verlies van stuk tuin bij verkoop van huis buren?

joske44
Topic Starter

verlies van stuk tuin bij verkoop van huis buren?

#1 , 11 apr 2010 09:14

Beste,
Mijn buurman heeft in 2002 een huis met een tuin gekocht. Het huis naast hem wordt nu verkocht. Nu heeft de verkoper plannen teruggevonden van 1956 waarop staat dat hij meer recht heeft dan oorspronkelijk was; dE TUIN VAN DE VERKOPER STAAT AL MEER DAN 50 JAAR AFGESPANNEN MET EEN betonnen omheining en een garage. De 'overleden' buurvrouw zi altijd dat dat de officiële scheiding van de tuin was. Nu opeens hebben de erfgenamen de tuin opnieuw laten afmeten a.h.v. opmetingsplannen van 1956 en zo zou mijn buurman 50 % van zijn ztuin verliezen. Dit kan toch zomaar niet. Kan hij beroep doen op zijn rechten van verkrijgende verjaring. Hier vallen alle buren uit de lucht want het gevolg zou kunnen zijn dat misschien alle tuinen opnieuw moeten opgemeten worden. (traditonele rijhuizen met bijhorende tuinen) De notaris was zijn handen in onschuld. De notaris van de verkopende partij is nochtans dezelfde notaris die het huis van mijn buurman jaren geleden verkocht heeft. Hij zegt dat mijn buurman geen rechten heeft en dat hij het in derminne zal moeten regelen met de nieuwe kopers. Maar de nieuwe kopers gaan toch ook zomaar niet het stuk grond dat ze aangekocht hebben zomaar afstaan. Gelden deze papieren van 1956 nog? Kan mijn buurman zich beroepen op zijn rechten van verkrijgende verjaring?
Vriendelijke groeten
Joske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 apr 2010 12:35

Deze Link kan u wellicht verder helpen?

j.demoor

#3 , 12 apr 2010 10:08

“Art.2229.Om iets door verjaring te verkrijgen, is vereist een voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar, niet dubbelzinnig bezit, ALS eigenaar.Art.2235.Om de tot verjaring vereiste tijd aan te vullen, kan men bij zijn eigen bezit het bezit voegen van zijn rechtsvoorganger, op welke wijze men hem ook is opgevolgd...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”