gescheiden rioleringen

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

gescheiden rioleringen

#1 , 24 apr 2010 23:30

In de straat waar mijn schoonbroer woont wordt nieuwe riolering aangelegd, een zogenaamd "gescheiden systeem" waar vuil water en regenwater afzonderlijk worden afgevoerd. De bewoners in de straat zijn reeds verwittigd dat ze de riolering in hun huizen zullen moeten aanpassen, zoniet zal de watermaatschappij hun huis afkoppelen van de watertoevoer (TOEVOER, niet AFVOER!!!!)

Nu heeft mijn schoonbroer er een architect bijgehaald omdat het waterafvoersysteem in zijn huis ingewikkeld is en daardoor moeilijk aanpasbaar zonder uitgebreide afbraakwerken.

Er zijn enkele ramingen binnen van de kosten en deze schommelen van 38 000 EUR tot 47 000 EUR. Hierin zijn de kosten van tuinheraanleg (met o.a. paden, terras en oprit naar garage) niet inbegrepen. Mijn schoonbroer zal hierdoor in de financiële problemen komen. Een lening zit er niet in want hij leeft van een bescheiden pensioen. De verkoop van zijn huis en huurder worden ziet hij als enige mogelijkheid.

Zijn vraag is of men hem wel ongevraagd met dergelijke hoge kosten mag opzadelen met het oog op het vervangen van een waterafvoersysteem dat sinds jaar en dag prima werkt.

Ik moet toegeven dat ik bijna achteroverviel van dit nieuws. Hierdoor riskeren toch veel gezinnen in financiële problemen te komen?
Voor nieuwbouw en bij grote verbouwingswerken OK, maar waarom moeten onze gepensioneerden en jonge gezinnen voor dergelijke dilemma's worden geplaatst?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 apr 2010 10:22

Heeft de woning van je broer een tuin?

Heb bij ons op straat identiek hetzelfde meegemaakt. Straat bewoners hebben een aantal oplossingen toegepast:

- regenafvoer voorkant dak afvoeren via nieuwe pijp aan voorkant huis.

- regenafvoer dak in tuin laten bezinken. (soort van geperforeerde buis onder gazon)

Ik vraag me wel eerlijk gezegd af in hoeverre zij de watertoevoer kunnen afsluiten. Waarop baseren ze zich om een dergelijk standpunt in te nemen?

Rebel-with-a-cause

#3 , 25 apr 2010 10:41

De bewoners in de straat zijn reeds verwittigd dat ze de riolering in hun huizen zullen moeten aanpassen, zoniet zal de watermaatschappij hun huis afkoppelen van de watertoevoer (TOEVOER, niet AFVOER!!!!)
Wie of welke instantie heeft deze verwittiging geuit? :?

Ik heb een sterke twijfel dat dit wettelijk is! :roll:

Reclame

wolf2

#4 , 25 apr 2010 12:00

"De bewoners in de straat zijn reeds verwittigd dat ze de riolering in hun huizen zullen moeten aanpassen, zoniet zal de watermaatschappij hun huis afkoppelen van de watertoevoer (TOEVOER, niet AFVOER!!!!)"

De watermaatschappij (sommige) zorgt sinds enkele jaren zowel voor toevoer als afvoer. Beide zijn eigenlijk opdrachten van de gemeente: de watermaatschappij is dan ook een intercommunale.

Ze zullen zich wellicht baseren op: als ik weet dat U illegaal uw gebruikt water gaat lozen, kan ik U geen nieuw water bezorgen.

(dit is maar een bedenking)

roharro
Topic Starter

#5 , 25 apr 2010 21:27

Heeft de woning van je broer een tuin?

Heb bij ons op straat identiek hetzelfde meegemaakt. Straat bewoners hebben een aantal oplossingen toegepast:

- regenafvoer voorkant dak afvoeren via nieuwe pijp aan voorkant huis.

- regenafvoer dak in tuin laten bezinken. (soort van geperforeerde buis onder gazon)

Ik vraag me wel eerlijk gezegd af in hoeverre zij de watertoevoer kunnen afsluiten. Waarop baseren ze zich om een dergelijk standpunt in te nemen?
Er is reeds een grondwaterprobleem waardoor insijpelen in bodem hier geen optie is.
Bovendien gaat het om niet minder dan acht regenafvoerbuizen die op zes plaatsen samenkomen met afvoerbuizen badkamer, douche, keuken, afvoer wasmachine, klokputten, enz. Rondom het huis ligt tegen de gevel een boord gewapende betonplaat van een meter breed, waarop tegels liggen....al de aansluitpunten liggen daaronder. Voor aanleg tweede rioolbuis moet bovendien garageoprit opgebroken worden, enz....

j.demoor

#6 , 26 apr 2010 10:41

“Art.32duodecies. § 1. Het Vlaamse Gewest kan onder de voorwaarden en in de verhouding die de Vlaamse regering vaststelt, bijdragen in de kosten verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare riolen...“(26 MAART 1971. - Wet op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging).

‘Ons belangrijkste uitgangspunt is dat de gemeente eigenaar blijft van haar stelsel en dus steeds het laatste woord heeft‘(http://www.aquafin.be/nl/indexb.php?n=10&e=82).

De gemeente is inzake riolering niet contractueel gebonden met haar woningeigenaars. Zij kan haar stelsel dus ook NIET ter beschikking stellen van die woningeigenaars. Wend u dus tot uw gemeente (eventueel ook tot [email protected]).

‘zoniet zal de watermaatschappij hun huis afkoppelen van de watertoevoer’ is geen gemeentelijke bevoegdheid(tenzij de gemeente ook eigenaar is van de watervoorziening) en de watermaatschappij is wel contractueel gebonden met haar cliënten. Onderzoek dus zorgvuldig die beweringen in overleg met uw watermaatschappij.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2010 17:34

Ik zou toch eens mijn licht opsteken bij oa natuurpunt om zo ecologische afwatering IN mijn tuin te realiseren met een regenwaterput van pak weg 5000 liter - en daar een soort bezinkput op aangesloten met geboorde buizen naar beneden enkel voor het regenwater.

Ook het ecohuis in Antwerpen kan helpen

In Brasschaat is men ook een gescheiden systeem aan het aanleggen maar daar worden de huizen maar aangesloten ALS er een (ver) bouwvergunning wordt aangevraagd.

Kan er geen buis vanuit straatzijde of tuin worden doorgespoten - zo gaat men ook onder de rijbanen door ...

roharro
Topic Starter

#8 , 26 apr 2010 19:54

Allen bedankt voor de reacties, evenwel ze beantwoorden niet de vraag of een drinkwatermaatschappij die blijkbaar in dit geval ook verantwoordelijk is voor de aansluiting op de (gescheiden) riolering zomaar de verplichting kan opleggen om de waterafvoer op het private gedeelte van een 30-jarige woning heraan te passen indien daar een prijskaartje van 38 000 à 47 000 EUR aan vasthangt (welk dan nog niet de kosten van heraanleg oprit en tuin omvat).

Vandebos

#9 , 26 apr 2010 21:04

Ik vrees dat hier geen afspraken over bestaan en dit wel eens een rechtszaak zou kunnen worden waarbij je schoonbroer eenzijdig machtsmisbruik als voornaamste en meest doeltreffende verdediging kan gebruiken.

roharro
Topic Starter

#10 , 26 apr 2010 21:35

Ik vrees dat hier geen afspraken over bestaan en dit wel eens een rechtszaak zou kunnen worden waarbij je schoonbroer eenzijdig machtsmisbruik als voornaamste en meest doeltreffende verdediging kan gebruiken.
Ik heb eens gekeken wat de drinkwatermaatschappij die levert in onze gemeente daarover zegt. Blijkbaar zelfde liedje.

zie: http://riolering.pidpa.be/nl/klant/gesch_riolering.htm

Met o.a.

Is het scheiden van hemelwater en afvalwater verplicht?

Voor nieuwbouwwoningen is het sowieso verplicht om een gescheiden afvoer te plaatsen. Voor bestaande woningen geldt de verplichting pas zodra er in uw straat een gescheiden riolering wordt aangelegd. VLAREM II (Vlaamse Reglementering Milieu) verbiedt het lozen van regenwater in een riolering die bestemd is voor uitsluitend afvalwater en omgekeerd. Als u het hemelwater niet afkoppelt, mag Pidpa u niet aansluiten op het gescheiden rioleringsstelsel.

en

Uitvoering van de afkoppelingswerken

Op basis van het door de afkoppelingsdeskundige voorgestelde plan voor de scheiding van hemel- en afvalwater kan u starten met de werken. Handige doe-het-zelvers kunnen dit zelf uitvoeren. U kan natuurlijk ook een beroep doen op een aannemer om de werken uit te voeren. De raming van de kostprijs door de afkoppelingsdeskundige biedt u een idee over de te verwachten kosten. Indien gewenst kan u gebruik maken van een door Pidpa aangestelde aannemer

Terug naar “Andere”