Kafka in volle glorie

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Kafka in volle glorie

#1 , 07 mar 2010 17:57

Bij bouwaanvraag wordt door gemeente een garage in het gebouw alsook op het grondstuk niet toegelaten, wegens bouwen in straat waarin geen verkeer tijdens de dag is toegestaan. Er wordt vervolgens reglementair zonder garage gebouwd. Nu één jaar na ingebruikname woning krijg ik van de gemeente een administratieve boete van 2 000 EUR (!) omdat de woning zonder garage werd gebouwd (!!!!???!!!). Ze verwijzen naar een gemeentelijk reglement waarin de bouw van een garage bij elke nieuwe woongelegenheid wordt opgelegd......De gemeentelijke bouwkundige ambtenaar houdt voet bij stuk dat ik moet betalen. Wat moet ik hiermee? Naar de media gaan? België weer eens op zijn best.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2010 19:39

Is het een boete? Of een belasting?
Een boete kan je maar krijgen als je een overtreding begaat.
Een belasting moet je betalen als in in een bepaalde situatie verkeert, daarvoor moet je geen overtreding begaan hebben.
Er bestaan belastingreglementen die een belasting heffen als men bouwt zonder parkeerplaats.

scorpioen

roharro
Topic Starter

#3 , 07 mar 2010 21:13

Is het een boete? Of een belasting?
Een boete kan je maar krijgen als je een overtreding begaat.
Een belasting moet je betalen als in in een bepaalde situatie verkeert, daarvoor moet je geen overtreding begaan hebben.
Er bestaan belastingreglementen die een belasting heffen als men bouwt zonder parkeerplaats.

scorpioen
Ik heb het gemeentelijk reglement geraadpleegd. Ze noemen het een belasting,

maar aangezien:

"Art. 4 : De belasting is verschuldigd door :
a) de houder van een bouwvergunning, die op grond van deze
vergunning werd vrijgesteld van de verplichting één of meer van de in artikel 3 voorgeschreven parkeerplaatsen aan te leggen;
b) de houder van een bouwvergunning, die één of meer in zijn
bouwvergunning begrepen parkeerplaatsen niet heeft aangelegd
;
c) de eigenaar indien de bestemming van de parkeerplaatsen zodanig
gewijzigd wordt
dat niet meer voldaan wordt aan de bouwvergunning

lijkt het mij dat deze belasting niet kan aangerekend worden aangezien noch, a, b of c van toepassing zijn aangezien het me expliciet VERBODEN werd een garage op te richten. Ik wenste een garage op te richten maar ik werd verhinderd door de bouwvoorschriften van de gemeente (waardoor ik veel aan comfort inboet), op straf van een bouwovertreding te begaan.

Teneinde mij deze belasting te kunnen opleggen zou het gemeentelijk reglement toch ook volgende clausule (zoals in het reglement van enkele andere gemeenten het geval is) moeten vermelden:

"de houder van een stedenbouwkundige vergunning aan wie in deze minder garages werden vergund dan voorgeschreven volgens onderstaande normen ..."

Maar, zoals blijkt uit het geciteerde art. 4, deze clausule ontbreekt echter in het reglement van de gemeente waar mijn woning staat.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2010 22:04

4 a. lijkt mij van toepassing te zijn.

Als u niet akkoord gaat met de gevestigde aanslag kan u bezwaar indien bij het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente en daarna in beroep gaan bij de rechtbank.

scorpioen

JohnD

#5 , 22 mar 2010 09:45

Idd. Kafkaiaans, maar scorpioen heeft een punt en 4 a) is toepasbaar.

Je VERBOD=VRIJSTELLING volgens mij.

Wel vergezocht maar ik denk dat zij het zo zien.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Topic Starter

#6 , 22 mar 2010 11:30

Over deze perverse heffing is er ook een parlementaire vraag gesteld geweest:

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/bva/ ... mb/020.pdf

Blijkbaar is de Richtlijn waarop de gemeenten zich baseren al jaren geleden ingetrokken....maar sommige gemeenten incasseren lustig verder, zelfs in situaties waar ze zelf de bouw van garages verbieden.....Met hun "gedwongen vrijstelling" zonder keuzemogelijkheid voor de bouwheer begeven ze zich volgens mij over het randje van het legale...

Merkwaardig toch hoe in het antwoord een minister suggereert dat men een rechtszaak instelt tegen een ondergeschikt bestuur. Komt dit niet neer op nalatigheid van die hogere overheid om zelf op te treden tegen die lagere overheid?

JohnD

#7 , 22 mar 2010 12:47

Ik zou natuurlijk niet betalen en een bezwaar indienen. Zij zijn er immers zelf de oorzaak van dat u in deze situatie terecht komt. Geef het eens door aan TA. Die maken er misschien werk van.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Andere”