Aannemer reeds 3 jaar bezig aan sanitair, electriciteit &

BelRom
Topic Starter

Aannemer reeds 3 jaar bezig aan sanitair, electriciteit &

#1 , 12 aug 2008 20:22

Hallo,

Eind 2004 werden alle formaliteiten in orde gebracht voor de nieuwbouw.
Verscheidene aannemers passeerde de revue ... doch, een dikke 3 jaar verder zijn de werken nog niet volledig opgeleverd!
Inmiddels zijn er 2 probleem situaties die ik hieronder even zal aankaarten :
- Aannemer ruwbouw => probleem met plaatsing dakomlijsting, bestaande uit werzalit, werd geen rekening gehouden met installatievoorschriften waardoor uitzettingsvoegen naargelang warm/koud en droog/nat weder tot anderhalve centimer oplopen. Na 15-tal keer gecontacteerd te zijn geweest door architect en mezelve, 2 weken geleden aangetekend schrijven gestuurd met als "redelijke druk" vóór 15 augustus reactie & actie te ondernemen. Tot hiertoe ... geen respons en ziet er ook niet naar uit dat deze de situatie zal oplossen ...
- Aannemer sanitair/electriciteit/cv => deze is inmiddels 3 jaar bezig, sanitair en alarm voor 90% afgewerkt, electricitiet (domotica niko) voor 70% en cv heeft 2 standen, met name: alleen warm water EN/OF warm water en verwarming ... bij de alleen warm water stand warmt de woning toch volledig op alsof de verwarming gevraagd wordt ... antwoord van aannemer: draai uw thermostaten overal dicht ... bovendien heeft deze het lef tot 2 x toe een herinnering te sturen voor de eindfaktuur te vereffenen, wetende dat de werken belange niet voltooid zijn zoals opgemaakt in de offerte. Deze kreeg eveneens 2 weken geleden, om zijn herinneringsbrieven tegen te spreken een aangetekend schrijven om met drang de werken naar behoren af te werken en de ontbrekende materialen te installeren / configureren en we dan pas tot vereffening van de eindfaktuur kunnen overgaan (betalen = akkoord met werken zoals ze zijn, toch bij een eindfaktuur niet?). Zijn echtgenote belde me 2 dagen later met mededeling: het zou nog maanden kunnen duren daar hij opgenomen werd in het ziekenhuis en hij wellicht een tijd OUT zou zijn! De zoon, die intussen door discussies met zen vader op zelfstandig vlak begonnen is kent de installatie ... kan ik eisen dat hij hem tewerk stelt voor de afwerking en oplevering of dat hij een onderaannemer op zijn kosten tewerkstelt? Intussen heb ik vernomen dat hij toch gewoon aan het werk is ...
Beide situaties leiden tot frustratie ... ik woon nu reeds een jaar in de woning waar de elektriciteit deels werkende is en schakelaars her en der half bevestigd zijn op de muur.
Een opleveringsdatum werd niet echt voorzien in dat laatste contract maar 3 jaar is toch wel lang niet?
Wat kan ik, bovenop deze 2 aangetekende zendingen naar beide aannemers doen als volgende (voorlopig nog kosteloze) stap?
Vermits een aangetekende zending blijkbaar niet echt veel effect, tenzij een smoesje met zich meebrengt, blijf ik maar wachten tot een degelijke en correcte oplevering van de woning en krijg ik toch herinneringsbrieven voor een eindfaktuur?!
Is de volgende stap een aangetekend schrijven via afgifte van een deurwaarder of moet dit eerst via een advocaat (instantie voor slachtoffers in de bouw)?
Graag hulp aub ... mijn vader is inmiddels overleden en hij deed al dit papierwerk ... wij verweken nog het verdriet en deze situatie helpt ons enerzijds alleen maar frustrerend toe te kijken als gedupeerden!
Dank voor alle aandacht aan dit onderwerp, meningen, raadgevingen of verwijzingen naar wetsartikels waarop ik beroep kan doen!
Groetjes !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 12 aug 2008 20:53

Zeker de eindfacturen niet betalen voor alles opgeleverd is. Wat de cv betreft zou ik zelfs proberen 5% in te houden tot een winter gepasseerd is. Ik heb het meegemaakt dat de aannemer cv (V.G. uit Balen Wezel) niet wilde afwerken en indienststellen voor de eindfactuur betaald werd, ofschoon alle facturen correct betaald waren. Omdat een vriesperiode voorspeld was heb ik de eindfactuur betaald bij de indienststelling. Achteraf worden dan de problemen merkbaar en dan worden ze niet meer opgelost.

j.demoor

#3 , 14 aug 2008 11:35

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

Indien de aannemers geen gevolg geven aan uw ingebrekestellingen dan kan u rechtmatig toepassing maken van voornoemde exceptio non adimpleti contractus.Deel dit wel mee aan hen.

Uw aangetekende ingebrekestelling dubbelen door een aangetekend schrijven via afgifte van een deurwaarder of via een advocaat versterkt uw rechtspositie niet.

