naakte eigenaar/vruchtgebruik door vader

peterke
Topic Starter

naakte eigenaar/vruchtgebruik door vader

#1 , 16 aug 2009 12:19

Hallo allemaal

Ik had graag eens wat raad verkregen i.v.m een woning waarvan ik naakte eigenaar ben.

In 1982 heeft mijn moeder een rijwoning rechtstreeks op mijn naam aangekocht met geld dat geschonken was door haar ouders, de akte staat op mijn naam en mijn ouders hebben het vruchtgebruik op de woning.

Jammer genoeg is mijn moeder 2,5 jaar geleden overleden en zodoende woont mijn vader nog alleen in die woning.
Mijn vader is 74 jaar en reeds 5 jaar psychiatrisch patiënt, hij heeft al meerdere keren in een gesloten instelling verbleven wegens overmatig medicatie gebruik (anti depressiva, slaapmedicatie... )
Het overmatig medicatiegebruik is de laatste tijd iets beter maar hij spreekt nog altijd "dat ze mij maar snel komen halen" of "dat ik maar snel in mijn putteke kan", m.a.w. hij is levensmoe volgens de huisarts.

Bijkomend probleem is dat mijn vader ziekelijk gierig is en zelfs al meer dan een jaar geen bad meer heeft genomen maar zich steeds aan de lavabo wast omdat dat geen grote hoeveelheden water kost.

Ook de woning wordt niet meer zo onderhouden zoals hoort, niet dat het er heel smerig is maar er hangt wel een doordringende geur binnen, wellicht komt deze ook aan zijn gebrekkig persoonlijk onderhoud.
Ondertussen zijn er ook enkele gebreken ontstaan, zo gaat bv het rolluik niet meer naar benenden omdat het lint kapot is.

Ik heb mijn vader al enkele keren gevraagd om dat te herstellen of te laten herstellen maar hij wil dat niet omdat dat te veel geld kost en de woning toch niet van hem is en zich dat dus niet kan aantrekken.

Hij heeft ook kinderen uit zijn eerste huwelijk en gaat mij tegen hen ook zwart maken, alsook tegen andere mensen uit de straat waar hij woont, dit zorgt voor spanningen en in de straat waar hij woont hebben de mensen ook al verkeerde gedachten van mij.

Ik wil/kan mijn vader daar zeker niet buitenjagen maar ik verwacht enkel dat hij de woning onderhoud en hersteld waar nodig is, tenzij er kosten zijn die mij ten laste vallen.

Ik heb ook bang dat hij, gezien zijn labiele/depressieve toestand, dat er vroeg of laat iets gebeurd met hem of het huis, ik weet ook niet of de woning een brandverzekering heeft gezien zijn oudste dochter zijn geldzaken regelt en ik van niets op hoogte word gebracht.

Weet hier iemand raad mee of wat kan ik het beste doen want ik begin deze situaties meer dan beu te worden.

Alvast bedankt!

Mvg
Laatst gewijzigd door peterke op 17 aug 2009 09:01, 5 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 aug 2009 13:30

Als naakte eigenaar kan u, in extremis desnoods via het vredegerecht, eisen dat de niet structurele reparaties worden uitgevoerd door de vruchtgebruiker. Deze dient immers het pand te beheren als een goede huisvader.

Als eigenaar van het pand kan u ook inzicht eisen in alle dokumentatie die u en derden beschermt tegen schade aan het pand. Denk daarbij aan copie brandverzekering en bewijs jaarlijkse betaling (ps u dient als naakte eigenaar eveneens een brandverzekering voor dit pand af te sluiten, de vruchtgebruiker enkel eentje die zijn eigen goed en dat van derden beschermt), bewijs van het tijdelijk reinigen van schouwen, nazicht gasinstallaties, nazicht stookketels enz....

Opnieuw in extremis kan u via het vredegerecht op straffe van dwangsom bekomen.

Het weze veel beter als u diegene die zijn gelden beheert ervan kan overtuigen dat u dit liever regelt buiten de rechtbank.

peterke
Topic Starter

#3 , 16 aug 2009 14:52

Alvast bedankt voor deze raad, ik was er niet van op hoogte dat ook ik een brandverzekering dien aan te gaan dus ik kan de raad al gebruiken.

