Beste,
ik ben huurder en omwille van problemen met de verhuurder in een ander gebouw, heeft de huisvestingsinspectie besloten om het gebouw ook te inspecteren waar ik in woon (zonder dat ik dit heb aangevraagd of klacht heb ingediend)
De staat van het appartament waar ik in woon is zeker niet 'onbewoonbaar', maar bij een eerste bezoek hadden ze een paar dingen opgemerkt(veiligheid electriciteit, ..) die de verhuurder inorde moest maken tegen het volgende bezoek.
Dit volgende bezoek is naderbij en de verhuurder heeft de gevraagde reparaties niet uitgevoerd(wegens hij zelf niet eigenaar is en weldra zijn huurcontract verloopt wil hij daar het geld niet meer voor insteken).
Nu vraag ik mij af of de huisvestingsinspectie dan zeker een huurverbod/onbewoonbaar verklaring zal inlassen of moet de staat van de woning echt wel onbewoonbaar zijn voor ze dat doen?
En wat kan ik er eventueel aan doen (wordt er geen rekening mee gehouden, met het feit dat ik als huurder geen klachten heb?) om een onbewoonbaar verklaring te voorkomen?
De verhuurder wil mij er trouwens van overtuigen om geen toegang te verlenen aan de inspectie wanneer ze voor de deur staan, maar mijn aanwezigheid tijdens het bezoek is verplicht en indien ik zou weigeren, vermoed ik dat dit alleen maar meer wrevel opwekt..