In de straat waar mijn schoonbroer woont wordt nieuwe riolering aangelegd, een zogenaamd "gescheiden systeem" waar vuil water en regenwater afzonderlijk worden afgevoerd. De bewoners in de straat zijn reeds verwittigd dat ze de riolering in hun huizen zullen moeten aanpassen, zoniet zal de watermaatschappij hun huis afkoppelen van de watertoevoer (TOEVOER, niet AFVOER!!!!)
Nu heeft mijn schoonbroer er een architect bijgehaald omdat het waterafvoersysteem in zijn huis ingewikkeld is en daardoor moeilijk aanpasbaar zonder uitgebreide afbraakwerken.
Er zijn enkele ramingen binnen van de kosten en deze schommelen van 38 000 EUR tot 47 000 EUR. Hierin zijn de kosten van tuinheraanleg (met o.a. paden, terras en oprit naar garage) niet inbegrepen. Mijn schoonbroer zal hierdoor in de financiële problemen komen. Een lening zit er niet in want hij leeft van een bescheiden pensioen. De verkoop van zijn huis en huurder worden ziet hij als enige mogelijkheid.
Zijn vraag is of men hem wel ongevraagd met dergelijke hoge kosten mag opzadelen met het oog op het vervangen van een waterafvoersysteem dat sinds jaar en dag prima werkt.
Ik moet toegeven dat ik bijna achteroverviel van dit nieuws. Hierdoor riskeren toch veel gezinnen in financiële problemen te komen?
Voor nieuwbouw en bij grote verbouwingswerken OK, maar waarom moeten onze gepensioneerden en jonge gezinnen voor dergelijke dilemma's worden geplaatst?