Het blijft natuurlijk nog altijd mijn vader, de enige ouder die ik nog heb doch ik vrees dat hij geen oren zal hebben dat ik met deze zaken afkom.
Hij en zijn oudste dochter zullen dit wel weer aanschouwen als pesterijen gezien ze niet op de hoogte zijn van rechten en plichten van een vruchtgebruik.
Ik heb een poos geleden al zelf voorgesteld het rolluik te repareren op mijn kosten maar zelfs dat wilt hij niet want ik moet hem gerust laten, laat staan liggen breken om aan het rolluikkast te kunnen.
Hij ligt een godganse dag op de sofa of in zijn bed , verder kan hij niks meer aan van stress of toestanden dus als we een deel vals plafond uit moeten breken om aan dat rolluikkast te kunnen is de kans groot dat we hem weer kunnen afvoeren.
Een poos geleden zei hij nog tegen me dat ik pas met dat huis doe wat ik wil van zodra hij zelf overlijd en zolang hij leeft dat ik niks te willen had.

Mvg
Laatst gewijzigd door peterke op 17 aug 2009 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 16 aug 2009 16:10

Bij deze in quote de wetsartikelen uit het burgerlijk wetboek die de verantwoordelijkheden van de vruchtgebruiker bepalen. Hoewel artikel 618 niet tot de verantwoordelijkheden behoort leek het me gepast dit er eveneens aan toe te voegen.

Ik adviseer u om uw vader en uw halfzus een afschrift van deze artikels te bezorgen met het verzoek om begin september eens samen te komen om een lijst op te stellen van wat er nu dient te gebeuren. Ik zou dit eerst mondeling trachten af te spreken doch als u ziet dat dit nergens toe leidt niet nalaten dit via aangetekend schrijven aan beide partijen te bezorgen.

Uiteindelijk heeft u als zoon een dubbele verantwoordelijkheid:

- een morele ervoor te zorgen dat uw vader de beste zorgen krijgt die u kan voorzien

- een wettelijke om uw eigendom te bewaren in de best mogelijke staat en de bewoners, indien nodig hardhandig, ervan op hun verantwoordelijkheden te wijzen.

Al bij al geen benijdenswaardige positie...

De artikels:
Art. 600. De vruchtgebruiker neemt de zaken in de staat waarin zij zich bevinden; hij kan echter in het genot daarvan niet treden dan nadat hij, in tegenwoordigheid van de eigenaar of deze behoorlijk opgeroepen zijnde, een boedelbeschrijving van de roerende goederen en een staat van de onroerende goederen die aan het vruchtgebruik onderworpen zijn, heeft doen opmaken.

Art. 601. Hij stelt borg om als een goed huisvader te genieten, tenzij hij van borgstelling is ontslagen door de akte waarbij het vruchtgebruik is gevestigd; ouders die het wettelijk vruchtgebruik hebben van het goed van hun kinderen, en zij die onder voorbehoud van vruchtgebruik hebben verkocht of geschonken, zijn evenwel niet tot borgstelling gehouden.

Art. 602. Indien de vruchtgebruiker geen borg vindt, worden de onroerende goederen verpacht of onder sekwester gesteld;
De onder het vruchtgebruik begrepen geldsommen worden belegd;
De eetwaren worden verkocht en de prijs die zij opbrengen, wordt eveneens belegd;
De interesten van die geldsommen en de pachten behoren in dit geval de vruchtgebruiker toe.

Art. 603. Bij gebreke van borgstelling door de vruchtgebruiker, kan de eigenaar eisen dat de roerende goederen die door het gebruik vergaan, verkocht worden om de prijs daarvan, evenals die van de eetwaren, te beleggen; alsdan heeft de vruchtgebruiker gedurende zijn vruchtgebruik, het genot van de interest; nochtans kan de vruchtgebruiker vorderen en kunnen de rechters naar gelang van de omstandigheden bevelen, dat hem een gedeelte van de roerende goederen die tot zijn gebruik noodzakelijk zijn, zal worden gelaten, onder een door hem onder eed gedane belofte en onder verplichting om deze goederen bij het tenietgaan van het vruchtgebruik weer op te leveren.

Art. 604. Door de vertraging in het stellen van een borg worden de vruchtgebruiker de vruchten waarop hij kan recht hebben, niet ontnomen; deze zijn hem verschuldigd vanaf het ogenblik waarop het vruchtgebruik begonnen is.

Art. 605. De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.
De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.

Art. 606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;
Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel.
Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.

Art. 607. Noch de eigenaar, noch de vruchtgebruiker is gehouden hetgeen door ouderdom ingestort of door toeval vernield is, opnieuw te doen opbouwen.

Art. 608. De vruchtgebruiker is, gedurende zijn genot, gehouden alle jaarlijkse lasten van het erf te dragen, zoals belastingen en andere die volgens het gebruik als lasten van de vruchten worden beschouwd.

Art. 609. Wat de lasten betreft waarmee het eigendom gedurende het vruchtgebruik kan worden bezwaard, dragen vruchtgebruiker en eigenaar daartoe bij als volgt :
De eigenaar is verplicht deze te betalen en de vruchtgebruiker wordt hem de interest daarvan schuldig.
Indien de vruchtgebruiker de lasten voorgeschoten heeft, kan hij, bij het eindigen van het vruchtgebruik, het kapitaal terugvorderen.

Art. 610. Het door een erflater gemaakte legaat van een lijfrente of van een uitkering tot onderhoud moet door de algemene legataris van het vruchtgebruik voldaan worden voor het geheel, en door de legataris onder algemene titel van het vruchtgebruik, naar evenredigheid van zijn genot, zonder dat zij op enige terugvordering aanspraak kunnen maken.

Art. 611. De vruchtgebruiker onder bijzondere titel is niet gehouden tot betaling van de schulden waarvoor het erf met hypotheek is bezwaard; indien hij wordt genoodzaakt deze te betalen, heeft hij zijn verhaal op de eigenaar, behoudens hetgeen bepaald is bij artikel 1020, in de titel Schenkingen onder de levenden en testamenten.

Art. 612. De algemene vruchtgebruiker of de vruchtgebruiker onder algemene titel moet met de eigenaar in de betaling van de schulden bijdragen als volgt :
Men schat de waarde van het erf dat aan het vruchtgebruik is onderworpen; men bepaalt vervolgens, naar evenredigheid van deze waarde, de bijdrage in de schulden.
Indien de vruchtgebruiker de som waarvoor het erf moet bijdragen, wil voorschieten, wordt hem, bij het eindigen van het vruchtgebruik, het kapitaal zonder enig interest teruggegeven.
Indien de vruchtgebruiker dit voorschot niet wil doen, heeft de eigenaar de keus om, ofwel deze som te betalen, in welk geval de vruchtgebruiker hem de interest daarvan gedurende het vruchtgebruik schuldig wordt, ofwel een gedeelte van de aan het vruchtgebruik onderworpen goederen tot het verschuldigde bedrag te doen verkopen.

Art. 613. De vruchtgebruiker is alleen gehouden tot de kosten van rechtsgedingen die het genot betreffen, en tot het voldoen aan de overige veroordelingen waartoe die gedingen aanleiding kunnen geven.

Art. 614. Wanneer een derde persoon zich gedurende het vruchtgebruik schuldig maakt aan enige bezitsaanmatiging op het erf, of de rechten van de eigenaar op andere wijze krenkt, is de vruchtgebruiker gehouden hem daarvan kennis te geven; bij gebreke hiervan, is hij aansprakelijk voor iedere schade die daaruit voor de eigenaar kan ontstaan, op dezelfde wijze als hij het zou zijn voor beschadigingen door hem zelf veroorzaakt.

Art. 615. Wanneer het vruchtgebruik slechts op één dier is gevestigd en dit buiten de schuld van de vruchtgebruiker komt te sterven, is deze niet verplicht een ander in de plaats te geven, noch de geschatte waarde ervan te betalen.

Art. 616. Wanneer een kudde waarop vruchtgebruik is gevestigd, door ongeval of ziekte en buiten de schuld van de vruchtgebruiker geheel teniet gaat, moet deze aan de eigenaar alleen de huiden of de waarde ervan verantwoorden.
Wanneer de kudde niet geheel teniet gaat, is de vruchtgebruiker gehouden het getal der gestorven dieren uit de jongen te vervangen.

Art. 617. Vruchtgebruik eindigt :
Door de (...) dood van de vruchtgebruiker;
Door het verstrijken van de tijd waarvoor het is verleend; <W>
Door vermenging of vereniging van de beide hoedanigheden van vruchtgebruiker en van eigenaar in dezelfde persoon;
Door het niet uitoefenen van het recht gedurende dertig jaren;
Door het geheel tenietgaan van de zaak waarop het vruchtgebruik is gevestigd.

