Makelaar doet moeilijk en wil geld

rra
Topic Starter

Makelaar doet moeilijk en wil geld

#1 , 20 feb 2009 14:46

Ik heb het volgende aan de hand met een makelaar .Ons huis staat al bijna 1,5 jaar te koop en we hebben veel tijd verloren omdat het huis verkocht was en die koop is niet doorgegaan de koper heeft toen ook 10% schadevergoeding betaald zonder problemen dus de koop was ontbonden . In die tijd heb ik de makelaar gevraagd als er belastingen of commissie betaald moest worden NEE niet nodig het huis komt gewoon terug op de markt waren zijn woorden. Na een hele tijd verloopt het contract met de makelaar en doe ik hem netjes een aangetekend schrijven dat ik het contract niet wil verlengen en wil ik starten met een maand opzeg zoals overeengekomen . Nu neemt hij contact met me dat hij kijkers heeft waarop ik hem mail dat ons contract voorbij is en dus ook geen kijkers wil ontvangen . Daarop krijg ik een hele boze mail dat hij mij een factuur gaat sturen voor de commissie die hij wenst te ontvangen van een jaar geleden toen de koop niet door was gegaan hij wil eigenlijk commissie vangen van de schadevergoeding die we toen hebben ontvangen en dit NA 1 JAAR . Volgens hem was dat een rechtsgeldende verkoop . Ik ben echter van mening dat als het bij de notaris is geweest dat je dan kan spreken van een rechtsgeldende verkoop toch ?In het contract staat "alleen commissie bij verkoop anders geen kosten" er staat nergens van commissie ook bij geen verkoop . Het contract is toen ontbonden en is dus geen verkoop voor mij .Meneer is nu boos omdat wij niet meer verder willen gaan met hem en wil nu na meer als 1 jaar nog geld plukken van onze rug . Die schadevergoeding hadden we toen immers nodig omdat we al bouwgrond gekocht hadden omdat ons huis (op papier)verkocht was wij zitten immers met dubbele kosten . Wat denken jullie van dit verhaal .Hij heeft toch geen recht op die schadevergoeding ? We waren nooit begonnen aan die bouwgrond als wij geen verkoopsovereenkomst hadden gehad . Dat de koop niet doorgaat kan niemand voorspellen.Het contract verliep op 13 februari en hij wil nu nog met mensen binnenlopen . :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 feb 2009 12:56

Dit is reeds meerdere malen beantwoord op dit forum.

zoek eens op "commissieloon" of kijk onder het subforum
kopen.

j.demoor

#3 , 22 feb 2009 12:18

Onderzoek vooraf zorgvuldig de context van "alleen commissie bij verkoop anders geen kosten" in uw overeenkomst met uw makelaar.

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat het voorschot hier betekende dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot.

Het contract opzeggen beëindigt dit ex nunc(vanaf nu),terwijl ontbinding het contract ex tunc(vanaf het ontstaan) doet verdwijnen. Bij opzegging was er aldus wel verkoop,met alles wat dit impliceert,die echter nadien beëindigd werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

rra
Topic Starter

#4 , 22 feb 2009 17:24

In het contract staat in VETTE letters . Geen verkoop geen kosten . Ook staat er in dat het commissieloon bij de notaris moet betaald worden . Vind hij dat hij daar recht op heeft had hij zijn commissie moeten eisen bij het ontbinden van het contract .Een definitieve verkoop is bij de notaris . Ik had trouwens de koper zelf aangebracht . Alvast bedankt voor het antwoorden .

Terug naar “Andere”