bouwovertreding

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

bouwovertreding

#1 , 19 nov 2009 12:23

Aan de overzijde van de straat tegenover mijn woning is en andere woning opgericht die veel hoger is dan alle andere huizen in de verkaveling. Het betreft een villaverkaveling waar alleen laagbouw is toegelaten.

Om zeker te zijn van de bouwvoorschriften heb ik per e-mail bij de gemeente de bouwvoorschriften nogmaals opgevraagd. Ze hebben me schriftelijk geantwoord en in het antwoord werd de maximum bouwhoogte bevestigd die dus veel lager is dan dat gebouw bevestigd. Ik ben dan de bouwtoelating annex plannen bij de gemeente gaan inkijken en daaruit bleek dat die woning inderdaad verschillende meters te hoog is.

Toen ik aan de ambtenaar erop wees dat de bouwtoelating niet conform de stedenbouwkundige voorschriften van de verkaveling werd afgeleverd en hem de brief toonde die hijzelf me enkele dagen voordien had bezorgd kon hij geen verklaring geven. Alleen rode wangen en als uitleg dat het te laat was om dat te corrigeren omdat de ruwbouw er al stond. Er was ook geen afwijking gevraagd van de bouwvoorschriften, helemaal niets.

Bovendien bleek ook dat de dakbedekking uit een materiaal bestaat in strijd met de bouwvoorschriften van de verkaveling. Toen ik ook daar op wees wegerde de ambtenaar mij nog verder te woord te staan en liep weg.

Wegens de overtreding van de voorschriften is het uitzicht vanuit mijn woning alsook de esthetiek van de straat grondig verknoeid. Wat kan ik hier aan doen?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 19 nov 2009 16:41

Je zou je eens kunnen richten tot het 'Agentschap Inspectie Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed' via [email protected] ...

Vandebos

#3 , 19 nov 2009 17:04

Weet je wie er aan het bouwen is en wat diens ... relatie ... is tot leden van het college? De reactie van de ambtenaar in kwestie doet me een en ander vermoeden...

Reclame

roharro
Topic Starter

#4 , 19 nov 2009 18:10

De bouwheer is .......ook een gemeentelijke ambtenaar.
In de begeleidende nota van het bouwdossier gericht aan het College van bugemeester en schepenen (die officieel de bouwtoelating verlenen) heeft de bevoegde ambtenaar vermeld dat alles conform de lokale bouwvoorschriften is.....
Ik overweeg om een ludieke brief aan het College te richten (met kopie aan de lokale voorzitters van de oppositiepartijen) waarin ik hen meld dat ze zijn misleid door frauduleuze verklaringen en hun verantwoordelijkhid moeten opnemen.

Vandebos

#5 , 19 nov 2009 18:45

Ha!

Dacht het wel. Ik zou Jan S. in dit geval volgen en als het effectief nadelig is voor jouw woning dit middels een advocaat doen met het dringende verzoek de werken stil te leggen...

ambiance...

Dit verhaal doet me terugdenken aan een eigen ervaring enige jaren geleden waar het college me willens nillens een stuk landbouwgrond aan de prijs van landbouwgrond wou onteigenen voor een sociaal woonprojekt. Toen ik erachter kwam dat de lokale burgemeester 85% eigenaar was van de bvba die de bvba van de bouwheer voor 75% bezat en dit middels advocaat heb laten weten was het plots mogelijk om "eens te babbelen"...

Ik bezit de grond nog steeds en de woonwijk staat ondertussen ergens anders. De aanvraag tot verkaveling is wel vertrokken... als de heren nu nog eens zo een stunt wensen uit te halen zal om bouwgrond gaan en niet landbouwgrond...

Terug naar “Andere”