Art. 618. Vruchtgebruik kan ook eindigen door het misbruik dat de vruchtgebruiker maakt van zijn genot, hetzij door het erf te beschadigen, hetzij door het bij gebrek aan onderhoud te laten vervallen.
De schuldeisers van de vruchtgebruiker kunnen in de geschillen tussenkomen, tot behoud van hun rechten; zij kunnen herstel van de gepleegde beschadigingen en waarborgen voor de toekomst aanbieden.
De rechters kunnen, al naar de ernst van de omstandigheden, hetzij het gehele verval van het recht van vruchtgebruik uitspreken, hetzij bevelen dat de eigenaar niet opnieuw in het genot zal treden van de zaak waarop het vruchtgebruik gevestigd is, dan onder verplichting om aan de vruchtgebruiker of aan zijn rechthebbenden jaarlijks een bepaalde som te betalen, tot op het ogenblik waarop het vruchtgebruik had moeten eindigen.

peterke
Topic Starter

#5 , 16 aug 2009 22:08

Beste Vandebos, wedermaal dank voor je antwoord en de nodige bijgevoegde wetsartikelen.

Ik zal effectief een voorstel doen tot samenkomst van de betrokken familieleden en trachten alles minnelijk te kunnen oplossen, hopelijk lukt dat.
Ik heb vandaag ook nog de raad gekregen van iemand om langs het OCMW te gaan en een aanvraag tot thuishulp in te dienen.
Nu ik weet niet of ik dat zelf mag doen of dat enkel mijn vader dat kan aanvragen.
Indien ik het zelf kan doen blijft natuurlijk wel de vraag of hij die hulp gaat aanvaarden gezien dat thuishulp betaald moet worden. Afwachten.... .

Mvg Peter

3399AAaa

#6 , 17 aug 2009 15:54

U zegt dat uw vader psychiatrisch patiënt is. Hij is toch nog handelingsbekwaam, veronderstel ik?

Is die akte destijds opgemaakt als schenking (?) "met voorbehoud van vruchtgebruik" voor beide ouders (staat dat letterlijk in de akte)? U moet eens nakijken wat juist in die akte staat.

peterke
Topic Starter

#7 , 17 aug 2009 21:56

Wat bedoeld U juist met handelingsbekwaam?
Als U dit algemeen bedoeld met zijn plan trekken, dan kan ik U daarop antwoorden, neen.
Als hij zelf zou meewillen misschien wel, maar hij heeft in niks interesse en laat alles aan anderen over, zelfs papierwerk van de notaris liet hij aan mensen uit de straat over, mensen die er naar mijn idee totaal geen zaken mee hadden, heel frustrerend!
Zoals ik eender zei, hij ligt een godganse dag in zijn sofa of in zijn bed, s'avonds gaat hij al slapen rond 18.00 a 19.00 uur en het minste er iets tegenzit of denkt dat er iets gaat tegenzitten zit hij aan de pillen, soms valt hij ook bewusteloos neer voor zeer korte tijd.

Nu hoe de woning exact staat beschreven, dat moet ik nakijken op de akte.
Ik weet enkel dat de woning destijds aangekocht is geweest met gelden van mijn moeder haar ouders en dit rechtstreeks op mijn naam, mijn ouders genoten "enkel" het levenslang vruchtgebruik.
De woning was geen nalatenschap noch een erfenis.

mvg

Vandebos

#8 , 17 aug 2009 22:10

Met handelingsbekwaam wordt bedoeld of er door een rechter een voogd is aangewezen die alle zaken voor je vader dient te regelen. Meestal is dit een advokaat of een notaris. Als de gehele familie akkoord is kan het ook een familielid zijn.

peterke
Topic Starter

#9 , 17 aug 2009 22:23

Neen, er is niemand aangesteld om zijn zaken te regelen, dit laat hij door andere mensen doen waar hij het zelf aan vraagt.
Hij heeft zelf aan zijn oudste dochter gevraagd om zijn bankzaken te regelen, zij is ook de enige van zijn kinderen met een volmacht.
Ook hier is geen akkoord gevraagd door vader aan zijn kinderen of andere familieleden.
Ik heb dit vernomen via de bank dat zijn dochter alles regelt.
Ik zeg er wel bij, deze situatie is al sinds kort na de dood van moeder.

Is hier een probleem rond of iets niets wettelijk misschien?

mvg

Vandebos

#10 , 17 aug 2009 23:46

kwestie van wie je dient aan te spreken om het pand in orde te houden. Als er een voogd was aangesteld dan zou het deze zijn die je dient te contacteren.

De exacte zinswending in de akte kan van belang zijn om te bepalen wie nu eigenlijk het vruchtgebruik heeft verkregen, elk van de partners apart, één van beide partners of het stel.

peterke
Topic Starter

#11 , 18 aug 2009 07:35

In dit geval zou een voogd/bewindvoerder blijkbaar geen overbodige luxe zijn. Destijds hadden wij voor moeder die ziek werd wél een aangesteld omdat vader zeer moeilijk deed over de hoge ziekenhuiskosten en kosten van het home.
Hij wou deze kosten op mij en de dochter langs moeders kant verhalen.
Ik heb ondertussen reeds contakt gehad met het plaatselijk OCMW en normaal vandaag zou ik al meer weten, misschien kan deze vraag ook gesteld worden om opnieuw een voogd/bewindvoerder aan te stellen.

