Hypotheek Terugvorderen ex?

LilyM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypotheek Terugvorderen ex?

#1 , 15 jul 2024 14:45

Beste,

ik ben al een jaar uit elkaar met mijn ex-partner (we woonden wettelijk samen in een huurhuis).
Ondertussen was ik zwanger en hadden we een huis gekocht om te renoveren. Ik heb hem hoogzwanger betrapt toen hij mij aan het bedriegen was, dit was blijkbaar al maanden aan de gang. Aangezien hij het excuus had van 'het huis te renoveren' was zijn afwezigheid nooit opgevallen. De renovatie was een leugen, het huis is gestript maar qua opbouw is er maar weinig weer gebeurd.

We hebben gezamenlijk een papier opgemaakt en ondertekend met de volgende regeling:
- ex krijgt van mij kosteloos de auto die op mijn naam stond
- ex betaald verder de hypotheek, nutsvoorziening en verdere renovatie huis. Ik doe financieel alles voor onze oudste zoon en voor de toen nog niet geboren baby. Aangezien mijn ex kon gaan inwonen in het huurhuis van zijn nieuwe vriendin en ik er volledig alleen voor zou vallen.
- ex heeft toestemming gegeven aan mij om met de kinderen 150km verder te verhuizen, en mij beslissingsrecht te geven over school, dokter, woonst, etc. Ik was verhuisd voor hem, en ben terug gegaan naar mijn familie aangezien ik door een geplande keizersnede hulp nodig had met de verzorging van de peuter. De baby is nooit erkend door hem, en staat officieel enkel op mijn naam wegens alleen te bevallen in het ziekenhuis zonder aanwezige vader.
- Ex komt de oudste peuter 1 weekend per maand uithalen en voor langere periodes mondeling bespreekbaar.

Nu onlangs liet hij weten dat hij, zelfs met meerdere jobs, de hypotheek niet alleen kon betalen. Dus ben ik een deel beginnen mee betalen. Deze maand liet ik weten niet te kunnen betalen aangezien het financieel voor mij deze maand kiezen was tussen eten voor de kinderen of meebetalen.
Aangezien ik hoogzwanger ben moeten verhuizen heb ik pas plaats bij een onthaalmoeder eind dit jaar, en ook maar enkele dagen per week. Op dit moment run ik mijn zelfstandige zaak op 2 vrije namiddagen (hulp familie), en elke avond na bedtijd. Financieel is dit een zeeeeeeer moeilijke periode voor mij, ik doe met 2 kinderen al alles met de fiets omdat ik geen auto kan betalen.

Het huis staat te koop, maar aangezien er nooit verder gerenoveerd is is het nu een kaal, gestript huis dat al 7 maanden te koop staat, zelfs met prijsverlaging, en maar niet verkocht raakt. De prijs staat nu op break-even.

Nu, in plaats van eerst met mij te praten, heeft hij me een zelf opgemaakte brief gegeven met de vraag tot terug vordering van de kosten nutsvoorziening, asbest attest, en die ene maand hypotheek - dit samen bijna 1.000EURO. Indien ik dit niet doe wilt hij gerechtelijke stappen nemen tegen mij. We zijn beide 100% verantwoordelijk naar de bank toe.

Kan dit zomaar? Wat kan ik doen? Moest ik het geld hebben onmiddelijk, ik wil ook geen problemen met de bank.. Ik vind het verschrikkelijk dat de man waar ik meer dan 10 jaar mee samen was en 2 kinderen gekregen heb zo gemeen blijkt te zijn. Ik wil absoluut niet dat mijn kinderen hier de dupe van worden.

Bedankt

Reclame