Ongeveer halfweg vorig jaar kreeg ik een aangetekende opzeg van de huisbaas is de brievenbus waarin hij mededeelde dat hij de woning aan zijn kleinzoon had verhuurd. Net geen twee maanden later kreeg ik ernstige gezondheidsproblemen waardoor ik 3 maanden nauwelijks of niet in staat was om een andere huurwoning te zoeken.
Dus een verlenging wegens uitzonderlijke redenen bij de eigenaar aangevraagd. Die weigerde echter. En de huurdersbond vertelde me helaas té laat dat die verlenging ten laatste in de 5de maand aangevraagd moest worden. Bovendien deelden ze mede dat ik een advocaat nodig zou hebben. Ik ben echter alleenstaande met een beperkt inkomen en heb de advocaat achterwege gelaten uit vrees voor de onkosten.
Al snel bleek tijdens mijn zoektocht naar een andere huurwoning dat voor een alleenstaande met een alles behalve riant loon, betaalbare huurwoningen niet voor het rapen liggen. En al helemaal niet als je er ook nog eens één zoekt dat huisdieren toegelaten is! Tenzij je met een krot tevreden bent. Bovendien heb ik tot mijn teleurstelling keer op keer gemerkt dat (door de economische crisis?) veel verhuurders de voorkeur geven aan "tweeverdieners" zoals ze het zo netjes uitdrukken.
Gevolg: een week voor ik er uit moest, had ik nog steeds geen andere betaalbare en beetje deftige huurwoning. Bij het OCMW aangeklopt en daar njet op mijn request gekregen. Omdat ik vast werk heb en omdat ik 2 honden heb. Uiteindelijk volledig ten einde raad bij mijn moeder aangeklopt die in een sociale woning woont en geen liefhebster van honden is. Tot mijn opluchting mochten ik en de honden bij haar komen wonen tot ik iets gevonden had.
Van de sociale verhuurmaatschappij moest ik echter een document ondertekenden dat ik geen rechten als huurder heb, en een "bezettersvergoeding" moet betalen. Omdat ik 8 Euro/maand te veel verdien om zelf voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Die vergoeding ligt desondanks een stuk lager dan de laagste huur in de private huurmarkt dus ging ik akkoord. Trouwens, een andere keuze had ik niet.
Helaas valt het aanbod naar een betaalbare woning in mijn regio LELIJK tegen en begon mijn moeder steeds lelijker te doen over de aanwezigheid van de honden. Nochtans betreft het 2 zeer rustige honden die volkomen zindelijk zijn, geen keffers zijn en niets stuk maken. En tot in de puntjes verzorgd worden.
Al snel werd me duidelijk dat er wel meer scheef zat en mijn moeders denkproces vaker en vaker niet te volgen is. Ik vrees dan ook dat ze dement aan het worden is, dit beseft en haar frustratie hieromtrent op mij uitwerkt. Maar voorlopig weet ze dit naar de buitenwereld toe, nog prima te camoufleren.
Zo kreeg ik een paar weken geleden een brief van de sociale bouwmaatschappij waarin ze melden bij controle van de woning (op verzoek van mijn moeder!) 2 honden in de woning aangetroffen te hebben terwijl het huurcontract slechts 1 hond toestaat. Ik heb tot eind deze maand om 1 hond weg te doen! (Die 2 zijn echter 8 poten op 1 buik en je kan er van op aan dat als ik er één weg zou doen -geen haar op mijn kop echter die daar ook maar 1 seconde aan denkt- de ander de godganse dag gaat zitten huilen en janken wanneer ik werken ben.
Vandaag kreeg ik dan via een gerechtsdeurwaarder weer een oproep van het vredegerecht waarin me gemeld word dat mijn moeder me het huis uit wil zetten zonder me de kans te geven een andere woonst te zoeken. En waaruit bleek dat ze de vrederechter blijkbaar een aantal grove leugens verteld heeft. Zo zou ik onvoldoende bijdragen in de energiekosten (ik kan het tegengestelde bewijzen via mijn rekeninguittreksel), de honden zouden overal in de woning rondlopen en deze bevuilen (ze komen enkel op het koertje en in mijn slaapkamer die ik om de andere dag poets) en mijn gezondheidsprobleem zou slechts een voorwendsel geweest zijn om bij haar te mogen komen wonen.
Ik ben er kapot van! Wat ook verklaart waarom ik op dit uur dit zit in te typen in plaats van in mijn bed te liggen.
Gelukkig heb ik twee weken geleden een andere woning gevonden. 1 maand huur en de huurwaarborg zijn ondertussen betaald. Ikzelf heb bij de makelaar het huurcontract al getekend maar ik heb nog geen kopie mogen ontvangen die ook door de verhuurder ondertekend is. Wél heb ik de sleutel reeds gekregen zodat ik mijn spullen al kan verhuizen en water en electriciteit terug kan laten aansluiten. De watermeter is sinds gisteren terug geplaatst maar de electriciteit moet nog opnieuw aangesloten worden.
De woning heeft maar 1 minpuntje: volgens het contract zijn huisdieren niet toegelaten!
Naar aanleiding van de info die ik hieromtrent op het forum vondt, én het feit dat een beetje fatsoenlijke en betaalbare woning waar huisdieren toegelaten zijn gewoon niet te vinden is, heb ik het contract toch getekend en de honden verzwegen.
Bovendien heb ik een brief -ondertekend door de vorige verhuurder- waarin deze verklaart de woning in goede orde terug gekregen te hebben en geen schade en etc. -veroorzaakt door de honden- aangetroffen te hebben. Ook de waarborg werd netjes binnen de 14 dagen terug gestort.
18 Mei moet ik voor het vredegerecht verschijnen. Daarom even de volgende vragen:
- draai ik voor de kosten van de gerechtsdeurwaarder op?
- moet ik voor het vredegerecht verschijnen of kan ik hen een brief sturen dat ik inmiddels een andere woning gevonden heb en uiterlijk 31 mei bij mijn moeder weg ben en is dan de zaak afgehandeld? (Ik moet anders een dag verlof nemen en benut die liever om de honden aan de nieuwe woning te laten wennen.) Op dit moment wil ik het liefst zo snel mogelijk hier vertrekken en nooit meer omkijken.
- wacht ik best met de honden naar de nieuwe woning mee te nemen tot mijn domicilie daar staat? Of kan dat nu al?
_ wacht ik best met de honden naar de nieuwe woning mee te nemen tot ik de kopie van het huurcontract heb die ondertekend is door de eigenaar?
- of is het bewijs van betaling van de waarborg en de 1ste maand huur voldoende?
De woning werd duidelijk flink opgeknapt voor ze opnieuw verhuurd werd en beschikt zelfs over een energiecertificaat. Volgens de eigenaar zijn honden niet meer toegelaten omdat de vorige huurder een hond had die lelijk huisgehouden heeft in de woning. Waardoor hij flink wat herstellingen heeft moeten uitvoeren. In de tuin zijn ook nog zaken terug te vinden die verraden dat er inderdaad een (kleine) hond gewoond heeft.
Ik begrijp zijn standpunt maar heb geen andere keuze (de honden weg doen is voor mijn GEEN keuze). Hij mag dan ook rustig net zo vaak onverwacht komen kijken als nodig om hem gerust te stellen.
Graag een antwoord op mijn vragen en alvast bedankt voor het lezen van deze lijvige omschrijving van mijn probleem.