Weigering vergunning vanwege privacy?!?!

Miss_Booga
Topic Starter

Weigering vergunning vanwege privacy?!?!

#1 , 03 mei 2010 15:58

Dag allemaal,

Ik ben afgelopen week naar de Gemeente geweest om na te vragen of het mogelijk is om een vergunning te verkrijgen voor het uitbreiden van mijn huidige dakterras.

Situatie is als volgt:
Ik woon in een appartementsgebouw op 3 hoog en heb een klein dakterras (10 m2) . Het dak van mijn onderburen grenst aan mijn dakterras en ik zou graag ook dat dak willen benutten om mijn terras uit te breiden (+/- 25m2). De buren hebben via de VME ook hun akkoord gegeven dat ik het terras mag uitbreiden, mits ik de benodigde vergunningen verkrijg.

Nu heb ik geen buren links van me op 3 hoog met een terras en geen buren rechts van me op 3 hoog met een terras. Aan de overkant zijn de tuinen van de overburen, maar deze is zeker 50 tot 100 meter van het gebouw verwijderd.

Het standpunt van de Gemeente is dat ik (omdat ik op 3 hoog woon) met een uitbreiding van mijn dakterras teveel inkijk zou hebben op de tuinen / terassen van de buren. Ik heb al aangegeven dat ik bereid ben om een stuk van de rand te blijven of met hagen/schuttingen te werken om de privacy te waarborgen (aangezien ik zelf ook niet graag inkijk heb). De medewerker van de Gemeente gaf aan dat dat niet als voorwaarde zou kunnen worden meegenomen in de vergunning omdat "een volgende eigenaar deze schutting of haag ook weer kan afbreken".

Is het nu echt zo dat ik geen uitbreiding mag doen omdat een VOLGENDE eigenaar de voorwaarden van de vergunning eventueel zou kunnen negeren?? Er is vanuit de Gemeente geen verordening hierover opgesteld, noch is er een bouwkundige reden om dit te weigeren.
Kan iemand mij svp adviseren of het toch verstandig is om een verzoek voor een vergunning in te dienen (mbv architect) of is dit zonde van de tijd & geld?

Alvast bedankt voor jullie advies!!!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding