Onteigening voor weg, vergoeding en belastingen

ToMBa
Topic Starter

Onteigening voor weg, vergoeding en belastingen

#1 , 27 sep 2009 00:33

Beste,
ik bezit een aantal percelen (bouwgrond en landbouwgrond) waarover een weg loopt, van aan de straat, over mijn bouwperceel en over mijn paardenweide, naar een andere straat. Volgens de akte en mijn notaris is er geen servitude naar andere percelen dan mijn percelen. Ik heb met signalisatie aangegeven dat dit een private weg is met verboden toegang. Ik jaag fietsers, paardenkoetsen, wandelaars en een shapenboer evenwel niet weg. Ik gebruik deze weg om de paarden van de wei te halen, maaien, mesten enz. dus hij is niet afgesloten voor auto's e.d..

Plots staat er een landmeter mijn eigendom op te meten. :x
Sinds er verderop een onverharde straat (vroeger met straatnaambord) is afgesloten door de boer, komen nu steeds meer boeren met traktor over mijn weg. Mijn buren zijn op de gemeente gaan klagen dat er putten in mijn weg liggen en dat ze met de fiets niet meer zo makkelijk over mijn weg raken...
De gemeente wil nu de weg onteigenen (520m²) om er een 'trage weg' aan te leggen.
( :( daar zal ik niets tegen kunnen beginnen vrees ik.)

De gemeente geeft aan dat ik maar beter de grond vrijwillig afsta. De voorlopige vergoeding die ik eventueel zou kunnen afdwingen via het vredegerecht, zou ik, wanneer gestort, terug moeten betalen via de 'Belasting op de verwerving van de zate van de openbare wegen.' hierbij zouden nog gerecthskosten kunnen komen. :?

Ik ben onder de indruk en voel me onheus behandeld en google een avondje. 'zate'... http://www.boechout.be/file_uploads/965.pdf?_vs=0_N

:?: Vraag 1 :
Als ik Artikel 1 lees denk ik dat ik bij een gedwongen onteigening enkel de helft van de verhaalbare uitgaven zal moeten betalen, aangezien er aan de andere kant van de weg ook percelen liggen.
Ik ga ervan uit dat rooilijn de grens tussen openbaar en privé perceel is en dus aan beide zijden van de weg loopt ? M zal dus ongeveer de helft van L zijn.

:idea: Vraag 2
Verder vraag ik me ook af of ik de helft van de oppervlakte zonder vergoeding kan afstaan. Ik zou dan voor de andere helft een onteigeningsvergoeding vragen.
Volgens Artikel 1§2.a is de belasting niet van toepassing als je de helft afstaat. :!:
Op deze manier zouden mijn buren volgens Artikel2§2.c., de vergoeding die ik krijg, aan de gemeente moeten betalen.
:lol:
Zo speel ik mijn weg wel kwijt, maar moeten zij toch wat betalen.

Vraag 3 :
Kunnen ze mij ook nog doen betalen voor de kosten van de aanleg van die weg ?
Ik zie op http://www.boechout.be/productgroep/513 ... 07&pg=1260 de titel "Verhaalbelasting uitdoving 2007-2013" met link naar http://www.boechout.be/file_uploads/375.pdf?_vs=0_N
Ik snap hier niets van. :oops:

Met dank voor de hulp.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding