In de verkoopakte moet de notaris vermelden over wat soort grondperceel het gaat, hetzij bouwgrond, hetzij restgrond.Hallo, ik val niet over het al dan niet afbreken van dat gebouwtje.
Maar over feit, dat hij grond inkocht als restgrond en dit samenvoegt tot één stuk bouwgrond, die een veel hogere waarde heeft. Als hij wil bouwen,moet hij natuurlijk dat magazijntje afbreken;
Vraag aan gemeente of er een verplichting is tot bouwen binnen bepaalde termijn. Een bouwverplichting is geen algemene regel.Nu hebben we ontvangen (voorlopig, want nog niet verleden): akte 'verkoop vd grond', die inderdaad als restgrond wordt omschreven en zo wordt verkocht.
Ook ontvangen: (voorlopig) verkavelingsstatuut, waarin melding van verkaveling van 1stuk grond, waaronder dus dat deel met het magazijn en dat stuk,ingekocht als restgrond. het perceel krijgt een nieuwe bestemming:nl.'perceel voor open bebouwing', en is al opgemeten door een landmeter, en heeft een verkavelingsvergunning bekomen.
Geldt hier nog, dat er binnen de 5 jaar moet gebouwd worden? Kan men dit uitstellen?
Had hij niet zo snel willen zijn om zijn verkavelingsakte geregeld te krijgen, (die zou nu dezelfde dag verleden worden als de verkoop vd restgrond) gingen wij niet direct gealarmeerd zijn, dat hij van restgrond
bouwgrond maakt.De akten zijn nog niet definitief verleden, dus kan ik in principe de notaris verzoeken om ze aan te passen?
Of is de enige poging tot oplossing hieromtrent, om mijn familielid er op aan te spreken, dat hij restgrond niet kocht, als 'tuingrond (wat hij blijft beweren),maar om er op te bouwen en meer geld te eisen??
Hoe die "restgrond" moet gewaardeerd worden weet ik niet.....dus ook niet of die regel betreffende 7/12 kan ingeroepen worden. Mijn persoonlijke en subjectieve vrees is dat het niet eenvoudig zal zijn om nog iets te veranderen aan de verkoop. Zou makkeljker zijn indien die restgrond nu een zelfstandig bouwperceel zou zijn geworden, maar dat is naar wat ik begrijp niet het geval....(slechts -kleine?- uitbreiding van bestaand perceel).Toch een kanttekening: zoals ik het lees, gaat het wel degelijk om 'restgrond'. Deze restgrond krijgt pas een hogere waarde door het toe te kunnen voegen aan een stuk A en B, reeds in bezit van X. Blijkbaar is deze restgrond aan een correcte prijs verkocht? Dat stukje hoeft niet bebouwd te worden en kan tuin worden. Dus ik zie niet zo goed waar de notaris een fout heeft gemaakt.
de restgrond-verkoopakte, is dus nog niet definitief verleden, omdat bep bodemattesten nog niet binnen waren (die bleken dus te behoren aan perceel A en B;eigenlijk buiten die verkoopakte van mijn ma om).
én in het verkavelingsstatuut is sprake van o.a. 1 perceel bouwgrond met dus de opp van deel perceel A en die restgrond. Als dat gehele perceel bouwgrond is, kun je dan nog zeggen, dat die toegevoegde restgrond haar statuut van restgrond behoudt?Zelfs als hij het zou houden als tuin?