Hallo,
een tijdje geleden (+- 1 jaar) hebben wij bij een makelaar een exclusieve overeenkomst ondertekend voor de verkoop van een aantal nieuwbouwappartementen.
Er komt echter geen schot in de zaak, en al zeker geen verkoop.
Wij zouden dit contract graag verbreken en zelf instaan voor de verkoop van deze onroerende goederen.
In het betreffende kb heb ik al gevonden dat:
- indien een exclusieve overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, je dit zonder kosten kan beëindigen
- de makelaar ons dan binnen 7 dagen een lijst dient te overhandigen met potentiële kopers aan wie hij de nodige informatie heeft gegeven, om zo later te kunnen bepalen of de makelaar voor een eventuele verkoop een vergoeding kan vragen.
Er staat dus duidelijk in 'zonder kosten', maar over welke kosten dit juist gaat is me niet duidelijk.
Indien er in het contract een verbrekingsvergoeding (is het een verbreking indien ik nu aangetekend schrijven stuur om het contract op te zeggen conform de wettelijke bepaling) staat: kan dit, mag dit en hoeveel ?
Kortom, de vraag is of het opzeggen van de exclusieve overeenkomst ons iets kan kosten. Zonder rekening te houden met eventuele verkoop aan eventuele klanten uit de lijst van de makelaar.
Alvast bedankt