorige eigenaar heeft met goedkeuring van de buur de scheidings afsluiting gezet.
Waarom zou hij dat toegestaan hebben? Gebeurde dat gratis? Kunt U die toelating bewijzen? Bestaat er een geschrift? Is dat geregistreerd?

(ik gebruik af en toe hoofdletters omdat woorden in een kleurtje zetten of in vet niet echt lukt)

Terug naar “Andere”