Ik zal de akte eens grondig doorlezen en dan laat ik dit hier weten.

mvg

sa

#12 , 19 aug 2009 11:35

Als het een troost mag zijn, Peterke, ik zit met ongeveer dezelfde situatie.
In mijn geval gaat het om mijn moeder, en zij is nu al 89. Ik versta heel goed uw situatie; mijn moeder en uw vader passen qua karakter uitstekend bij elkaar. Mischien moeten we ze aan mekaar voorstellen.
Als ze trouwen kan de een bij de ander gaan wonen, en is tenminste een van ons van de miseri af :) :D
Mijn verhaal is als volgt:
In 1971 besluiten mijn ouders om een tweeblok te bouwen: 1 kant op mijn naam en de andere kant op mijn zuster haar naam. Mijn zus was toen 28, en ik was 11 jaar oud. Mijn deel was dus geregistreerd als een schenking, met vruchtgebruik van mijn ouders. Aanvankelijk woonde ik dus samen met mijn ouders in "mijn" deel.
In 1996 is mijn vader overleden. Ik ben geemigreerd naar Africa, en mijn domicile is veranderd naar Africa ongeveer 5 jaar geleden.

Momenteel gaan dingen nogal slecht hier in Africa en ik zou willen terugkeren naar Belgie, maar moeder laat mij niet toe om weer bij haar te komen wonen in "mijn" huis. Proberen dit uit praten helpt helemaal niets. Volgens haar zet ik de hele plek "overhoop" en moet maar wachten "tot ik dood ben" (toen ik de laatste keer op bezoek was, heeft zij een week lang niet tegen me gesproken omdat ik de patatten op de verkeerde kookplaat aan het koken was...)

Zoals gezegd is zij 89. Zij laat haar eten brengen elke dag; zij heeft 1 keer per week iemand die komt poetsen en de tuin doen van het OCMW, en ik denk zelfs dat een verpleegster haar komt wassen.

Het probleem is ook dat ik geen idee heb wat met mijn eigendom gebeurt. Toen ik de laatste keer probeerde te bellen (moeilijk, want ze hoort ook niet meer over de telefoon), kreeg ik te horen dat "het dak half weggewaaid" was. Geen verdere verduidelijking. Hetzelfde in een brief die ik verleden week kreeg. Met een hint dat ik daarvoor nu maar moet betalen. Mijn huidige situatie is zo slecht dat ik niet eens meer een dak boven mijn eigen hoofd heb. Hier in Africa is immers geen werkloosheidsuitkering, pensioen of OCMW. Moeder kennende is dat waarschijnlijk sterk overdreven, en is er wellicht een lek ergens dat moet gerepareerd worden, maar ik weet het niet. Ik ben niet zo bekommerd over het dak zelf, maar het overgrote deel van mijn spulletjes is ook nog op dat perseel.

groeten

Wat bedoelen jullie met "akte"? Bij navraag op het kadaster hebben ze me enkel een printout gestuurd waarop mijn naam, adres van het perseel en de grootte op staat. Verder niets. Waar precies moet ik naar vragen? Heeft zo een "akte" een officiele naam of mischien document nummer?

Vandebos

#13 , 19 aug 2009 11:41

De aktes van eigendom en schenking worden normaal gezien geregistreerd bij het registratiekantoor of de hypotheek bewaarder.

In de link in onderschrift kan u een pdf terugvinden hoe u het lokale kantoor kan opsporen en contacteren.

Gelet op de nogal speciale situatie in uw geval mag u me steeds via pb de postcode van de gemeente waar uw eigendom zich bevind doorzenden, dan zoek ik u de betreffende contactgegevens wel op.

sa

#14 , 20 aug 2009 07:56

Heb ik , als eigenaar, het recht om ook daar te gaan wonen met mijn huidige gezin?

Vandebos

#15 , 20 aug 2009 09:09

Zolang het vruchtgebruik duurt niet. (tenzij uw moeder ermee akkoord gaat natuurlijk)

Kijk zodra u de akte hebt eens na hoe het vruchtgebruik erin omschreven staat.

Vruchtgebruik kan je normaal uitkopen als de vruchtgebruiker daarmee akkoord gaat.

Terug naar “Andere”