Is het een boete? Of een belasting?
Een boete kan je maar krijgen als je een overtreding begaat.
Een belasting moet je betalen als in in een bepaalde situatie verkeert, daarvoor moet je geen overtreding begaan hebben.
Er bestaan belastingreglementen die een belasting heffen als men bouwt zonder parkeerplaats.
scorpioen
Ik heb het gemeentelijk reglement geraadpleegd. Ze noemen het een belasting,
maar aangezien:
"Art. 4 : De belasting is verschuldigd door :
a) de houder van een bouwvergunning, die op grond van deze
vergunning werd
vrijgesteld van de verplichting één of meer van de in artikel 3 voorgeschreven parkeerplaatsen aan te leggen;
b) de houder van een bouwvergunning, die één of meer
in zijn
bouwvergunning begrepen parkeerplaatsen niet heeft aangelegd;
c) de eigenaar indien de
bestemming van de parkeerplaatsen zodanig
gewijzigd wordt dat niet meer voldaan wordt aan de bouwvergunning
lijkt het mij dat deze belasting niet kan aangerekend worden aangezien noch, a, b of c van toepassing zijn aangezien het me expliciet
VERBODEN werd een garage op te richten. Ik wenste een garage op te richten maar ik werd verhinderd door de bouwvoorschriften van de gemeente (waardoor ik veel aan comfort inboet), op straf van een bouwovertreding te begaan.
Teneinde mij deze belasting te kunnen opleggen zou het gemeentelijk reglement toch ook volgende clausule (zoals in het reglement van enkele andere gemeenten het geval is) moeten vermelden:
"de houder van een stedenbouwkundige vergunning aan wie in deze minder garages werden vergund dan voorgeschreven volgens onderstaande normen ..."
Maar, zoals blijkt uit het geciteerde art. 4, deze clausule ontbreekt echter in het reglement van de gemeente waar mijn woning staat.