Kan een eigenaar het recht van doorgang beperken?

Rik Moors
Topic Starter

Kan een eigenaar het recht van doorgang beperken?

#1 , 28 jul 2009 16:32

Ik woon op het einde van een 300 meter lange doodlopende privé-weg. De kortste afstand naar de publieke straat is via een pad met doorgangsrecht. Dit pad wordt door mij en twee andere gezinnen in de straat gebruikt om éénmaal per week de afval op de straat te zetten, daar er hier geen afval opgehaald wordt. Verder wordt het pad ook occasioneel gebruikt door fietsers en dagelijks door een kind om naar het school te fietsen.

Totnogtoe (33 jaar) werd dat pad door een buur en mij onderhouden. Mijn buur spoot eenmaal per jaar herbicide en voor de rest rij ik het nu en dan af met de grasmaaier. Maar vandaag was mijn vriendin aan het maaien en de eigenaarster stapt naar haar toe, zegt dat ze dat recht niet heeft, en dat bovendien het pad alléén mag gebruikt worden om de afval op straat te zetten, ttz. éénmaal per week.
Voor mij geen probleem omdat ik alleen daarvoor gebruik, maar als het niet onderhouden wordt is de doorgang heel moeilijk door het opschietend gras en onkruid.

Vraag1: moet de eigenaar dit pad niet onderhouden?
Vraag2: kan de eigenaar de doorgang verbieden op andere dagen dan de bovenvernoemde?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 jul 2009 10:53

Uit ‘Ik woon op het einde van een 300 meter lange doodlopende privé-weg. De kortste afstand naar de publieke straat is via een pad met doorgangsrecht.’ leid ik af dat dit twee verschillende wegen betreft.

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.”(Burgerlijk Wetboek).

Slechts één van voornoemde twee wegen kan van die bepaling genieten,terwijl voor de andere een titel vereist is. Onderzoek of u zulke titel bezit en wat de tekst ervan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”