Hallo,
Eind 2004 werden alle formaliteiten in orde gebracht voor de nieuwbouw.
Verscheidene aannemers passeerde de revue ... doch, een dikke 3 jaar verder zijn de werken nog niet volledig opgeleverd!
Inmiddels zijn er 2 probleem situaties die ik hieronder even zal aankaarten :
- Aannemer ruwbouw => probleem met plaatsing dakomlijsting, bestaande uit werzalit, werd geen rekening gehouden met installatievoorschriften waardoor uitzettingsvoegen naargelang warm/koud en droog/nat weder tot anderhalve centimer oplopen. Na 15-tal keer gecontacteerd te zijn geweest door architect en mezelve, 2 weken geleden aangetekend schrijven gestuurd met als "redelijke druk" vóór 15 augustus reactie & actie te ondernemen. Tot hiertoe ... geen respons en ziet er ook niet naar uit dat deze de situatie zal oplossen ...
- Aannemer sanitair/electriciteit/cv => deze is inmiddels 3 jaar bezig, sanitair en alarm voor 90% afgewerkt, electricitiet (domotica niko) voor 70% en cv heeft 2 standen, met name: alleen warm water EN/OF warm water en verwarming ... bij de alleen warm water stand warmt de woning toch volledig op alsof de verwarming gevraagd wordt ... antwoord van aannemer: draai uw thermostaten overal dicht ... bovendien heeft deze het lef tot 2 x toe een herinnering te sturen voor de eindfaktuur te vereffenen, wetende dat de werken belange niet voltooid zijn zoals opgemaakt in de offerte. Deze kreeg eveneens 2 weken geleden, om zijn herinneringsbrieven tegen te spreken een aangetekend schrijven om met drang de werken naar behoren af te werken en de ontbrekende materialen te installeren / configureren en we dan pas tot vereffening van de eindfaktuur kunnen overgaan (betalen = akkoord met werken zoals ze zijn, toch bij een eindfaktuur niet?). Zijn echtgenote belde me 2 dagen later met mededeling: het zou nog maanden kunnen duren daar hij opgenomen werd in het ziekenhuis en hij wellicht een tijd OUT zou zijn! De zoon, die intussen door discussies met zen vader op zelfstandig vlak begonnen is kent de installatie ... kan ik eisen dat hij hem tewerk stelt voor de afwerking en oplevering of dat hij een onderaannemer op zijn kosten tewerkstelt? Intussen heb ik vernomen dat hij toch gewoon aan het werk is ...
Beide situaties leiden tot frustratie ... ik woon nu reeds een jaar in de woning waar de elektriciteit deels werkende is en schakelaars her en der half bevestigd zijn op de muur.
Een opleveringsdatum werd niet echt voorzien in dat laatste contract maar 3 jaar is toch wel lang niet?
Wat kan ik, bovenop deze 2 aangetekende zendingen naar beide aannemers doen als volgende (voorlopig nog kosteloze) stap?
Vermits een aangetekende zending blijkbaar niet echt veel effect, tenzij een smoesje met zich meebrengt, blijf ik maar wachten tot een degelijke en correcte oplevering van de woning en krijg ik toch herinneringsbrieven voor een eindfaktuur?!
Is de volgende stap een aangetekend schrijven via afgifte van een deurwaarder of moet dit eerst via een advocaat (instantie voor slachtoffers in de bouw)?
Graag hulp aub ... mijn vader is inmiddels overleden en hij deed al dit papierwerk ... wij verweken nog het verdriet en deze situatie helpt ons enerzijds alleen maar frustrerend toe te kijken als gedupeerden!
Dank voor alle aandacht aan dit onderwerp, meningen, raadgevingen of verwijzingen naar wetsartikels waarop ik beroep kan doen!
Groetjes !