Onderzoek de mogelijkheid het geschil voor te leggen aan : http://www.bouwverzoening.be/index.php?st=index

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van koophandel.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dan rest enkel nog dagvaarding.Maak dan wel vooraf een kosten-batenanalyse.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

BelRom
Topic Starter

#4 , 14 aug 2008 11:52

Super !!!
Alvast dank voor deze info ... kan ik al terug een stapje verder mee !!!
Groetjes,
BelRom

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

Indien de aannemers geen gevolg geven aan uw ingebrekestellingen dan kan u rechtmatig toepassing maken van voornoemde exceptio non adimpleti contractus.Deel dit wel mee aan hen.

Uw aangetekende ingebrekestelling dubbelen door een aangetekend schrijven via afgifte van een deurwaarder of via een advocaat versterkt uw rechtspositie niet.

Onderzoek de mogelijkheid het geschil voor te leggen aan : http://www.bouwverzoening.be/index.php?st=index

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van koophandel.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dan rest enkel nog dagvaarding.Maak dan wel vooraf een kosten-batenanalyse.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

BelRom
Topic Starter

#5 , 14 aug 2008 19:14

Hierna de brief van de aannemer (13/08/2008) maw: 1 dag voor dat mijn aangetekende zending zou vervallen met de vraag de werken af te maken:

Spijts uw aangetekend schrijven van 31 juli 2008, dag waarop ik in het ziekenhuis lag met een ernstige levensbedreigende ziekte, kan ik pas nu reageren op uw schrijven.
Vooreerst meld ik u dat voor wat betreft uw houding inzake faktuur x u een eigenaardige houding aanneemt zeker daar de verzekeringsmaatschappij het door ons opgemaakte bested heeft aanvaardt en heeft uitbetaald aan u.
Hier loopt het reeds fout en raadt u dus ten zeerste aan deze factuur onmiddellijk door te storten op onze rekening. Indien dit niet gebeurt binnen de drie dagen volgend op dit schrijven zal zonder verwijl dit dossier doorgestuurd worden naar onze juridische online-dienst en naar onze beroepsfederatie Nelectra.
Voor wat betreft de achterstallige betaling van deze gaat u in de fout daar het reeds gaat om een tweede herinnering en u nu pas reageerd op een eerdere aanmaning.
Verder kan ik u melden dat conform alle gegevens volgens het bestek u meer dan gediend bent inzake de elektrische installatie en uw bewering dat u steeds verlof diende te nemen is totaal onterecht en dat weet u best.
Volgens meetstaat hebt u reeds meer dan de benodigde afdekplaten en stopcontacten ontvangen en het gaat hier dus louter om uitbreidingen waarvan het einde blijkbaar nog niet in zicht is!
Ook de cv-installatie werd destijds correct ingesteld in samenspraak met de vertegenwoordiger van Viessmann, doch wij kunnen niet instaan indien u de instellingen wijzigt. Nu maanden later komt u hierover klagen en dit klopt niet, idem voor de nikobusinstallatie, waar ik uren met u gratis aan heb gespendeerd om u wegwijs te maken en nu dit.
Indien iemand zijn ongenoegen mag uiten ben ik het wel, en gezien mijn gezondheidstoestand ga ik mij verder niet meer ergeren aan onterechte uitlatingen aan mijn adres.
U blaast een goeie relatie op voor door u onterechte beweringen. Deze houding is echt onterecht en onaanvaardbaar. U beschikt tevens onver alle handleidingen, of is dit ook verzonnen?
Een zeer misnoegde installateur die u steeds op elk ogenblik ten dienste stond en die u zonder enige schroom buiten gooit.
Met achting,
X

Mijn commentaar hierop is vrij simpel:
Ik kan adhv mails naar Viessmann toe aantonen dat ik al maanden met de verkeerde werking van de installatie een oplossing tracht te zoeken ...
Ik kan adhv mails naar Niko toe eveneens aantonen dat ik al maanden met de onafgewerkte installatie & problematiek die zich voordoet aan het niet kunnen programmeren van de installatie door de aannemer nog steeds geen oplossingen voordoen ...
Naar aanleiding van de offerte kan ik aantonen dat tot op heden, diverse stopcontacten zonder afdekplaatjes geinstalleerd werden, er stopcontacten ontbreken, bedradingen nog los op zolder liggen die voor de kamers boven moeten dienen (utp, coax tv, verlichting, tel) ...
Betreffende de zogenaamde reactie op zijn 2de herinnering een grote leugen is daar wij enkel de 2de als 1ste ontvingen met vermelding dat het de 2de was en hierop hebben wij tel gecontacteerd en het aangetekende schrijven gestuurd daar we in de mot hadden dat hij wellicht toch niet meer zou verder afwerken ...
De relatie van de aannemer & zijn eigen zoon werd sinds vorig jaar erg op de proef gesteld waardoor beiden appart gingen werken. Mijn mening is dat de zoon de kennis van de domotica bezat en de vader "a l'ancienne" werkt ... met als gevolg: mijn installatie laat op zich wachten voor afwerking daar de vader de nodige kennis blijkbaar niet heeft (meermaals bemerkt tijdens de werken toen er vragen gesteld werden).
Vermits hijzelve van plan is de bedrijfsfederatie Nelectra in te lichten en eist om betaling van zijn factuur binnen de 3 dagen ... moet ik mij hieromtrend zorgen maken en zelf stappen ondernemen naar een advocaat toe?

Dank voor comments & raad ...

Mvg, BelRom

Terug naar “Andere”