Zwaar gepest door buurman

Phoenix
Topic Starter

Zwaar gepest door buurman

#1 , 19 mar 2010 15:05

Hallo lezers,

Een vriendin van mij huurt sinds enkele jaren de tweede verdieping van een huis in Mortsel.
De bewoner -een man- van het gelijkvloers is eigenaar van zijn eigen appartement, maar is niet de eigenaar waar zij van huurt.
Hij teistert haar leven door allerlei pesterijen waardoor haar angst uiteindelijk zo groot geworden is dat ze gedwongen is om te verhuizen. Ze zoekt al naar iets anders, wat heel moeilijk is gezien haar beperkt budget.
Wat hij allemaal zoal doet: haar de toegang door de buitendeur weigeren, zodat ze de huiseigenaar moet vragen de deur te openen. Naar haar kamers gaan (inbreken dus!). Laatst heeft hij haar computer helemaal onklaar gemaakt, haar mails gewist enz., (ik weet het fijne er niet van, haar info is vaag omdat ze zelf heel weinig van computers afweet). Haar brievenbus kraken en de post openen, zodat ze nu in het postkantoor een bus huurt. De hoofdwaterkraan dichtdraaien enz. enz. Ze vertelt dat niemand van de buurt haar wil helpen omdat ze allemaal bang zijn van hem.
Op mijn vraag of ze al naar de politie geweest is vertelt ze dat ze niks (kunnen, willen?) doen en dat ze maar moet verhuizen. Ze nemen haar niet serieus.
Ik vind dit toch te ver gaan. Is de politie zo laks? Of moet ze misschien andere stappen ondernemen? Ze is midden de 60 en gepensioneerd, misschien wimpelen ze haar gewoon af denkend dat ze overdrijft?
Ik zou deze man, ook na eventuele verhuis niet ongemoeid willen laten, want dan gaat hij waarschijnlijk hetzelfde doen met haar opvolger als dat weer een vrouw is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2010 18:24

ik heb hier al verschillende antwoorden gegeven inzake burentwist en overlast.

Ook de verhuurder is in fout want die moet mee zorgen dat men zijn pand kan gebruiken zonder inmening van 3den.

Politie kan/moet optreden ... maar zoals u zegt wat is er juist aan de hand.
Normaal moet vb voor de inbraak Pv zijn opgesteld - diefstal/braak woning is een nationale prioriteit.
Pestgedrag is stalking en wordt ook niet zomaar onder tafel geveegd.
Uw vriendin kan best alles chronologisch op papier zetten en dan eens gaan praten met de dienst SLAZO bij de politie van haar zone.
Daarna via vb teamleider (hoofdinspecteur) kwartier/wijkinspecteurs en/of commissaris politieteam -
Ik dacht is dat niet Johan Wonnink of Ann Graumans?? - ga daar eens een praatje mee doen - ga misschien eens mee.
Huiseigenaar ?? lijkt me raar maar u bedoelt de eigenaar van haar appartement.
Waarom moet die van het gelijkvloers voor haar de deur openen - vergeet ze steeds haar sleutel of....
Je ziet heel veel mogelijkheden die we niet kennen.

Inderdaad naargelang het gebeuren is dit een zaak voor de vrederechter en misschien maar een klein deel voro een strafrechter.
Neem nota dat de politie alleen maar voor strafbare feiten bevoegd is.
(wat veel mensen niet schijnen te wteen/denken enz).
Een verloren sleutel en de politie optrommelen om de deur te openen is niet haar kerntaak. (wat niet wil zeggen dat ze heit niet doen hoor)

Phoenix
Topic Starter

#3 , 19 mar 2010 18:48

Bedankt voor je antwoord Franciscus.

Ja, die huiseigenaar is idd. de eigenaar van haar appartement, niet van het hele huis. Zij heeft haar eigen sleutels, maar die buurman zet een ander slot op de voordeur en de haar huurbaas moet dan een slotenmaker laten komen of zo. Ik weet alle details er niet van, maar ook die persoon is bang van die buurman en wil er niks aan doen (volgens haar).

Ik ga binnenkort naar haar toe, vandaar dat ik hier al wat inlichtingen kom winnen over de te nemen stappen. Ze woont 100km van hier en ik kom er heel weinig. Ik ga haar pc ook beveiligen.
Ze wilde niet meer opnieuw naar de politie gaan en daar ben ik niet mee akkoord. Ze zou iedere keer dat hij iets serieus uitsteekt moeten gaan zodat ze daar tenminste op de hoogte zijn gebracht. Stel dat er straks gewonden vallen of zo, dan zal de politie toch minder laks gaan reageren, vermits ze al meerdere klachten over hem gehad hebben.
Vooral die inbraak in haar huis en haar pc vind ik misdadig en dat moet toch onderzocht worden.

Het idee om haar alles eens op papier te laten zetten vind ik zeker goed, misschien wordt het dan ook minder chaotisch naar anderen toe die haar moeten helpen.
Ik zal haar ook die dienst doorgeven zodat ze eventueel al een afspraak kan maken op de dag dat ik kom, want met twee erheen gaan zal voor haar wel gemakkelijker zijn.
Ze wil er natuurlijk zo gauw mogelijk weg (ze gaat nu al heel veel op reis voor vrijwilligerswerk en naar familie om zo min mogelijk in haar huis te zijn). Maar mijn punt is dat die man dat allemaal niet ongestraft kan doen, maar dat was al gezegd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2010 12:30

Makkelijk zal het niet zijn en er moet dikwijls op verschillende fronten gewerkt worden.
Politie --- naar politierechtbank en correctioneel
huisbaas naar vrijwaring van - eventueel mede klacht tegen andere persoon
vredegerecht wegens de burgerlijke procedure .
Als alles goed op papier staat kan dat - ik geef toe langzaam tot enig resultaat leiden.
Case: problemen met bovenbuur - eigenaar appartementen speelt mee met bovenbuur. Meldingen van deur laten open staan - vanalles in hof gooien - overlast door lawaai enz enz -
bedreigingen en nog andere dingen.
Huisbaas zegt op. Familie gaat naar vrederechter wegens niet akkoord - aan de hand van de overlast- pestgedrag enz enz vonnis -
Huisbaas niet akkoord en dan ook de familie niet akkoord ... HVB arrest.
Ik weet de juiste gegevens niet meer maar kwam op dit neer..
1- Huisbaas en huurder boven werden veroordeeld tot betalen van de verhuis en inrichtingskosten -
2- betalen van het verschil in huurprijs tussen huidig appartement en nieuw appartement tot einde van normale huurperiode - was nog een jaar of x (3-6-9)
3- betalen van huur extra garage
4- betalen van een schadevergoeding van X maanden.
Zelfs de laatste argumenten van de huisbaas (ging er zelf in komen wonen) werden van tafel geveegd.
5- morele schadevergoeding van x bfr.

Terug naar “Andere”