#1 , 01 mar 2021 17:30
Beste allen,
Mijn gepensioneerde vader is momenteel woonachtig in het buitenland. Hij is sinds vele jaren eigenaar van o.a. een perceeltje tuingrond in een Vlaamse buitengemeente.
In zijn afwezigheid is er sinds enige tijd iemand zonder toestemming zijn perceel in gebruik gaan nemen. Er werd een houten tuinhuis op gebouwd door een onbekende. Dit tuinhuis werd tevens voorzien van zonnepanelen. Ernaast staan andere bouwsels zoals een metalen hondenkennel, een buitendouche, een waterpomp met pompbak ect. Er staan zand- en cementzakken en houten balken klaar. Er werden boompjes aangeplant en een moestuin begonnen. Er wordt blijkbaar aanstalten gemaakt om de bewoning en de bouw uit te breiden.
Wanneer dit alles is gebeurd weten wij niet. Een naast familielid vroeg mij (als dochter van mijn vader) onlangs toestemming om te mogen verpozen in het weekend op het betreffende perceeltje. Na mijn toestemming is mijn familielid ter plaatse gegaan en heeft de vaststelling hierboven gemaakt.
Wij weten niet wie dit heeft gedaan, noch wanneer, maar wellicht niet langer dan 5 jaar geleden. Er is geen vraag geweest, noch enige toestemming gegeven om het perceel te huren of te gebruiken.
VRAAG:
- Wellicht is alles zonder vergunning gebouwd. Kan mijn vader als rechtmatige eigenaar aansprakelijk worden gesteld voor de illegale bouwsels?
- Kan de 'bezetter' eventueel op enige manier het bezit verkrijgen? (dat zou wel straf zijn!)
- Mijn vader is over de 80 en zal wellicht niet meer naar Belgie komen om zich hiervan te vergewissen. Hoe kunnen wij deze onbekende persoon het vlugst en met de minste problemen van ons perceel wegkrijgen?
Vooraleer ik mij richt tot de gemeentediensten had ik liever uitsluitsel gekregen over de legale problemen die dit met zich mee kan brengen.
Dank voor elk antwoord,
K,