onderverhuren eigen woning

angeergi
Topic Starter

onderverhuren eigen woning

#1 , 31 jan 2009 16:00

Ik ben eigenaar van een woning, maar door een echtscheiding is deze te groot voor mij alleen geworden. Kan ik een gedeelte van mijn woning onderverhuren, en toch mijn domicilie daar houden en de nieuwe huurder ook?
Moet mijn huis aan specifieke eisen voldoen?
Hoe zit het belasting-technisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 31 jan 2009 18:51

Als het de bedoeling is dat de huurder apart gaat wonen (dus niet een badkamer/wc/keuken/... met u gaat delen) en echt huur gaat betalen, heeft U eerst en vooral een stedebouwkundige vergunning nodig omdat U het aantal woongelegenheden vergroot van 1 naar 2. Zelfs al bent U beiden maar alleenstaand.

Enkel op die manier houdt U die schuldeisers van de huurder weg uit uw deel van de woning.

In het Vlaams Gewest moet U aan tal van technische vereisten voldoen: surf eens op 'Wooncode': zie art. 5.

Zolang U verhuurt aan personen die GEEN betaalde huur inbrengen als hun beroepskosten, wordt U belast volgens het afgesplitste kadastraal inkomen (de huurprijs telt dan niet).

Reclame

Terug naar “Andere”